Hur snabbt kan man börja på ridskola? Får man provrida först?

E

emma_sthlm

Sist jag gick på ridskola var för ca 7 år sedan, sen dess jag ridit privat, medyttarhästar etc, men jag kommer inte ihåg hur man får hästen att gå i form och min tygelfattning/sits är åt helskotta.

Skulle vilja börja på ridskola igen, jag kan rida i alla gångarter så nybörjargrupp känns inte aktuellt för mig.

Nu till min fråga; tror ni det är försent att komma in i en grupp nu till VT? Hur länge måste man köa ungefär (bor i Stockholm)
Får man komma och provrida innan man börjar?

Och till sist; hur brukar stallen ha öppet i jul? Är det först efter nyår de öppnar igen?

Många frågor, tacksam för svar :)
 
Sv: Hur snabbt kan man börja på ridskola? Får man provrida först?

Jag började rida igen efter ca 6 års uppehåll i våras, då hade jag provridit och väntat på plats i en bra grupp i några månader. Men jag var nog lite längre fram i min ridning än du är, men jag tror inte det är så stort problem, det är nog svårast att få helt nybörjarplatser. Och sen var jag ganska kräsen över var jag ville rida också (efter besök & provridning).

De ridskolor jag har koll på har uppehåll från ungefär nu till första veckan nästa år, vissa börjar v1 och andra v2. Däremot brukar det vara aktiviteter under jul, mellandagarna och nyår (kurser, tävlingar, uteritter) - kolla på hemsidorna/facebook för de ridskolor du är intresserade av!
De ridskolor jag provred på ville just att man skulle provrida först för att de skulle få koll på vilken nivå man var på, sen försökte de hitta en lämplig grupp.
 
Sv: Hur snabbt kan man börja på ridskola? Får man provrida först?

Vi har öppet över jul men jag vet att många stockholms ridskolor har ganska lång julledighet.
Tror inte heller vi har någon eg. kö när det gäller vuxen elever med ridvana. Finns alltid någon grupp som inte är helt full på de lite lägre nivåerna (dvs inte helt nybörjare)
 
Sv: Hur snabbt kan man börja på ridskola? Får man provrida först?

Det är bara att sätta sig och kolla på nätet/ringa runt och fråga.
 
Sv: Hur snabbt kan man börja på ridskola? Får man provrida först?

Mitt tips är att du kollar in vilka ridskolor du har i din närhet och som kan vara aktuella. Kolla öppet-tider och telefontider på deras hemsida och ring och fråga.

De flesta ridskolor har nog ingen vanlig lektionsridning v 52 och v 1 men det kan ju variera lite. Visst kan du testa att ringa under den perioden men frågan är om du får tag på någon och om denne någon är extrapersonal elelr ordinare (och alltså kan svara på dina frågor).

När du ringer, säg som det är att du ridit några år men det var ett tag sen. Oftast får du provrida i en grupp och sen föreslår ridinstruktören någon passande grupp. Känns gruppen för svag efter att du kommit in i det igen kan du ju alltid byta till en annan grupp om det finns plats.
Sällan är alla de duktigare grupperna helt fulla och folk kan ju behöva byta dag och tid eller sluta mitt i terminen så för lite vanare ryttare brukar man alltid kunna hitta något.

Vi har haft enligt egen utsago väldigt rutinerade ryttare som minsann ridít i många, många år men när de provridit har det tydligt visat sig att de haft ganska bristfälliga kunskaper (ofta både teoretiskt och praktiskt)och det är alltid lättare att placera in dem efter att man sett dom rida. Andra säger sig inte kunna mycket alls men förflyttas raskt till de mest avancerade grupperna. Det kan ju bero på allt möjligt vilken grupp som passar bäst så det är inte helt lätt att träffa rätt utan att man sett personen rida. Alldeles oavsett kunskaperna så måste man ju också hitta en dag och tid som passar.

Har du fler alternativ av ridskolor att välja på så rekommenderar jag att du provrider på fler och hittar den du tycker verkar passa dig bäst. Underskatta inte heller att åka dit och titta och lyssna på någon lektion och kolla in hästar och stall för att känna efter om du tror du skulle trivas.

(Finns du på norra sidan av Sthlm så PM:a så kan jag ge dig ett tips om en ridskola som är bra, kan dock vara svår att få plats på men...)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp