Hur skydda sitt barn?

Puppan

Trådstartare
Vilken mardröm.
Har en son i tonåren som tidigare varit mobbad och haft många fiender. Han flyttade skola och har sedan flera år haft det lugnt och bra. Har nu kompisar och har varit glad.
I helgen råkade han på en del gamla plågoandar som ropade en massa fula saker åt honom och dumt nog svarade han tillbaka. Nu letade de + flera till upp honom för att ge honom stryk. Det blev fler och fler (även på sonens sida) och mer och mer hotfullt. Till slut kom en polisbil förbi och då skingrades alla och sonen fick möjlighet att ta bussen hem.
Jag blir helt knäckt. Han är skitskraj men försöker hålla modet uppe och jag känner mig maktlös för vad kan jag göra?
Det handlar inte om ungdomar jag känner till, jag känner inte heller deras familjer. Jag vet att saker och ting kan bli ännu värre om jag som förälder lägger mig i och ärligt talat vet jag inte ens hur jag skulle kunna lägga mig i. Jag kan ju inte börja hänga efter en 15-åring som livvakt?

Det känns som att det enda jag kan göra är att vänta och se om han får stryk och då hoppas att de inte slår honom helt fördärvad. Herregud, ska man behöva ha det så här?

Sv: Hur skydda sitt barn?

Åh, vilken mardröm :cry:

Min första tanke är ju som Mamma att utrusta barnet med kunskapen att slåss, gärna med en stor hund oxå..

Jag vet att det förmodligen inte är rätt väg att gå... och du kommer förhoppningsvis få bättre råd...

Men, lider med dig och din son och hoppas det löser sig!

Min äldsta unge hamnade i den sitsen för några år sen, och de är fortfarande efter honom tyvärr. Han polisanmäler dem varje gång det händer nåt, och ett tag var han aldrig ute utan att vi visste exakt var han var och vilka kompisar han var med (han var 18 då), han gick inte ut utan kompisar heller, och tyvärr bar en del av dem kniv så det var otäckt där ett tag....

Men som sagt, polisanmäl dem, även om det inte blir nåt av det, till slut måste något hända. Efter den värsta misshandeln av min son fick han ett skadestånd (som hon iofs inte betalar utan det går genom fogden) och de lugnade ner sig. De här personerna är en hel familj,där det är den nyblivna vuxna dottern som påbörjade det hela, och de är kända för att vara våldsamma :(, de har gett honom flera hjärnskakningar och ett flertal sårskador.....

Men som sagt, var inte rädd för att lägga dig i, se till att han alltid talar om var han är och med vem, BRÅKA om det om det behövs, man vet faktiskt aldrig när saker går överstyr och då kan det vara väldigt bra att veta var han är och vad som händer. Och JO, du kan visst agera livvakt, inte så att du står brevid hela tiden, men genom att ha ständig koll kan du ha viss kontroll över vad som händer. Har han telefon, det antar jag, så se till att han ringer dig med jämna mellanrum och talar om vad som händer och var han är. Visst kan det bli värre om man lägger sig i, men det kan faktiskt bli ÄNNU värre om du INTE lägger dig i.

Vilken mardröm.
Har en son i tonåren som tidigare varit mobbad och haft många fiender. Han flyttade skola och har sedan flera år haft det lugnt och bra. Har nu kompisar och har varit glad.
I helgen råkade han på en del gamla plågoandar som ropade en massa fula saker åt honom och dumt nog svarade han tillbaka. Nu letade de + flera till upp honom för att ge honom stryk. Det blev fler och fler (även på sonens sida) och mer och mer hotfullt. Till slut kom en polisbil förbi och då skingrades alla och sonen fick möjlighet att ta bussen hem.
Jag blir helt knäckt. Han är skitskraj men försöker hålla modet uppe och jag känner mig maktlös för vad kan jag göra?
Det handlar inte om ungdomar jag känner till, jag känner inte heller deras familjer. Jag vet att saker och ting kan bli ännu värre om jag som förälder lägger mig i och ärligt talat vet jag inte ens hur jag skulle kunna lägga mig i. Jag kan ju inte börja hänga efter en 15-åring som livvakt?

Det känns som att det enda jag kan göra är att vänta och se om han får stryk och då hoppas att de inte slår honom helt fördärvad. Herregud, ska man behöva ha det så här?

Usch vad hemskt. Men kan han inte tänka på att ha kompisar med i möjligaste mån när han ska ut. Att ignorera "idioterna" på nätet. Att inte dras in i något. Om det blir värre, påhopp, hot osv. så kan ni, bör kanske anmäla!
Hoppas det löser sig för er.

Jag har själv varit väldigt utsatt.
Som vuxen har jag fattat att mina "mobbare" också var barn/ungdomar och att det var vuxenvärlden som inte lyckades stävja problemen.
och de finns och det är ett jävla stort problem.

Man pratar mycket om hur man ska skapa empatiska relationer och "stoppa mobbningen" och det är jättebra.
Men en sak som jag har tänkt på som jag verkligen hade behövt var: STÖD.
Alltså inte personlig bodyguard utan jag tänker nu i efterhand att jag skulle ha behövt samtalsstöd.
Stöd för att lära känna mig själv som den JAG är och inte den som ANDRA sa att jag var. Stöd att kunna tillåta mig själv att vara lycklig och gilla mig själv.
Självstärkande med andra ord. Det tror jag på...

Sen är det ju så här att "spöa upp", hota, förfölja etc. är faktiskt brottsliga handlingar.
Polisanmäl. Det är också något som jag tycker görs alldeles för sällan.
Det var aldrig någon som polisanmälde någon av de misshandlar jag blev utsatt för.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 580
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
R
Kropp & Själ Vet inte vart jag ska börja, jag mår så fruktansvärt dåligt. Hela livet är upp och ner och jag vill bara gråta och skrika allt jag kan...
Svar
16
· Visningar
2 126
Senast: Raderad medlem 131045
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30