Hur skulle ni ...

Perla

Trådstartare
... lägga upp igångsättning och träning för denna häst?

1. Hästen har varit halt i ca 5 veckor men är nu bra.

2. Hästen har innan hältan blivit riden 5-6 ggr i veckan de två närmsta månaderna. Innan det blivit riden 1-2 ggr i veckan i 6 månader.

3. Hästen är överviktig och har mycket energi.

4. Där hästen står finns bra rid och tränings möjligheter såsom mycket skog att rida i (både stigar och off roade), backar, mycket grusvägar och även en del gräsvägar och ridbana 20×60 m med diverse hinder och bommar. Finns även asfaltsvägar att rida kortvarigt på.

5. Hästen står på box halva tiden på dygnet och resten av halvan i hage med kompisar.

Så, hur skulle du lägga upp igångsättningen och träningen på denna häst? Vad skulle du absolut inte göra med en sådan häst?

Nyfiken på hur andra hade gjort :)

Jag hade satt igång hästen enligt veterinärens rekommendationer.

Jag ser alltid till att få detaljerad beskrivning av veterinären. Alla ev skador/hältor kollar jag upp. Jag vet att många bara vilar hästen tills den ser bra ut men jag skulle aldrig göra det. En häst kan vara halt utan att det syns och att rida på en skada kan göra den värre, det vill jag inte riskera. En igångsättning beror också jättemycket på vad det är för typ av skada hästen haft, så jag tycker det är svårt att uttala sig generellt. Är det t ex en led låter skritt rakt fram på ett plant underlag som lämpligt de första veckorna. Korta pass som gradvis ökas. Är en sårskada där man vet att det inte finns några "inre" skador bör man ju kunna rida i skogen lite tidigare än om det är en led. Samma sak om det är typ inflammation i hovens mjukdelar, då bör det inte heller vara lika viktigt med plant underlag som om det vore en led/sträckning.... Med tanke på hästens övervikt bör man oavsett ta det väldigt lugnt. Med tanke på att den går i vanlig hage med andra antar jag att den varit fräsch ett tag och då kanske man inte behöver ta jättekorta pass i början? Jag har alltid satt igång mina hästar innan jag släppt dem med kompisarna igen. Men jag har haft busiga hästar och enbart ledskador & små sårskador. Har haft en allvarligare sårskada och då släppte jag nog hästen med kompisar ganska snart efter friskförklaring.

Men som sagt; Jag diskuterar alltid detta med veterinären och går på vad denne säger.

Ja det beror ju helt på skadan, väldigt olika för olika skador hur försiktigt det ska vara, så jag skulle också gå efter veterinärens rekommendationer.

Min häst som punkterade sin knäled i höstas fick stå på box i nästan 3 månader utan att gå i hage. Han fick börja promeneras 10 min/dag efter drygt 2 månader och sen skulle det SAKTA trappas upp. Fick ett 7 veckors schema av veterinären och på v 7 fick han då trava(men inte på volt) och galoppera korta sträckor.

Sen fick han gå i hagen normalt och ridningen skulle fortsätta att sättas igång långsamt och det skulle långsamt trappas upp med volter och liknande. Först efter 5 månader så reds han normalt igen.

... lägga upp igångsättning och träning för denna häst?

1. Hästen har varit halt i ca 5 veckor men är nu bra.

2. Hästen har innan hältan blivit riden 5-6 ggr i veckan de två närmsta månaderna. Innan det blivit riden 1-2 ggr i veckan i 6 månader.

3. Hästen är överviktig och har mycket energi.

4. Där hästen står finns bra rid och tränings möjligheter såsom mycket skog att rida i (både stigar och off roade), backar, mycket grusvägar och även en del gräsvägar och ridbana 20×60 m med diverse hinder och bommar. Finns även asfaltsvägar att rida kortvarigt på.

5. Hästen står på box halva tiden på dygnet och resten av halvan i hage med kompisar.

Så, hur skulle du lägga upp igångsättningen och träningen på denna häst? Vad skulle du absolut inte göra med en sådan häst?

Nyfiken på hur andra hade gjort :)
Beror helt och hållet på orsaken till hältan. Har du inte fått rekommendationer från din veterinär?

Jag va bara nyfiken på hur ni skulle gjort.

Om vi tar bort nr 1 och går på resten? Tänk att hästen är ur kondition, överviktig och behöver bygga muskler och stärka senor och ligament.

Som sagt, är bara nyfiken hur ni skulle gjort :)

Vi kan göra olika alternativ på ettan så får ni svara utöver det :)

1. a) Hästen har vrickat sig i hagen.
b) Hästen har haft inflammation i en led.
c) Hästen har gjort illa en sena (inget allvarligt).
d) Hästen har haft en hälta som bytt ben, veterinären kunde inte hitta vad det var som va fel eller hur skadan uppkommit.

Hur skulle ni lägga upp igångsättning och träning för dessa hästar? :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.