Hur skydda träd i hagen?

Cheval

Trådstartare
Ä det någon som har bra tips på hur man på bästa sätt kan skydda träden i hagen från att bli uppätna av hästarna utan att stängsla runt. Gärna bilder!
Vet inte om denna tråden ligger rätt men.....

Sv: Hur skydda träd i hagen?

Vill man skydda träden ordentligt får man nog stängsla runt dem. Hönsnät skulle inte jag ha i en hage med hästar. alldeles för stor skaderisk.

"Slå in" träden i småmaskigt hönsnät, det har fungerat utmärkt, men man måste se till att inga vassa kanter kan skada hästarna.

Vad är träden till ifall dom inte får äta och klia sig på dom...? :crazy:

sånt där plastigt grönt hönsnät. Vet inte vad det heter eller är till för men vet att det används till att skydda träd, det har ju inte vassa kanster som vanligt hönsnät. Kanske nån som vet?

Vill man skydda träden ordentligt får man nog stängsla runt dem. Hönsnät skulle inte jag ha i en hage med hästar. alldeles för stor skaderisk.
Vår familj har under c:a 35 år haft flertalet hästar i hage med hönsnät lindat kring trädstammarna. Har aldrig någonsin hänt något, hästarna tappar intresset direkt när de märker att de inte kan gnaga.

sånt där plastigt grönt hönsnät. Vet inte vad det heter eller är till för men vet att det används till att skydda träd, det har ju inte vassa kanster som vanligt hönsnät. Kanske nån som vet?

De formar sig inte lika bra som vanligt hönsnät. Om man viker in kanterna slipper man det vassa! :idea:

Det kan vara gamla eller stora träd som man inte vill få förstörda. Om hästarna gnager tillräckligt mycket dör trädet.

Vi har många gamla fina träd som vi gärna vill ha kvar. De är dessutom bra som regnskydd på sommaren. Vi tycker också att det ser vackert ut med lite träd (som lever) i hagen. Eftersom vi själva bor där med så vill man ju inte förstöra miljön för mycket.
Jag har funderat på det här med hönsnät men jag är lite orolig för säkerheten där. Sedan funderade jag på vad som händer när träden växer och blir bredare.

Jag kletar på tjära, men tyvärr håller inte det för evigt och inte 100 %igt heller. Men jag vill inte ha massa nät runt mina träd.

Jag har hör talas om det där med tjära. Det verkar ju smidigt men det är ingen fara för träden med det? Sedan funderade jag på hur det blir om de kliar sig och får det i pälsen eller på täckena.....?

Om du är rädd om träden så är det nog bäst att stängsla in. Kronorna på stora gamla träd är så stora att träden ger bra skydd även om stammen är instängslad.

Jag tjärar in alla mina staket och några träd och det håller några år innan jag behöver tjära in det igen. Hurvida tjära är farligt för träden vet jag inte och innan tjäran torkar och hästarna råkar klia sig blir de kladdiga(som när de kliat sig på kåda).

Träden i en hage som används hela tiden, året om, brukar ha små chanser att överleva om de inte skyddas.
Trädets jordyta under trädet, så kallad rotzonen, blir snabbt komprimerad av hästarnas hovar, och markpackningen försämrar trädets gasutbyte och kapillariteten försämras avsevärt.
Likaså när hästarna gnager på trädets bark och ofta gnager bort stora ytor, ända in genom kambiumet, blir trädet så pass skadad och har då inte möjlighet att "valla" igen de skadade ytorna.
Resultatet blir öppna "portar" in, för svampsporer, som oftast resulterar i röta och trädet blir nedsatt och tillslut dör, eller faller isär.
Att smeta tjära på träden, är inte till fördel för trädet, och sätter man upp hönsnät, gäller det att se till att nätet inte växer fast i trädet, med tyvärr så tar rotsystemet mycket stryk av markpackningen och man har då oftast inte skyddat trädet tillräckligt ändå.

Träden ger ju hästarna skydd mot sol, vind och regn och gör ju att hagarna blir trevligare och vackrare!
Har man stora vackra träd i hagen och vill även i framtiden, att hagen ska innehålla träd, är det av stor vikt att skydda dessa!
Mv. Ass. arborist!

Trädets jordyta under trädet, så kallad rotzonen, blir snabbt komprimerad av hästarnas hovar, och markpackningen försämrar trädets gasutbyte och kapillariteten försämras avsevärt.

Då kanske man har lite för liten hage till för många hästar.... om det inte är favorit trädet då vill säga...

Var i Gbg på ett ställe där de har djur till beskådning för allmänheten. I en av hagarna fanns det russ och i den hagen hade de skyddat trädens stam genom att sätta träplankor runt stammen (fästa med någon form av band så inte stammen skadas). Tycker det verkar som en smart grej.

Senast ändrad av en moderator:

Det är typ något åt det hållet jag har funderat. Sedan har jag även funderat på att kanske lägga sten precis intill stammen så att de låter bli rötterna. Det är ju mest på de riktigt stora träden som de ligger ovan jord en bit. Det borde ju inte skada trädet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·
Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
893
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar