Hur snabbt växer gräset.....

H

Hippo

Jag har funderat på hur mycket hästarna får i sig egentligen när de går på ett bete som inte är jättestort och gräset blir rejält nerbetat där det är som godast. Hur snabbt växer gräset upp igen egentligen? På ett naturbete som det inte går att plöja och så om och där det blir stora områden med rator, hur stor yta behövs då till varje häst för att återväxten ska räcka?

I mitt grannskap tycker jag att de flesta hagar ser för små och för hårt betade ut, men det verkar ju fungera. Men nyfiken blir jag! ;)

Sv: Hur snabbt växer gräset.....

Jag undrar om det går att svara på. Det är säkert olika beroende på vad det är för hage. Dessutom är det olika vilken tid på sommaren det är. Jag har lärt mig att det är bra att släppa hästarna tidigt på betet så att de betar av gräset annars växer det lätt och blir för långt. Då växer det mer. Så har jag förstått det och det fungerar hos oss.

Vi har en naturbeteshage på ca tre tunnland, I den finns det en ganska stor damm och där växer en del annat inte bara gräs. Gräset som växer där är inte av den snabbväxande sorten. Jag skulle dessutom nästan gissa att gräset bara är på drygt halva delen av hagen. Denna hage räcker gott och väl till de två ponnyer som går i den. Våra får och de två stora hästarna betar också där ibland.

Nej, det är väl så att det är snudd på omöjligt att svara på. Jag är i alla fall tacksam för beskrivningar som dina där jag kan få en uppfattning om hur det förhåller sig i alla fall!

Är nog omöjligt att säga. Det är så mycket som spelar in. Vad det är för gräs, vilken sorts mark det är och givetvis vädret. Om det är varmt och en hel del regn så växer det givetvis fortare, vid torrperioder stannar tillväxten av.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 910
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat