Hur skydda överben?

R

Raderad medlem 124573

Behöver kreativa tips... Har hästen på lösdrift och han har ett ganska stort överben på insidan av ett framben (klassiskt kompensatoriskt, nedanför carpus). Funkar oftast bra men med jämna mellanrum slår han ju i det och jag vill såklart inte att det blir större eller ”retas” igång igen av yttre påverkan.....
Hur tusan kan man skydda det på ngt bra sätt? Går det ens?

Benskydd 24/7 funkar ju inte optimalt tyvärr. Han ÄLSKAR sin lösdrift och den har så många fördelar så jag vill verkligen inte behöva stalla in honom bara för detta....

Ngn som har en revolutionerande idé? :p

Behöver kreativa tips... Har hästen på lösdrift och han har ett ganska stort överben på insidan av ett framben (klassiskt kompensatoriskt, nedanför carpus). Funkar oftast bra men med jämna mellanrum slår han ju i det och jag vill såklart inte att det blir större eller ”retas” igång igen av yttre påverkan.....
Hur tusan kan man skydda det på ngt bra sätt? Går det ens?

Benskydd 24/7 funkar ju inte optimalt tyvärr. Han ÄLSKAR sin lösdrift och den har så många fördelar så jag vill verkligen inte behöva stalla in honom bara för detta....

Ngn som har en revolutionerande idé? :p

Vad ska man ha om benskydd inte fungerar?

Gäller nog bara att hitta bra skydd och ha fler uppsättningar så du kan tvätta dem mellanåt och byta varje gång du är ute?

Du kan inte växla mellan olika benskydd?
Pessoa har en mycket luftig variant som kanske kan fungera

60526_53667167_94865093_132473767_5214b5969606ee7fd96746ae.webp

Eller köra varannandag-principen? Så är han skyddad hälften av tiden åtminstone :angel:

Jag hade nog gjort som @Nepenthe skrev, byta mellan ett antal uppsättningar. Alltid byta till rena benskydd på när du kommer, så kommer skav osv undvikas. Finns ju så mycket bekvämt och lätt nu som inte stör men ändå sitter bra på :up: ett par vanliga senskydd duger gott.

Kan du inte lägga upp en bild på överbenet? nyfiken!
Min pålle har också överben nedanför knäet fram, men hittills inte sett att han slår i

Har samma på min häst, försöker främst hitta ett skydd som skyddar utan att klämma och irritera. Tar gärna tips. Gäller främst vid motion.

Eller köra varannandag-principen? Så är han skyddad hälften av tiden åtminstone :angel:

Jag hade nog gjort som @Nepenthe skrev, byta mellan ett antal uppsättningar. Alltid byta till rena benskydd på när du kommer, så kommer skav osv undvikas. Finns ju så mycket bekvämt och lätt nu som inte stör men ändå sitter bra på :up: ett par vanliga senskydd duger gott.

Kan du inte lägga upp en bild på överbenet? nyfiken!
Min pålle har också överben nedanför knäet fram, men hittills inte sett att han slår i
Ska se om jag hittar bild och lyckas få upp den här.....
Normalt sett slår han inte i men just denna gången var det i samband ned ihopsläpp av nya hästar, så det blev en del spring.

Nu verkar det dock ha lugnat sig i hagen så törs kanske testa utan snart. Sätter på boots som förhoppningsvis dämpar slaget från skoarmen lite om han slår i igen

Vid motion måste väl lindor vara det allra bästa? :)

Jag har lindor vid motion om det inte är hoppning på schemat, då blir det senskydd.
Han har ju dock inga problem med skav, det har mer varit att benet svullnat av trycket när skydden suttit för länge (sätter dom såklart så löst jag vågar)

Jag har lindor vid motion om det inte är hoppning på schemat, då blir det senskydd.
Han har ju dock inga problem med skav, det har mer varit att benet svullnat av trycket när skydden suttit för länge (sätter dom såklart så löst jag vågar)
Om benet svullnar av skydden så skulle jag aldrig ha använt dem. Du kan få större problem p g a skydden än av att låta överbenet vara oskyddat, tror jag.

Om benet svullnar av skydden så skulle jag aldrig ha använt dem. Du kan få större problem p g a skydden än av att låta överbenet vara oskyddat, tror jag.[/

Nej det är precis det jag säger, jag vill hitta alt för att skydda öb som inte trycker

Jag tänker direkt på hoven som slår i, är den skodd? Hur ser den ut? Utfluten? Tjocka neoprenboots är ju mjuka, du skulle även kunna använda sånt kladd man har på fälttävlanshästar på överbenet så om den slår sig så glider det lättare :)

Jag tänker direkt på hoven som slår i, är den skodd? Hur ser den ut? Utfluten? Tjocka neoprenboots är ju mjuka, du skulle även kunna använda sånt kladd man har på fälttävlanshästar på överbenet så om den slår sig så glider det lättare :)
Skodd men med ganska normal hovform, snarare så att både jag och hovsl skulle vilja bredda lite. Inte utfluten med andra ord. Överbenet är ganska stort så att han slår i då och då när det är race i hagen förvånar mig inte. Boots är nog en bra idé, just för att dämpa slaget från traktarmen på skon

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig haft en senskada på någon av mina hästar så jag är helt grön vad gäller detta. Men nu har i alla fall hästrackarn...
2
Svar
21
· Visningar
6 908
Senast: Corax
·
Utrustning Min häst har ett ganska stort överben på insidan av ett framben. Det sitter ungefär 5 cm nedanför knät och är därför väldigt mycket i...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25