Hur skulle ni reagera?

K

kaktusen

Om du åkte till klinik med din häst och de missar en fraktur, ställer en felaktig diagnos (artros), behandlar med kortison och tuppkam i en frisk led samt säger att det bästa vore att avliva hästen? (Vilket inte alls stämde eftersom han kommer att bli helt återställd....) :cry:

Åkte till slut till en annan klinik där allt löste sig. :crazy:

Så vad skulle ni göra? Känns som att jag inte kommer kunna släppa det här förens jag har fått någon sorts upprättelse... :confused:

Sv: Hur skulle ni reagera?

Hur jag skulle reagera? Ilska, bestörtning, etc.

Tyvärr tror jag inte att man kan få någon speciell upprättelse, men andra får mer än gärna rätta mig om jag har fel! Jag har själv haft ett liknande fall nyligen, dock inte fullt så gravt, men jag känner att det tyvärr nog inte finns mycket att göra åt eländet. Utom att lära sig att inte använda den kliniken fler gånger...

Men det är irriterande när räkningen kommer på undersökningar (tre besök) som ledde ingenstans när klinik nummer två hittade felet på en eftermiddag.

Ja, det var vi varit med om en gång, en vet dömde ut en av våra hästar, i månad senare är han fullt frisk och är det fortfarande. Hände ca 4 år sen. Tycker du ska prata med chefen på den nya kliniken och se vad dom har att säga om sådant betende av den gamla kliniken, så kanske du kan konfontrera den gamla kliniken med det nya journalerna och frpga hur i helvete dom har missat detta. Måste finna någon du kan gå till så de får en reprimand.

Har oxå varit med om liknande med min häst. Det som är jobbigast att tänka på är att hästen fick fel behandling. Det som gör mig mest bitter är att det blev uppenbart att veterinären inte hade gjort allt han borde gjort innan diagnos utan gjorde ett "hafsjobb" Jag blir :devil::devil::devil: när jag tänker på det.
Jag tog aldrig upp det för jag ville bara lägga det bakom mig.

jag hade tänkt flera gånger om innan jag besökte den kliniken igen :/ (hur kan man missa en fraktur??)
den enda liknande jag varit med om var att min ponny fick diagnosen kronisk hosta och en massa medicin som inte hjälpte (11 år sedan), hostan höll i sig fram tills för 2 år sedan då vi renoverade stallet (öppnade upp loftet), hostan försvann nästan direkt. jag blir riktigt irriterad då min gamla gubbe fått genomlida 8 år av hosta och konstiga mediciner + en hel del huskurer när lösningen var att ta bort loftet så att luften blev bättre i stallet. nuförtiden så ordinerar alla uteboxar och luftiga stall till host hästar, men att vetrinärerna som kollade igenom ponnyn i gamla stallet inte kunde tala om att det kanske var stallet som gjorde honom dålig är för mig en gåta.
gubben fick näsblod på sommaren av minsta ansträngning och hostade varje dag även på betet. han är tydligen pollen allergiker också då han får rinnande ögon + näsa under björk pollen säsongen.

Jag skulle bli väldigt förbannad.

Liknande har hänt mig, inte lika allvarligt, men iaf fel diagnos.

Mitt sto var dålig i ryggen och halt på ena fram. Var in till kliniken och den veterinären fokuserade enbart på hältan och bara struntade i att jag sa att hon hade ont i ryggen och var stel osv, att jag trodde att hältan bara var en slags avlastning eller nåt. Men han släckte istället led efter led tills hon inte var halt, då sprutade han med tuppkam i två leder i knäet på henne.

Att hon fortfarande knappt rörde ryggen när hon gick brydde han sig inte i. Hon var ohalt i typ 4 dagar. 2 veckor senare på återbesöket konstaterade han att hon inte var bättre, sprutade med tuppkam igen i samma leder i knäet och sa att "är hon inte bättre på en månad så får du ta och fundera på att ge upp och ta bort henne". Har aldrig träffat större idiot till veterinär i hela mitt liv, och jag har träffat en hel del veterinärer. Och jag har ändå stor respekt för de veterinärer som jobbar på den kliniken.. eller ja, hade.

Pållan var riktigt dålig i ryggen vid den här tidpunkten. Hon gick på bete under sommaren och var lite bättre när det var varmt och soligt. När hösten kom åkte vi in med henne igen till kliniken. När jag innan pratade med dem så bad jag om en annan veterinär som jag också fick. Jag berättade som det var och om den andra veterinären. Han kollade på när jag longerade hästen, efter att hon travat (stapplat) tre varv sa han att han höll med mig i allt jag sa. Vi röntgade hennes rygg, hals, nacke och hittade två kotor i länden som satt en aning närmare varandra än resten, på precis det stället hon skadat sig när vi red omkull flera år tidigare. Inte så att de tog i varandra men, närmare. Pållan fick äta butta i 10 dagar och tömköras i en månad. Hältan försvann och sen dess har hon aldrig blivit sämre i ryggen igen och idag är hon frisk i ryggen och har varit i flera år.

Tänk om jag hade lyssnat på den första veterinären??? :crazy:

(hur kan man missa en fraktur??)

Det är inte så svårt att missa en fraktur, du måste röntga i precis rätt vinkel för att den ska synas. En fraktur kan också vidga sig efter ett par dagar så att den syns bättre.

Dock verkar det lite väl mycket som gått snett i TS fall.

TS: Vad säger de på den nya kliniken? Kanske du ska göra en anmälan.

Om du vill kan du anmäla veterinären/veterinärerna som felbehandlade till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård. Är inte säker på om jag får länka men googla så hittar du och kan läsa mer.

Tack för alla svar :)

Det var inte bara det att de hade missat en fraktur.

De hade även sett artros i leden (som var så allvarlig att de tyckte jag skulle fundera på ta bort honom).
2 besök på den andra kliniken och 12 röntgenbilder senare sa den veterinären att det fanns ingenting som kunde kallas artros i den leden.
Väldigt märkligt tycker jag. :confused:
Hade de upptäckt frakturen första klinik-besöket hade han blivit bra 4-5 månader tidigare. Och alla tusenlappar helt åt skogen...

De sa ingenting på den nya kliniken om att göra en anmälan, pratade även med mitt försäkringsbolag och de tyckte att allt var i sin ordning verkade det som ... :cry: :cry:

Ska läsa mer om det att göra en anmälan. Har någon av er gjort en såndan tidigare? För/nackdelar?

Senast ändrad av en moderator:

Om du åkte till klinik med din häst och de missar en fraktur, ställer en felaktig diagnos (artros), behandlar med kortison och tuppkam i en frisk led samt säger att det bästa vore att avliva hästen? (Vilket inte alls stämde eftersom han kommer att bli helt återställd....) :cry:

Åkte till slut till en annan klinik där allt löste sig. :crazy:

Så vad skulle ni göra? Känns som att jag inte kommer kunna släppa det här förens jag har fått någon sorts upprättelse... :confused:
Jag tycker man ska ha respekt för att veterinärer ochså är människor som gör felbedömningar, missar allvarliga saker, och begår grava misstag. Det finns INGEN som är ofelbar. Men varför skulle det ske med vilje? Själv åker jag ogärna till kliniker, man vet inte vem man får.
gulan

Jag tycker lite som gulan, även veterinärer är människor och kan faktiskt göra fel bedömning. Om jag förstått det hela rätt kan en fraktur lätt missas beroende på vad den sitter. Dessutom så kan ju vissa skador synas dåligt om man "kommer för tidigt".

Jag tror iaf inte att någon veterinär risker sitt rykte genom att feldiagnosticera med vilje.

*KL*

Varit med om liknande händelse, då veterinären gav min ponny diagnosen överansträngnig/inflammation i hasen (endast gjort böj prov) och efter ca 1 1/2 månad friskförklarad. Hältan åtekom, och vi var på en annan klinik hos en superbra veterinär, och ponnyn ultraljudades och bedövades och det visade sig att hon hade en blödning och inflammation i kotan!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 257
Senast: WildHorse
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025