Hur skyddar ni er mot doping?

Penny_Lane

Trådstartare
Med tanke på det som hänt i Hong Kong och OS så är min fråga hur skyddar ni er mot kontaminering och doping av era hästar?
Hur gör ni vid eventuell behandling medicinering av häst i stallet?

Själv skulle jag helt ärligt dö av skam och förmodligen emigrera till ett avlägset land om jag åkte dit för doping. Tycker det är höjden av dålig stil och pinsamhet.
I det stall jag har kommer det att finnas två boxar där hästarna inte kommer i kontakt med varandra för medicinering (dvs hästen kommer att få bo i någon av dessa boxar under tiden den medicineras) för att förhindra att grannen får butta med mera. Salvor stryks alltid på gummihanskar som slängs efter användandet. Använder aldrig något som jag inte är helt säker på är godkänt för tävling.

Sen är det klart att det kan bli så att man använder en salva som det står att den är godkänd men det visar sig att den innehåller något som inte är godkänt (dvs fel hos tillverkaren) eller foder som blivit kontaminerat hos tillverkare (dvs sådant som jag inte kan råda över).

Sv: Hur skyddar ni er mot doping?

Irländaren Denis Lynch, en av de diskade pga att hästarna testat positivt för capsaicin, hade använt en salva som heter Equiblock. På burken står texten ”will not test positive”. Av detta kan man lära att man inte kan lita på tillverkarnas uppgifter. Jämför diskussionen i denna tråd.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=852396

HH

Det viktigaste är att min veterinär vet att vi har tävlingshästar och att hon har full koll på karens för allt. Och att jag aldrig använder något utan att samråda med henne.

Där jag har min häst uppstallad medicineras det friskt.
Många hästar käkar tex butta eller finadyne, och det görs iordning bland de andra foderhinkarna.
tex när de gjort i ordning maten som medicinen ska blandas i, så öppnar de en finadyne-påse och det pulvret flyger ju överallt :/

och ja, jag skulle med dö av skam.

Där jag har min häst uppstallad medicineras det friskt.
Många hästar käkar tex butta eller finadyne, och det görs iordning bland de andra foderhinkarna.
tex när de gjort i ordning maten som medicinen ska blandas i, så öppnar de en finadyne-påse och det pulvret flyger ju överallt :/

och ja, jag skulle med dö av skam.

Men hur kan man som hästägare finna sig i detta ? Med andra ord tävlar du troligen ofta en häst som hade åkt dit om den dopingtestades.

Jag kan ju bli mer upprörd över hur man skyddar sig mot att sina lagkamrater dopar sina hästar.
Tänk att du lägger ner så mkt pengar och tid och träning för att komma till OS och tävla i lag och bli fråntagen sin medalj för att man inte kan lita på sina lagmedlemmar :mad:

Saken är den att det spelar ingen roll om det står på tillverkarnas burkar att det är dopingfritt för det är iallafall ryttarens ansvar. Eftersom det skall finnas en innehållsdeklaration så blir det ryttaren som får kontrollera att där inte finns några otillåtna medel i. När MSN var dopingklassat var det hur många tillverkare som helst som hade det i sina ledprodukter och trodde att det var fritt från doping. Man måste som internationell tävlingsryttare ständigt uppdatera sig.

Hade jag ridit ett OS hade inte jag litat på en innehållsförtecking där det står "dopingfritt" iallafall.

Själv har vi tyvärr inte boxar nog att sätta medecinerande hästar i speciell box, dock tvättas alltid boxen ur med decifikationsmedel vid avslutad kur (alltså galler, väggar, krubba mm), allt strö byts ut efter avslutad kur, samt att den matspann medecinen blandats i kastas och ny införskaffas (förr hade jag märkta spannar för medecinering, men efter att en sådan av misstag användes av en som inte tänkte på det så kastas de numera en spann kostar ju inte precis så mkt att det är värt att riskera).
Skall det blandas i pulvermedecin (butta, finadyn osv) i maten så tas den spann med utomhus och det görs där, för att inte riskera att sprida pulver till ställen hästarna har kontakt med.
Gummihandskar eller handtvätt är obligatoriskt efter att ha hanterat medecin innan man rör något annat tex hö.
Det finns ju tyvärr hundra vägar att föra över medecin och säkert någon man inte tänkt på, vi får hoppas man inte får lära sig det den hårda vägen en dag.
Jag har funderat ett par gånger på vissa moment egentligen mer innefattande medecinering av sig själv och risken att sprida över det men även ett par hästrelaterade.
* En häst som medecineras skall även skrittas = använder bett, detta bett borde logiskt vara en rejäl risk sedan för inte får man ett bett helt rent genom avsköljning, hur många lägger bettet i starkt decifinceringsmedel/kokar det eller rent av kasserar det efter att han använt det på medicinerande häst.
* man själv tar en huvudvärkstablett i bilen på tävling, därefter går man ut och tränsar hästen, tar i bettet alt stoppar in ett finger i lanen med de fingrar man precis innan tagit i tabletten med.
*jag som lider av migränanfall har mer än en gång (innan jag tänkte på det) haft huvudvärkstablett i fickan på jackan, även om den från början var i metallfolia så vet ju alla hur lätt ett sådant går sönder och mer än en gång har man haft en pilla som legat lös till slut, kan ni tänka er vilken smittkälla detta är allra bäst blir det ju om man utan att tänka på det dessutom stoppar ett par morotsbitar i fickan som belöning till hästen.
MM finns ju hundra tals vägar man om man inte tänker sig för kan "smitta" hästen, jag kan säga att även om jag aldrig medvetet skulle få för mig att dopa en häst och jag har vad jag själv tycker bra rutiner så skulle jag vara bra nervös innan svaret kom på ett taget dopingprov just för att det kan finnas så många vägar man inte tänkt på.
Det jag däremot tycker är helfel i de dopingprover som tas är att det inte tas mängdprov av funna substanser, hade man gjort det så hade man ju tydligt (eller i alla fall tydligare) sett om det handlade om oavsiktlig kontaminering. Borde ju i de lägena handla om mikroskopiskt små mängder jämfört med om man faktiskt medecinerar en häst med substansen.

En annan sak jag har funderat på är de faktum att i vissa fall kan det bli väldigt orättvis fällning. Ta tex min hingst som rids av annan ryttare, slarvar jag så är det han som åker dit och därmed blir rejält drabbad iom det är hela hans levebröd. Jag däremot kan lugnt tävla vidare........

Då jag har eget stall utan några andra hästar än mina egna har jag ganska bra koll. Inga hästar som behandlas går med andra som tävlas, sen är man ju noga med foderhantering och sånt, alla mediciner mm blandas i på separat ställe. Är mycket försiktig med att ställa in mina hästar i gäststall och sånt vid träningar, men då gäller det ju främst för smittorisk och sånt. Jag är ganska emot allt som liniment och sånt, Skulle aldrig använda något som jag inte visste var helt säkert. Min tävlingshäst käkar bara havre och betfor + mineraler så där tror jag inte han skulle få i sig något skumt heller. Men jag är ganska nojjig och nog betydligt mer noga än dom flesta, tävlar ju knappt på den nivån där dopingprov förekommer ens. Men en vacker dag kan det ju hända så jag kommer nog att fortsätta vara lika noga...

Man får väl bara försöka så gott det går och hoppas på turen, det finns ju ingeta annat att göra! :crazy:

I stallet där jag är inackorderad är det noggrant när en häst medicineras, men man kan ju inte gardera sig helt! Behandlad häst kan slicka på staketstolp eller vad som helst om man har otur!
Och nu när man inte får ha kaffe, the eller choklad i närheten av en tävlingshäst, då är det ju bara att hoppas på turen!

Personligen tycker jag doping har gått över i hysteri. Salvor och sådant som används på hästar med småskavanker som gör att de inte behöver avstå tävling är dopingklassade osv. Ger man hästen en chokladbit kan man åka dit. Osv, osv.

Minns i vintras när halva vårt stall fick mugg pga leran. Prover togs, men det var bara "vanlig mugg". Vi behandlade med Muggcur, receptfritt fungerande medel. Men fick ju avbryta behandlingen en tid, min häst skulle tävla. Sådant känns INTE bra!

Svårt att skydda sig i stort stall med inackorderingar! Jag har aldrig behövt medicinera min häst så den biten har jag inte tänkt på än...

Jag ser alltid till att bara använda mina egna hinkar samt att aldrig låna ut någon hink.

En gång har jag sagt till en tjej som medicinerade sin häst med finadyne att hon bör öppna påsarna och blanda med vatten utanför stallet! Hon öppande påsarna vid mina höpåsar för de finns i anslutning till vattenkranen. Hon såg ut så här :confused:. Jag informerade henne vänligt att dopingprover förekommer även på regional nivå och det krävs enormt små mängder för att åka dit!

Är noggrann med karenstider på salvor o dyl (ffa på Aloe vera-gelen jag ibland använder utvärtes. Hur nu den kan påverka hästens prestationsförmåga...?). Använder inget jag inte är 100% säker på.

gylle: Det där med huvudvärkstabletter var bra att du skrev! :bow: Det hade jag inte en tanke på, jag som ofta har huvudvärk. Tack o bock!

Försöker göra det jag kan för att motverka smitta, men det är jättesvårt att skydda sig helt och hållet.

//Alice

Man får väl bara försöka så gott det går och hoppas på turen, det finns ju ingeta annat att göra! :crazy:

I stallet där jag är inackorderad är det noggrant när en häst medicineras, men man kan ju inte gardera sig helt! Behandlad häst kan slicka på staketstolp eller vad som helst om man har otur!
Och nu när man inte får ha kaffe, the eller choklad i närheten av en tävlingshäst, då är det ju bara att hoppas på turen!

Personligen tycker jag doping har gått över i hysteri. Salvor och sådant som används på hästar med småskavanker som gör att de inte behöver avstå tävling är dopingklassade osv. Ger man hästen en chokladbit kan man åka dit. Osv, osv.

Minns i vintras när halva vårt stall fick mugg pga leran. Prover togs, men det var bara "vanlig mugg". Vi behandlade med Muggcur, receptfritt fungerande medel. Men fick ju avbryta behandlingen en tid, min häst skulle tävla. Sådant känns INTE bra!

Jag håller faktiskt med, det känns helt hysteriskt alltihop :crazy:
Men man får ju lov att använda salvor osv om dom visas upp och godkänns INNAN start. Hade Ludger bara clearat pencillinsalvan med vet. innan start på förra OS hade han ju aldrig blivit diskad.

Jag har ju haft pencillinsalva och hmm något mer som jag inte vet (:angel:)på min häst på ett världscupskval ordinerad av FEI´vet. Han fick ett hål av en brodd upp i magen trots magplatta i terrängen och blev ju behandlad och hoppade ju banhoppning sista dagen. Dom kontrollerade honom noga på morgonen innan och på vet.besiktingen så han inte hade ont för han var ju lite svullen kan man säga mellan frambenen men med en vanlig gjord som inte låg så långt fram var det ingen fara.

Det som bekymrar mig mest är att "vanligt" folk i stallarna inte fattar att det måste vara så noggrant med butta och finadyne osv, dom bara skrattar åt en när man påtalar att man inte bör öppna påsarna vid alla mathinkar :mad:

Det som bekymrar mig mest är att "vanligt" folk i stallarna inte fattar att det måste vara så noggrant med butta och finadyne osv, dom bara skrattar åt en när man påtalar att man inte bör öppna påsarna vid alla mathinkar :mad:
Visst är det så! Folk tycker man är hysterisk och larvig som ber dom öppna påsar och dyl utanför stallet. Men det är ofta då folk som inte tävlar själva...

//Alice

,Det jag däremot tycker är helfel i de dopingprover som tas är att det inte tas mängdprov av funna substanser, hade man gjort det så hade man ju tydligt (eller i alla fall tydligare) sett om det handlade om oavsiktlig kontaminering. Borde ju i de lägena handla om mikroskopiskt små mängder jämfört med om man faktiskt medecinerar en häst med substansen.

Så noggranna som proverna är i dag så kan de hitta i princip allt.Letar de efter havre så kan de hitta havre. Eftersom det inte finns några gränsvärden för hur mycket man får hitta av vissa substanser så blir ju allt doping, även om det är kontaminering och väääldigt små mängder. Vissa ämnen som t.ex. acetylsalisylsyra har gränsvärden, eftersom hästen tillverkar det själv.

Jag har hört att de har infört en del gränsvärden just för att komma ifrån den här problematiken, men vill inte gå ut med det officiellt för att det skull locka folk till att chansa.

**knapplån**

Jag som aldrig tävlat på hög nivå själv har en fråga.

På vilka nivåer görs dopingtester och händer det ofta eller bara att man då och då gör stickprov?

Har groomat på en hel del tävlingar, dock på ponny, men fortfarande elittävlingar på ponny, och har då aldrig varit med om att ponnyerna dopingtestades? :o

*knapplån*
Vi har pratat en del om det här med medicinering och hur man ska lösa det på ett bra sätt I vårt stall. Men vilken mängd behöver hästen få I sig för att det ska synas vid en kontroll? T ex om en behandlad häst biter på grimskaften I stallgången, staketet I hagen eller om pulvret blandas I mathinken när de andras hinkar står en bit ifrån (och då pratar jag om några meter). Det borde ju vara så väldigt små mängder en annan häst får I sig? eller tänker jag fel?!
Jag vill verkligen inte vara orsak till att någon I mitt stall får utslag vid ett prov och inte åka dit själv! Det är min stora skräck.. :eek:
Men samtidigt borde man kunna lösa medicineringen på ett enkelt och praktiskt sätt.

Vi har fått ponny dopingtestad på både regional och nationell nivå. Vet tar slumpvis ut ett antal som testas.

de tas väl dopingprover på alla nationella tävlingar i sverige, iaf på hästsidan.
tas även på regional nivå men jag har inte varit med om de personligen.
På ponnysidan vet jag inte hur de är.

Det tas inte på alla nationella tävlingar utan det görs stickprover. För två år sedan gjorde de en drive och körde extra många prov.

Vi har en skylt i vårat stall där det står ett antal punkter över hur man ska medicinera sin häst och att man ska göra detta med yttersta försiktighet. Det är en bra ledsagare om nu det skulle komma knackandes på dörren.

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
Hästvård Min häst fick fång hos sin fodervärd för ca 1,5 år sedan och behandlades då med fenylbutazon. Jag har nu skaffat pass åt honom och...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: giffan
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka