Hur sluta vara nervös inför en situation?

Lingon

Trådstartare
Jag behöver tips! Hästen jag rider är rädd för en plats vi behöver passera pga en sak som hände en gång (husägaren eldade i en tunna) och förhoppningsvis inte aktuell just nu.

Idag måste jag eventuellt rida förbi det stället. Jag har en plan som kan funka (ta det lugnt, inte pressa utan klia manke och klappa och berömma när hon sänker huvudet och slappnar av det minsta lilla) och som jag känner mig trygg med även om det finns orosmoment. Men nu börjar jag redan bli nervös och det hjälper ju inte.

Hjälp mig med tips på hur jag ska göra för att släppa nervositeten! Eller iaf minska den...

Tänk inte på allt negativt som skulle kunna hända utan måla upp en bild för dig själv att du rider förbi och allt går jättebra, utan det minsta lilla problem. Du är inte nervös, hästen sköter sig och det är inte en kotte ute vid huset. Det är den målbilden du vill ha.

Det brukar hjälpa mig. Jag tycker det är jättesvårt, men när jag väl lyckas blir jag så jäkla nöjd med mig själv och för det mesta går allt bra eftersom mycket ändå sitter hos mig som ryttare och hästen känner av det.

Jag behöver tips! Hästen jag rider är rädd för en plats vi behöver passera pga en sak som hände en gång (husägaren eldade i en tunna) och förhoppningsvis inte aktuell just nu.

Idag måste jag eventuellt rida förbi det stället. Jag har en plan som kan funka (ta det lugnt, inte pressa utan klia manke och klappa och berömma när hon sänker huvudet och slappnar av det minsta lilla) och som jag känner mig trygg med även om det finns orosmoment. Men nu börjar jag redan bli nervös och det hjälper ju inte.

Hjälp mig med tips på hur jag ska göra för att släppa nervositeten! Eller iaf minska den...

Det finns inga enkla svar, vi känner ju varken dig eller din häst så det är svårt att veta vad som funkar för er :)
Det som funkar för mig och min häst är att INTE ta ner hans huvud, ställa åt andra hållet och skänkelvika förbi det läskiga. Det funkar på vissa hästar, men min blir helt nipprig. Inte heller stanna och titta och låta honom ta den tid han behöver funkar - då är det som att jag bekräftar att detta är läbbigt så vi får ta det försiktigt.
För oss funkar det att rida med lite halvlånga tyglar och att jag rider ganska käckt liksom. Skritta eller trava förbi med lite framåtanda, glada tillrop (inte såååååjaaaa ingen fara lilla vän, utan mer Jajamen, här kommer vi, modigast i världen, tralala!), titta rakt fram själv och inte på det läskiga. Han får gärna titta, men inte stanna och glo. Själv nynnar jag gärna eller sjunger för full hals, svårt att hålla andan och spänna sig då.

Det finns inga enkla svar, vi känner ju varken dig eller din häst så det är svårt att veta vad som funkar för er :)
Det som funkar för mig och min häst är att INTE ta ner hans huvud, ställa åt andra hållet och skänkelvika förbi det läskiga. Det funkar på vissa hästar, men min blir helt nipprig. Inte heller stanna och titta och låta honom ta den tid han behöver funkar - då är det som att jag bekräftar att detta är läbbigt så vi får ta det försiktigt.
För oss funkar det att rida med lite halvlånga tyglar och att jag rider ganska käckt liksom. Skritta eller trava förbi med lite framåtanda, glada tillrop (inte såååååjaaaa ingen fara lilla vän, utan mer Jajamen, här kommer vi, modigast i världen, tralala!), titta rakt fram själv och inte på det läskiga. Han får gärna titta, men inte stanna och glo. Själv nynnar jag gärna eller sjunger för full hals, svårt att hålla andan och spänna sig då.

Tack för svaret!

Hon är typen som fryser fast/försöker vända och pressar man och driver framåt i det läget stegrar hon. Jag provade att ta det lugnt och klia manke och låta henne titta utan att pressa på ett annat ställe (inte lika läskigt som det här) och det funkade. Hela tiden på lång tygeln förutom för att hindra henne från att vända om och så klia mellan öronen vilket verkade lugna henne. Då sänkte hon huvudet och slappnade av lite. Och när hon stod avslappnad med huvudet rätt lågt (lång tygeln) så bad jag henne försiktigt gå fram men helt utan press. Press verkar göra det värre.

Tack för svaret!

Hon är typen som fryser fast/försöker vända och pressar man och driver framåt i det läget stegrar hon. Jag provade att ta det lugnt och klia manke och låta henne titta utan att pressa på ett annat ställe (inte lika läskigt som det här) och det funkade. Hela tiden på lång tygeln förutom för att hindra henne från att vända om och så klia mellan öronen vilket verkade lugna henne. Då sänkte hon huvudet och slappnade av lite. Och när hon stod avslappnad med huvudet rätt lågt (lång tygeln) så bad jag henne försiktigt gå fram men helt utan press. Press verkar göra det värre.

Så där kan min häst reagera om hon protesterar väldigt mycket. Då har jag helt enkelt gjort så att om hon inte går förbi vid första eller andra försöket utan kommer till stadiet där hon fryser fast och kanske kan ställa sig på bakbenen, så har jag helt enkelt hoppat av och gått förbi och sedan hoppat upp igen. Jag låter gärna hästen undersöka det "farliga" med mig på backen, dvs utan att det blir farligt för mig. Jag gör ingen affär av situationen, och nästa gång har hon inte brytt sig utan jag har kunnat rida förbi utan problem.

Så där kan man häst reagera om hon protesterar väldigt mycket. Då har jag helt enkelt gjort så att om hon inte går förbi vid första eller andra försöket utan kommer till stadiet där hon fryser fast och kanske kan ställa sig på bakbenen, så har jag helt enkelt hoppat av och gått förbi och sedan hoppat upp igen. Jag låter gärna hästen undersöka det "farliga" med mig på backen, dvs utan att det blir farligt för mig. Jag gör ingen affär av situationen, och nästa gång har hon inte brytt sig utan jag har kunnat rida förbi utan problem.

Hon går inte förbi i första taget med mig på marken heller. En gång tog det 30 min.

För att Minska risken för att det är min ev. Egna nervositet som ställer till det om det händer någon gång, så brukar jag sitta och sjunga barnvisor ganska högt en stund innan det läskiga kommer och tills vi är förbi. Fungerar utmärkt för min del! :)

Vad händer om nån annan rider? Är du nervös nu så lär det påverka hästen till 99%.
Om ingen annan har möjlighet att rida, så måste du börja med dig själv. Jag skulle inte ha nån plan med klia manke eller nåt annat, det berättar bara för hästen att det är nåt farligt.
Den ska gå rakt fram, hur svårt kan det vara? - Den inställningen ska du ha både för dig och hästen.

En annan sak, som kan fungera är ju att träna på mindre farliga saker hemma som du vet att den blir lite rädd för men inte mer. Sedan när deras självförtroende byggts upp lite, avancera.
Det bästa är, enligt mina egna erfarenheter, att göra mer som @Fossing skriver. Dock har jag kallblod men ibland lika rädda som andra hästar när de hela livet blivit kliade och tröstade vid rädsla.

Jag går som vanligt, blir de rädda och stannar (inte flyr) får de en rejäl klappremsa (första kontakt så hästen ser men inte blir rädd när du tar i den helt plötsligt) med lite tuffa utrop som "duktig pojke" som man stereotypt gör med pojkar, slag i ryggen och lite ta-mig-sjutton-känsla.
Vill de minsta framåt låter jag dem, samtidigt som jag inte tittar på grejen själv utan "tuggar tuggummi" och ser nonchalant ut.
Att ta sig fram själv minsta möjliga är ett fantastisk framgång och ska berömmas vid minsta invit. Deras självförtroende ökar lavinartat på det.

Det är viktigt att de får hantera sina egna rädslor för att komma över puckeln och lära sig känna igen känslan nästa gång; att det är OK att bli rädd men man kommer alltid ut på andra sidan lugn.

Liknande trådar

Dressyr Varje gång jag tävlar dressyr så spänner jag mig, vilket gör att hästen slår av och det går uruselt. Det som är mest irriterande är att...
Svar
17
· Visningar
1 913
Senast: Fenestra
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057
Träning Precis som överallt annars i världen finns det människor som ser alla tillfällen till att tjäna pengar. De ger dyra kurser utan att...
2
Svar
26
· Visningar
4 648
Senast: Antti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar