Hur skyddar ni er mot doping?

Sv: Hur skyddar ni er mot doping?

Ingenting på lokala tävlingar då?

Får nog ta upp det här på nästa möte känns det som.

Jo det tas prov även på lokala tävlingar, gå in på ridsportsförbundet och leta bland dopingsidorna, så finns där någonstans en förteckning över alla tagna dopingprov och resultat.
Hästen före mig på en lokal 1meters hoppning blev uttagen till dopingprov så jag vet med säkerhet att det sker även på den nivån (vi hade transporten bredvid dem också och vi skrattade tillsammans efteråt att prestationshöjande hade den inte fått i alla fall eftersom den stannade ut sig på andra hindret).
Det är olika vilka system de använder för vem de tar, vissa lottar, andra säger typ att startnr 37 i den och den klassen redan innan startlistan är gjord medans andra bestämmer tex tredjeplacerade i alla klasser, så det är i stort sett helt slumpen som avgör.

ja de var 2 års sen jag blev uttagen för dopingprov och då sa dom att de togs på alla nationella tävlingar.

Jag har varit på två nationella tävlingar i år där det inte var prov. (tävlingsledare på den ena).
Det var för två år sen de körde "driven", nu är det lugnare igen.

Det jag däremot tycker är helfel i de dopingprover som tas är att det inte tas mängdprov av funna substanser, hade man gjort det så hade man ju tydligt (eller i alla fall tydligare) sett om det handlade om oavsiktlig kontaminering. Borde ju i de lägena handla om mikroskopiskt små mängder jämfört med om man faktiskt medecinerar en häst med substansen.
Det görs kvantifiering, den ponnytravare som testades positivt i september 2007 hade 79 000 ng restprodukt från Naproxen i urinen.

Man kan inte i provet se skillnad om hästen fått i sig pyttelite några timmar före provet, eller en full dos lite närmare provet än karenstiden, resultatet i provet blir samma.

Senast ändrad:

Knapplån

Jag måste säga att det trots allt görs skrämmande lite dopingtester. Jag har ridit på nationell/elitnivå i 12 år nu och har testa en häst en gång. Jag tror att dopingen är mer utspridd än vad vi vill kännas vid.. Tur att dom tar tag i det ordentligt nu innan ridsporten får samma stämpel som t.ex. cyklingen redan har fått.

Man kan alltså få clearat med tex salvor som innehåller dopingklassade medel?
Just penicillinsalvan är ngt jag också använt på mina hästar och tävlat med innan jag visste det var dopingklassat.

Det sorgliga är ju att all doping ju klassas lika, här har vi en djurplågare som dopar en häst som annars skulle ha för ont för att tävla. Trots att det mesta av dopingen är i så liten mängd att det inte gör ngn skillnad på hästens prestationsförmåga eller skulle göra att den kunde starta trots smärta.

Knapplån

Jag måste säga att det trots allt görs skrämmande lite dopingtester. Jag har ridit på nationell/elitnivå i 12 år nu och har testa en häst en gång. Jag tror att dopingen är mer utspridd än vad vi vill kännas vid.. Tur att dom tar tag i det ordentligt nu innan ridsporten får samma stämpel som t.ex. cyklingen redan har fått.

Jag har faktiskt aldrig fått testat en häst trots frekvent tävlande med många hästar i många år, men de sista åren har varit skal, jag vet inte hur många tävlingar hästen före eller efter mina har blivit testad på, det är nästan så vi börjat skoja om att det är farligt att starta nämast före eller efter mina då åker man in på dopingkontroll :D

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
Hästvård Min häst fick fång hos sin fodervärd för ca 1,5 år sedan och behandlades då med fenylbutazon. Jag har nu skaffat pass åt honom och...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: giffan
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka