Hur skulle ni göra ?

L

lindaplutt

Om eran pålle på något mystiskt sätt får upp boxdörren, går ut å käkar upp all havren och kraften som är utlagd till morgonen, och går vidare och står och käkar på ensilage balen hela natten :crazy:

Hur gör ni för att förebygga att hästen inte ska få kolik ?

Sv: Hur skulle ni göra ?

kan du inte spärra av så att hästen inte kommer åt fodret även om den får upp boxdörren? :) inte bra att mumsa i sig alla hästarnas mat jue.
Har en liten dam som gärna rymmer i stallet med, hon står i spilta dock och har "ko grimma" men tar sig loss och under kjedjan ut i stallgången.. som tur är så har vi avspärrat till fodret. Hon ser alltid lika glad ut när vi kommer på morgonen.. ståendes mitt i stallgången. Förstår inte hur hon lyckas? :)

Mvh

haha nej pållarna lustiga dom. Ja nu har vi spärrat av, eller vi har fodret i en annan del av stallet som dom inte kan komma åt.

Men hur skulle du göra med hästen för att förhindra kolik när du vet att h*n har fått i sig alldeles på tok för mycket mat ?
Fick höra massa olika såsom att jag skulle ge massa morötter, vara ute å skritta i en timme, vara ute och hårdjobba, låta hästen vara utan kraft foder i några dagar. Blev helt förvirrad :P

Paraffinolja ? Berätta gjärna mer om du orkar ! Hur fungerar det ?

Sätt en plast eller metall aktig kedja som du fäster i gallert (om ni nur har det)
Grimskaft fungerar ej för pillriga hästar, har en egen liten pålle som är pillrig.

Min granne hade en häst som bet upp boxlåset, han satte två lås på den dörren, och så vart det löst.

Vi hade en som vi tillslut fick sätta extra boxlås till.
Han hade inte pippi på att äta. Visst han knaprade lite på det mesta men det som intresserade han mest var radion. Varje gång hade han hämtat radion och burit in den i boxen. Så försökte han trycka på knapparna... :d :d
:bump:
Hans boxgranne brukade han också ge lite saker, sopkvast och sånt, men det roligaste behöll han alltid för sig själv... :)

En häst i mitt gamla stall tyckte om att leka med spånbalen när hon kom lös. Det var jättekul att sopa upp allt spån när man kom ner på morgonen och hon hade gjort en jättestorbox åt sig själv. :cool:

//Alexandra

Kan även säga att en av vallackarna i stallet fick en kejda runt sin boxdörr, annars smet han ut, vad man än gjorde.

//Alexandra

Hålla mig vid stallet precis hela dan, för att kunna ringa veterinären,om det blir koliksymptom.
Skritta med hästen så mycket som möjligt.

Hade det varit min häst hade jag ringt veterinären och börjat motionera den i vänta på att veterinären kom.
Till hästar som öppnar boxlåsen har vi satt sådana beslag som man har till hänglås och sätter en kabinhade i den. Går lätt för männinskor att öppna men hittills har ingen häst lyckats med det.

lindaplutt skrev:
Om eran pålle på något mystiskt sätt får upp boxdörren, går ut å käkar upp all havren och kraften som är utlagd till morgonen, och går vidare och står och käkar på ensilage balen hela natten :crazy:

Hur gör ni för att förebygga att hästen inte ska få kolik ?

Förvara inte fodret i stallutrymmet. Låsbara förvaringskärl i ett särskilt rum med stängd dörr.

Håll dig i närheten av stallet och ring och rådfråga veterinär, ta tempen(många smärttillstånd kan ge temperaturökning).:cool:

Senast ändrad:

ilixindri skrev:
En häst i mitt gamla stall tyckte om att leka med spånbalen när hon kom lös. Det var jättekul att sopa upp allt spån när man kom ner på morgonen och hon hade gjort en jättestorbox åt sig själv. :cool:

//Alexandra

Hehe, har varit med om exakt samma sak i ett stall där jag jobbade, hela dörren till en av unghigstarnas box hade trillat av :o ,och det låg för ovanligeheten skull 3 spånbalar inne i stallet utanför 2 konvalacentboxar och det var prydligt utspridda i stallgången alla 3...kan tillägga att plasten runt om var i samma stl som spånbitarna :cool: :devil:

lundsbo skrev:
Han hade inte pippi på att äta. Visst han knaprade lite på det mesta men det som intresserade han mest var radion. Varje gång hade han hämtat radion och burit in den i boxen. Så försökte han trycka på knapparna... :d :d
Hans boxgranne brukade han också ge lite saker, sopkvast och sånt, men det roligaste behöll han alltid för sig själv... :)
:rofl: Vilken rolig häst! :D

Är det bara jag som har en såpass "skum" häst som inte rör någonting? Hon letar inte efter mat eller något, utan ställer sig och snackar med nån annan häst bara. Gick inte ens ur stallet fast dörren var öppen (när det var varmare). :D

Har iofs bara hänt en gång att hon kommit ut och det var pga. att någon glömt stänga ordentligt.

Vi har kanon på det viset i vårat stall. Från stallet till grovfoder-utrymmet är det en dörr som alltid är stängd på natten. Från detta rum är det en till dörr in dit där kraftfodret står. Måsta vara riktigt smarta hästar för att ta sig in dit.

lundsbo skrev:
:rofl: :bow:
Min valack drar in presenningen som ligger över hösilaget in i hagen och har sönder den.... :D (de står på fri tillgång så det är inte för att han håller på att hungra ihjäl :D )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama