Hur snabbt ljuverinflammation

rubytoo

Trådstartare
Ja ni som har stor erfarenhet av digivande ston. Hur snabbt kan en juverinflammation komma från det att fölet avskils??

Sv: Hur snabbt ljuverinflammation

Hur ofta skall man mjölka ur dem?

Nu är det ingen frivillig separation föl och sto emellan. :(

Hur är det efter kan fölet dia igen när inflammationen väl lagt sig eller är det "kört"

Bort med allt kraftfoder och man ska inte mjölka ur stona om de ska gå i sin, då bildas det ny mjölk.

Jag fattar inte riktigt vad du frågar efter...
Du frågar om hur fort en juverinflammation kan dyka upp efter att man avvant.
Sen säger du att du vill att stoet dias igen.
Har du avant fölet eller inte?

Skulle gissa att fölet av en eller annan anledning inte kan dia för tillfället men att de vill att stoet hålls igång under tiden för att fölis åter skall kunna dia igen när den kan.

Är det så så får hon väl mjölka stoet att antal gånger per dag, tills fölet kan dia igen.

Fast jag skulle gärna vilja veta varfär de skilts åt, om det nu inte är dags att avvänja?

*kl*

Svarar alla här eftersom det uppkommit frågor. Stoet fick hastig kolik och kördes till djursjukhus och då valde man att inte ta med fölet eftersom man inte visste hur "illa" det var och dessutom för att undvika att fölet skulle komma till skada då stoet rullade och slängde sig.

Fölet är hemma fortfarande dock inte stoet som åkte på juverinflammation :crazy:

Då får de väl ge henne en penicillin-kur, och mjölka ur henne ofta. Gärna massera juverdelen med kamfersalva.
Eftersom stoet har 4 juverdelar är det ingen fara på taket även om en 1/4-del blir förstörd. (Vilket den inte borde bli med snabb behandling.)

Men det vet väl veterinärerna om hon står på djursjukhus....

Skumt förresten. De få ston jag har haft här som fått juverinflammation har fått det ca 10 dagar efter avvänjning.

Jag skulle vänja av och ställde en 7 mån gammal fölunge i egen box över natten (21-07). När jag kommer på morgonen har märren ordentlig juverinflammation och över 40 graders feber, så snabbt kan det gå.

Kl

Håller med om ovanstående inlägg.

Du ska gärna massera ljuvret försiktigt (de brukar vara riktigt ömma)
och mjölka ur lite (men inte så mkt att du stimulerar igång mjölkandet)

Se till att Vet skriver ut penvcillin så att ev. feber går ned och inflamationen kan läka ut. I övrigt se till så att sto har lugn o ro, äter, dricker och i övrigt verkar återhämta sig.

Jag kontrollerade mitt islands-sto's ljuver flera gånger dagligen när hon hade det. På några dagar med pencilinsprutor så blev hon pigg, och ljuvret gick ner och slutade mjölka 'grötig' mjölk efter några dagars urmjölkning.

Hon fick inflamationen när hon varit här kanske en vecka, då hade hon vänjts av och åkt transport långt (dvs bytt ägare) på väldigt kort,intensiv period.

Just ja, TA BORT ALLT KRAFTFODER TILLS HON ÄR PIGG IGEN!

(senare kan du börja försiktigt och ge lite i taget tills hon kan äta som vanligt av det igen, men vänta tills hon vart pigg ett bra tag först)

Kl

Du ska gärna massera ljuvret försiktigt (de brukar vara riktigt ömma)
och mjölka ur lite (men inte så mkt att du stimulerar igång mjölkandet)

Nu vill ju TS att stoet, när hon kommer hem, fortsätter att ha mjölk till sitt föl.

Det är ju dessutom viktigt vid juverinflammation att mjölka ur den dåliga mjölken så ofta man kan.

Då får de väl ge henne en penicillin-kur, och mjölka ur henne ofta. Gärna massera juverdelen med kamfersalva.
Eftersom stoet har 4 juverdelar är det ingen fara på taket även om en 1/4-del blir förstörd. (Vilket den inte borde bli med snabb behandling.)

Men det vet väl veterinärerna om hon står på djursjukhus....

Skumt förresten. De få ston jag har haft här som fått juverinflammation har fått det ca 10 dagar efter avvänjning.

Ja hon går på penicillin kur nu och hon är inte hemma än.

Orsaken är väl att hon inte blev mjölkad på nästan ett dygn :crazy:

Jag skulle vänja av och ställde en 7 mån gammal fölunge i egen box över natten (21-07). När jag kommer på morgonen har märren ordentlig juverinflammation och över 40 graders feber, så snabbt kan det gå.

Har samma erfarenhet med ett stormjölkande sto.

Hjälp, hur ska man undvika detta. Jag ska vänja av sto och föl snart. Hur ska man gå tillväga på bästa sätt?
Stot rids ca 4 dagar i veckan nu och fölet är då kvar i sin lösdrift.

Varför så bråttom med avvänjningen?

Mjölkproduktionen avtar i takt med att fölet diar mindre och mindre eller att stoet säger ifrån.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka