hur skulle ni göra

vinkelina

Trådstartare
skall flytta min häst. i det nya stallet ingår det bara havre i hyran i foderväg.

idag får hon havre, mineraler och vetekli.

så funderar om jag skall nu låte henne bara få havre, eller om jag skall byta till nått helt annat som innehåller allt

Sv: hur skulle ni göra

Eller... så kan du själv köpa vetekli och mineraler och lägga till om hästen mår bra med det?

är svårt att säga när man inte vet hur mkt din häst äter av de oliak fodren och hur mkt grovfoder mm. Ska den inte börja gå på bete snart iaf ? eller behöver dne kraften även på sommarn ??

Vad är det för näringsämnen du behöver?
Gå efter det när du väljer foder.

skall flytta min häst. i det nya stallet ingår det bara havre i hyran i foderväg.

idag får hon havre, mineraler och vetekli.

så funderar om jag skall nu låte henne bara få havre, eller om jag skall byta till nått helt annat som innehåller allt

Varför byta eller ta bort om hon mår bra av det??
Bara att köpa till mineralerna och veteklin :)

Det beror ju på vad hon får för grovfoder i det nya stallet.
Men annars så tycker jag att fungerar hon på havre, kli och mineraler så varför då byta till något annat?

När man byter stall så får man vara beredd på att ev helt byta ut hela foderstaten. Detta för att stallet man flyttar till omöjligt kan ha samma grovfodervärden som det man stod i. Ja, om nu inte dom köper in SAMMA hö då vill säga. Först bör du ju kolla hur det står till med näringen i det grrovfoder du tänker ge. Utifrån detta kan du tillsätta lämpligt fodermedel, eller inte. Det kanske inte ens behövs kraftfoder.

:bow: Ungefär så resonerar jag inför varje säsong i mitt hemmastall - grovfoderanalysen styr ju OM och VAD som skall kompletteras.

Utgå från analysen av det grovfoder som det nya stallet kommer att ha i höst och gör upp foderstat efter det. Det är omöjligt att säga vad din häst behöver utöver grovfodret utan analys på det...
Men som sagt tidigare, ska hästen ut på bete i sommar, kanske du inte behöver tilläggsfodra alls över sommaren? Eller kommer hästen göra ett så hårt arbete att det är nödvändigt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Sryoqwe
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka