Hur snabbt ändrar ögonfärgen?

Luna10

Trådstartare
Jag har ju en 14 veckors hane hemma. Hans ögon började ändra färg lite smått för 4-5 veckor sen, han fick som gul-brun färg ytterst runt irisen. Men nu verkar det ha stannat upp. Kan en katt ha spräckliga ögon?:confused: Katten är röd och vit fläckig.

Sv: Hur snabbt ändrar ögonfärgen?

Färgen blir ofta "bättre" med tiden.

Det kan man se med raskatter, i raser som ska ha en viss färg. Färgen kan vara halvtaskig hos många kattungar, men blir i regel bättre när de växer upp.

Tack för svaret!

Varför jag undrar är att när vi tog hem vår hona, som nu är 4 år, så var hon 12 veckor och då hade hon redan fått sin "vuxna" ögonfärg helt och hållet. Men det kanske är olika på individer....

Bild på kissen, ifall pälsfärgen kan ge nån hint om vad ögonfärgen borde bli...
isngen.jpg

Jag har en röd o vit silver hane på gång som nu är 10 veckor ca. Jag var o tittade på honom igår och han hade en väldigt konstig ögonfärg, typ brunaktig. Jag frågade vad det skulle bli för ögonfärg till slut och uppfödaren trodde att dom skulle bli gröna. Hans mamma(tabby smoke) har gröna ögon och pappan (black tabby) ljus-gröna, nästan gula. Så din katt kanske blir grön-ögd, men jag märkte på min ett-åriga katt att det tar ett tag innan dom får sin definitiva klara fina färg. Min svart-vite katt är gul-ögd, typiskt för den färgen, samma pappa men mamma svart med gula ögon.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 194
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 967
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Är det vanligt att katter fullständigt ändrar ögonfärg med stigande ålder? Brunetten hade vid hitflytt ljust ljust bruna ögon, nästan...
Svar
4
· Visningar
12 045
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama