HUr snabbt vågar man öka?

arabia

Trådstartare
Fick hem ett högdräktigt sto i förra veckan, hon är extremt mager.

Att hon fått för lite mat är inte svårt att se, så nu undrar jag hur snabbt man vågar öka på fodermängden på henne?

Hon får nu fri tillgång på hö med hyfsade värden så Lusern måste tilläggas o en hel del kraftfoder, eftersom hon då är dräktig o undernärd, vad är då en lämplig kvot o landa på?

Hur snabbt vågar man öka hennes kraftfodergiva? hon får i nuläget bara lite kraftfoder för o vänja sig vid det.

Hästen kom i Torsdags o beräknas föla vilken dag som helst.

Ska även tillägga att detta är ett halvblod och INTE är min häst

Vill veta hur snabbt man vågar öka hennes kraftfodergiva för hon behöver mkt mer mat än vad hon får idag

Sv: HUr snabbt vågar man öka?

Lusern kan du ju öka på relativt snabbt. Det blir ju bara som ett nytt grovfoder för hästen. Jag skulle ge så mycket som hästen är villig att äta, det får gärna ersätta några kilon av höet om det krävs.

Sen kanske du skulle satsa på linfrökaka några hundragram per dag - det är ju "vänligt" kraftfoder (proteinfoder).
Och utöver lusernet, linfrökakan också ge något kraftfoder som ger både energi och protein i lagom mängd - Groov 125?

Man kan nog öka ganska snabbt. Hästarna behöver mycket mat när de gr med bebis vid sidan.

Vår fjording var extremmager sista månaden innan fölningen, att det knappt syntes att hon var dräktig.
Eftersom hon inte åt mycket v hösilaget ute i hagen så gick hon heller inte up i vikt. Dock blev hon smart när on fick bebisen för då förstod hon att hon var tvungen att äta.. ;)
Så hon fick några kilo kraftfoder istället.(minns inte exakt vad)

Nej men ge så mycket du kan ge, öka lite grann varje dag..
VAD du ger henne har stor betydelse. Vissa saker ska man nog inte öka lika kraftigt som andra.

Jag skulle nog prata med en veterinär. Vad säger ägaren?

Ägaren är 14 år o har lyssnt på många proffs inom ämnet så det har blivit skit o pannkaka alltihop.

Hästen har kollats 3 gånger av en veterinär som sagt att den inte är dräktig utan behöver bantas o ridas, i Torsdags var det en annan vet ute o konsaterade henne dräktig med beräknad nedkomst inom 3 veckor. Så nu är det lite panik

Senast ändrad:

Vad sa veterinären som konstaterade dräktigheten om hullet? Men annars håller jag med milly om lusern linfrö och krafft grov 125. Det ger jag till mitt svårfödda avelssto

Tyvärr var jag inte närvarande när vet. konsterade hästen dräktig så jag vet inte vad som sas. Men hästen är MAGER, det är bara o konstatera o inte lite mager heller. Nu har jag fått fria händer till o fodra hästen av ägarna, jag matar som jag tycker blir bra o dom betalar mig för det. Nu blir det rejäl ökning av Lusern i första hand.

Oj då. Ett 600 kg sto i månad 11 normalhull behöver 665 gram smältbart råprotein och 90 MJ. I laktationsmånad 1 i stort sett dubbla proteinmängden och 125 MJ.

Nu ligger hon på minus, jag skulle dubbla allt tills hon blivit normal. Viktigt kolla Ca fosfor balansen också. Lusern kan du öka precis hur snabbt som helst. Det går nog bra att göda genom att varje tugga hästen tar är full med näring. Mycket är vunnet om hon hinner komma i uppbyggnadsläge vid fölningen i st för som nu under nedbrytning.
Återkom gärna med rapporter/frågor. Magra fölston ligger mitt hjärta nära!
HH

Senast ändrad av en moderator:

Då kommer jag o öka ännu mer snabbt, hur mkt Lusern vågar jag ge henne? Detta är ett halvblod på ca 167cm

Hon får nu fri tillgång på hö med en kvot på knappt 6, vi letar efter bätter hö. Hon pillar i sig ca 10kg under natten o på dan är det svårare o få i henne, igår fick jag i henne ca 6kg under dagen idag har hon bara ätit ett par kg ute.

Du skulle behöva ge henne 12 kg lusern för att tillfredställa det uppbyggnadsbehov hon har nu. Tror inte du får i henne det.

Om du inte har ett hö som är minst lika proteinstarkt som lusern skulle jag ge enbart lusern i just denna situation eftersom det handlar om att vända skutan på kort tid. Lusern hanteras av hästen som grovfoder. Det har ofta hänt att jag bytt från fri tillgång på enbart gräshö/ensilage ena dagen till fri tillgång på enbart lusern andra dagen pga att tex balarna varit dåliga och jag haft lusernbalar i reserv. Det har aldrig varit problem med det. Du behöver alltså inte vara orolig för att öka lusernet snabbt.

När du ökat upp lusernet tror jag du behöver tillsätta något proteinkoncentrat i alla fall. Men du får väl räkna. Det ska man däremot öka sakta och gärna dela upp på flera ggr. Vilket du ska välja beror på hur det passar in i helheten, vad har du för andra foder hemma och vad får hon i sig idag i MJ och SRP?
HH

Måste räkna lite på det hon får nu för det är ägarna som bestämmt vad hon skulle ha fram tills idag, nu har jag fått fria händer o fodra som jag tycker. Hästen har typ fått krafft groov90, havre, betfor o kornkross, några dl av varje/dag så det är alldeles för lite.
Vet hade ju sagt att hästen skulle bantas o bara ha ett par nävar havre o max 6kg hö, desutom skulle den ridas

Iofs ska hästen föla snart men att vrålöka kraftfoder o så kan göra tvärtemot vad man vill.
Öka långsamt alltså inte bara ett par nävar men ge heller inte flera kilo mer om dan.
Är hon inte van vid lucern kan 12 kg om dan ge magproblem.
Tyvärr finns risken att fölet inte klarar sig, det akn du inte påverka med fodring. är hästen mager kan fölis kanske inte ha fått det den ska ha heller. Ta kontakt med en veterinär och en avelsvan person för råd.

Har du erfarenhet av det? För HH brukar veta vad hon pratar om (är utbildad o har god erfarenhet) så jag skulle lita på henne. Dock finns det väl hästar som reagerar mycket på proteinrikt grovfoder också och blir dåliga i magen av det? Det har man ju hört en del säga iaf. Men det kanske är annorlunda med DRÄKTIGA ston? Som verkligen BEHÖVER den stora mängden protein? *funderar*

Att byta från t ex hö till lusern tvärt är väl som att släppa dom på GRÄS tvärt? Gräs brukar ju ofta vara ÄNNU mer protein/näringsrikt än lusern... fast skillnaden är ju TS-halten dock. (ca15-30% på gräs och ca 90% på lusern)

Jo iofs så har hon erfarenhet, men om hästen inte är van vid fri tillgång kan den ju få problem.
När grannen köpte min hästs mamma var hon ett vrak och dräktig, där planerade veterinär o bonde ihop hur de skulle öka, tyvärr kastade hon pga undernäring ett par veckor efter.
Jag bara menar att mna inte ska kasta på hästar sånt de inte är van vid.
Jag ökade med ett par nävar varannan dag på mitt digivande sto i somras hon åt ändå gräs + fritt med hö osv. Jag skulle inte vågat ge henne 3-4 kilo lucern bara så där.
Jag släpper inte på gräs heller bara så där.
Om jag byter stall tar jag med mig krftfoder o hö och blandar med et nya osv.
Jag vet inte filosofierna kanske har ändrats nu för tiden.

Med KRAFTFODER förstår jag man ska öka lite och långsamt men inte med LUSERN?! Lusern är ju grovfoder. I så fall borde det vara lika stor risk att byta ut till ett kraftigare HÖ/SILAGE också??

Ja vi får se om kanske HH kommer tillbaka till tråden och hjälper oss med dessa funderingar...

Veterinär är redan inblandad o avelsvana har jag sen 20 år tillbaka, är uppfödare själv, men har aldrig varit med om o ha ett så undernärt sto i sista dräktighetsmånaden

Dessutom så litar jag på HH så jag ökar Lusernet men tar det försiktigare med själva kraftfodret

Iofs ska hästen föla snart men att vrålöka kraftfoder o så kan göra tvärtemot vad man vill.
Öka långsamt alltså inte bara ett par nävar men ge heller inte flera kilo mer om dan.
Tyvärr finns risken att fölet inte klarar sig, det akn du inte påverka med fodring. är hästen mager kan fölis kanske inte ha fått det den ska ha heller. Ta kontakt med en veterinär och en avelsvan person för råd.

Att vrålöka kraftfoder är självklart inte bra.

Att växla från ett grovfoder till ett annat från en dag till en annan är en helt annan sak. Det görs varje dag på massor av ställen i o m att man byter från en ensilagebal till en annan. I dem kan miljön vara helt olika och andelen s k icke-strukturella kolhydrater skilja enormt i synnerhet om de är från olika skördar. Konstigt egentligen att det går bra för det mesta.

Det allra minst farliga foderbytet är att byta från ensilage ena dagen till enbart lusern andra dagen. Orsaken är att lusern generellt innehåller mindre icke-strukturella kolhydrater än gräsbaserat foder.

Om mamman har tärt rejält på sina protein och fettlager under dräktigheten och alltså är i ett tillstånd av katabolism=nedbrytning innebär det i sig en risk både för fölungen och henne själv.

Om man kan bryta det och få kroppen att ställa in sig på uppbyggnad (även om man inte hinner se ngn skillnad i hullet) i stället minskar risken för att fölet ska födas svagt eller att mamman ska få rubbningar i sin ämnesomsättning när hon börjar mjölka.

Just att vända skutan även om den inte hinner åka nån vart kan alltså ha en avgörande betydelse ibland. HH

Nu vill hon inte äta Lusernet alls, vad ska jag göra?

Får hem nytt hö till helgen hoppas jag så det blir till o skicka analys snabbare än kvickt o räkna, räkna

Mindre kul. Olika lusern tycks dock smaka olika gott. Möjligen beroende på att en del är blandade med sockerrörsmelass som tycks vara osmakligt för vissa.

Eftersom lusern rimligen är ett viktigt fodermedel just nu -om du inte hittar ngt superensilage el hö – så kan man ju prova olika sorter. Mina hästar har följande topp lista på lusern 1. Kvarnbypellets 2. Dangropellets 3. Dangrohack 4. Hack med havreolja (glömt märket) 10. Kraffts renaste hack 27. Krafftpellets.
HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Nu har jag sökt överallt och frågat flera veterinärer med olika bud som följd... Behöver höra lite erfarenheter, ser gärna att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 899
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 045
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka