Hur små kan man göra hösilagebalarna utan att kvalitén påverkas?

_86a_

Trådstartare
De som ska pressa och plasta hösilaget i stallet kan ställa in sin balpress till valfri storlek. Nu till min fråga - hur små kan man göra balarna utan att kvalitén påverkas? Vi pratar inte om en småbalspress kanske ska tilläggas.

Vi har det här året haft balar på 500 kg, men det är lite för mycket för de få hästarna som finns i stallet. Tror ni det fungerar att göra balarna ungefär hälften så stora dvs. 200 - 300 kg? Det är fyrkantsbalar.

Sv: Hur små kan man göra hösilagebalarna utan att kvalitén påverkas?

Vi köper "halva" fyrkantsbalar ca 150kg och de vi fick i våras var jättefina. "Hela" balar är två halva i samma plast och väger då ungeför dubbelt så mycket. Sen finns det såna "300" kg som det inte är två halvor i också så det borde inte vara några problem för er.

De som ska pressa och plasta hösilaget i stallet kan ställa in sin balpress till valfri storlek. Nu till min fråga - hur små kan man göra balarna utan att kvalitén påverkas? Vi pratar inte om en småbalspress kanske ska tilläggas.

Vi har det här året haft balar på 500 kg, men det är lite för mycket för de få hästarna som finns i stallet. Tror ni det fungerar att göra balarna ungefär hälften så stora dvs. 200 - 300 kg? Det är fyrkantsbalar.

Det är väl egentligen plastaren som avgör hur små balar man kan köra. Vi lät maskinstationen köra nästan så små balar pressen kunde köra och det fungerade utmärkt. Vi hamnar nog på ca 300kg balar. jag tror balarna är ca 120cm långa.

Enda nakdelen jag ser är ju att plast- och maskinkostnaden blir högre per kg foder.

Jag har försökt ta reda på detta genom att fråga olika forskare på foder. De säger att storlekar som ensilagepressarna klarar är ner mot 90cm i 4kantsbalar. Då klarar det att pressas tillräckligt hårt, ger vikter runt 70-100kg.
Mindre balar än det pressas ofta med höpress och då får man inte tillräcklig densitet på balarna. Det blir för mycket luft kvar för att få pålitlig hygienisk kvalitet.
Detta är vad svar jag fått från foderforskare.

Tack för era svar! Då borde det alltså fungera :)

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
6 006
Senast: trollmamma
·
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 358
Senast: loveisis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 585
Senast: moonstruck
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka