Alexandra_W
Trådstartare
I maj gjorde jag en beställning, av X ton hösilage. Med följande kriterier:
Förstaskörd.
TS halt inte överstigande 55%, idealiskt kring 50%, men tar det hellre lite blötare än för torrt.
Ett MJ/kg foder som är max 6 MJ.
Proteinkvot helst minst 7, högre gör absolut ingenting.
Hyfsat finstråigt
Jag får som svar att önskemålen är helt okej och inga problem. Sista leveransdatum sätts till 15 augusti.
4 juli skickar jag ett mail, och skriver i princip 'Jag antar ni har/haft fullt upp med skörden, men undrar hur det gått med min beställning och om du fått analyssvar?'. Inget svar, men kring 10 juli börjar det dyka upp analyser på hemsidan, helt uppenbart är dock inget av dem 'mitt' silage. Oroar mig inte speciellt för det, då det kanske inte är tillräckligt av det partiet för att sälja med, och då läggs ju inte analysen upp.
Då jag inte fått svar skickar jag 10e juli om mailet med tillägget 'jag vet inte om det kommit fram, så provar skicka igen'. Får svar 2 dagar senare.
Och nu börjar jag gnissla tänder. Svaret talar om att vissa analyser försenats att skicka in (helt okej), men att allt foder utom ett parti är taget med TS 65%, dock 'har han' ett parti med det TS jag önskar men måste skicka in analys på det. Att det var lite knepigt med förstaskörden då det var så torrt och varmt först och sen bara regn, men att han återkommer om några veckor (!!) när han fått analys.
Som sagt, nu börjar mina tänder gnissla. 'Några veckor' blir väldigt nära det som är satt som sista leveransdatum. Om det då visar sig att analysen på det blötare inte alls passar, då sitter jag där.
Jag förstår att det kan vara problem - men då anser jag att man informerar kunden om det så snart man inser att 'elände, det här kanske inte går'.
Jag skickade ett mail tillbaka samma dag, 12:e juli, som löd: Hör gärna av dig när du fått analysen, om det inte lyckas nu får man väl göra ett nytt försök med andraskörd, men det måste jag veta så snart det är möjligt i sådana fall. Jag har ju räknat med leverans senast 15 aug som vi kom överens om, och det går ju inte med en andraskörd. Och då måste jag på något vis fixa annat grovfoder på något sätt för att täcka glappet..
Besked om några veckor är ju väldigt nära leveransdatum, så är det möjligt vore ett så tidigt svar som möjligt en fördel.
Men håller tummarna för analysen =)
Inte hört något mer sen dess, det är 10 dagar sen idag, så om de inte plötsligt blivit extrema sniglar på eurofins så ska det gott och väl kommit ett analyssvar.
OM det visar sig att analysen är helt opassande, så är ju alternativet att sikta på andraskörden. Samtidigt så innebär det en leveransförsening, då jag ju beställde och lovades leverans av 'ätklart' foder 15:e augusti. Anledningen till att jag beställde förstaskörd var just för att ha foder om jag tvingas till ett tidigt betesintag, detta informerades om. Men hur skulle ni resonerat om det är andraskörd som återstår som chans/möjlighet. Jag är ju rätt irriterad på bristen på löpande information, och känner ju att de faktiskt utlovat en specifik sak senast ett specifikt datum, och om det inte sker och det heller inte i tid informeras om detta, så ska jag inte behöva betala 'fullt pris' för en kraftigt försenad leverans. Jag måste ju på något sätt (HUR har jag ingen aning om), hitta grovfoder att täcka glappet med dessutom =/
Förstaskörd.
TS halt inte överstigande 55%, idealiskt kring 50%, men tar det hellre lite blötare än för torrt.
Ett MJ/kg foder som är max 6 MJ.
Proteinkvot helst minst 7, högre gör absolut ingenting.
Hyfsat finstråigt
Jag får som svar att önskemålen är helt okej och inga problem. Sista leveransdatum sätts till 15 augusti.
4 juli skickar jag ett mail, och skriver i princip 'Jag antar ni har/haft fullt upp med skörden, men undrar hur det gått med min beställning och om du fått analyssvar?'. Inget svar, men kring 10 juli börjar det dyka upp analyser på hemsidan, helt uppenbart är dock inget av dem 'mitt' silage. Oroar mig inte speciellt för det, då det kanske inte är tillräckligt av det partiet för att sälja med, och då läggs ju inte analysen upp.
Då jag inte fått svar skickar jag 10e juli om mailet med tillägget 'jag vet inte om det kommit fram, så provar skicka igen'. Får svar 2 dagar senare.
Och nu börjar jag gnissla tänder. Svaret talar om att vissa analyser försenats att skicka in (helt okej), men att allt foder utom ett parti är taget med TS 65%, dock 'har han' ett parti med det TS jag önskar men måste skicka in analys på det. Att det var lite knepigt med förstaskörden då det var så torrt och varmt först och sen bara regn, men att han återkommer om några veckor (!!) när han fått analys.
Som sagt, nu börjar mina tänder gnissla. 'Några veckor' blir väldigt nära det som är satt som sista leveransdatum. Om det då visar sig att analysen på det blötare inte alls passar, då sitter jag där.
Jag förstår att det kan vara problem - men då anser jag att man informerar kunden om det så snart man inser att 'elände, det här kanske inte går'.
Jag skickade ett mail tillbaka samma dag, 12:e juli, som löd: Hör gärna av dig när du fått analysen, om det inte lyckas nu får man väl göra ett nytt försök med andraskörd, men det måste jag veta så snart det är möjligt i sådana fall. Jag har ju räknat med leverans senast 15 aug som vi kom överens om, och det går ju inte med en andraskörd. Och då måste jag på något vis fixa annat grovfoder på något sätt för att täcka glappet..
Besked om några veckor är ju väldigt nära leveransdatum, så är det möjligt vore ett så tidigt svar som möjligt en fördel.
Men håller tummarna för analysen =)
Inte hört något mer sen dess, det är 10 dagar sen idag, så om de inte plötsligt blivit extrema sniglar på eurofins så ska det gott och väl kommit ett analyssvar.
OM det visar sig att analysen är helt opassande, så är ju alternativet att sikta på andraskörden. Samtidigt så innebär det en leveransförsening, då jag ju beställde och lovades leverans av 'ätklart' foder 15:e augusti. Anledningen till att jag beställde förstaskörd var just för att ha foder om jag tvingas till ett tidigt betesintag, detta informerades om. Men hur skulle ni resonerat om det är andraskörd som återstår som chans/möjlighet. Jag är ju rätt irriterad på bristen på löpande information, och känner ju att de faktiskt utlovat en specifik sak senast ett specifikt datum, och om det inte sker och det heller inte i tid informeras om detta, så ska jag inte behöva betala 'fullt pris' för en kraftigt försenad leverans. Jag måste ju på något sätt (HUR har jag ingen aning om), hitta grovfoder att täcka glappet med dessutom =/