Hur skulle ni göra??? fråga om diken

Pisan

Trådstartare
Vi är precis på gång att stängsla in en av våra vallar som sommarbete för våra åringar och våra förhoppningsvis snart dräktiga ston.
Problemet är att vallen är "delad" av ett dike som är vattenfyllt (dock förhållandevis torrt under sommaren).
Frågan är om vi måste stängsla in diket för att hästarna inte skall kunna dricka av ett vatten som mitt i sommaren sannolikt inte håller någon vidare hygienisk kvalitet...eller om vi kan räkna med att hästarna självklart väljer det färska fina vatten som vi naturligtvis förser dem med???

Det skulle vara mycket värt att slippa det extrajobb som "instängslingen" medför...men det är värt allt jobb om det krävs för att hålla hästarna friska.

Hur skulle ni ha gjort???
 
Eftersom du själv är inne på att vattnet kan vara dåligt så skulle jag nog välja att stänga av diket.

Du skriver inte hur djupt diket är (olycksrisk) och inte heller om det finns någon övergång. Kan du inte göra två hagar att växla emellan?

Eva
 
Tacxk för Dina tankar..kanske skulle det gå att göra tåv hagar..har inte tänkt så bara..:))

Diket är inte speciellt djupt så vad det gäller olyckor är jag inte speciellt oroad..och det finns flera övergångar som kan användas av hästarna.
Egentligen vet jag inte heller om vattnet blir dåligt..men det känns som om det finns risk för det om det blir stillastående i sommar..

Fler råd efterfrågas...:)))
 
Jag tror knappast att vattnet är någon fara. Tänk på kor, katter, kaniner, hundar, och andra hästar som går ute. Alla djur dricker ju även av vattnet som rinner på backen, som är i små hålor i marken etc. Har någon nånsin blivit sjuk för att dom druckit vatten ur ett dike/hål i marken??
Jag tror det är väldigt lugnt när det gäller vattnet, det KAN ju finnas grejer i vattnet som hästarna däremot VILL ha, mineraler å grejer..
Å vill de inte ha det, så dricker de det inte..

Jag har aldrig vart med om att våra grannhästar, våra sköthästar, våra kor, våra katter, våra grisar, våra höns, våra kalkoner, eller våra får, någonsin har blivit sjuka av vatten..
 
Fast har du undersökt varje sjukdommsfall du haft, en kolik kan säkert bero på dåligt vatten men man har ingen möjlighet att veta vad det beror på..

Fast jag håller med dig endå,, är bara tvungen att se allt ur olika vinklar..

JAg tycker att du ska låta hagen vara kvar och inte stängsla in diket, dricker dom ur det och blir dåliga undviker dom det säkert sen, dessutom så finns det ju friskt och gott vatten i hagen..
 
Vi har haft ett sjukdomsfall, och det var med en ko. Det var en kalv som hade fått för lite kalk för d är dåligt med kalk i gräset hemma.
Det var enda "sjukdomen", och den sjukdomen märktes inte förräns han var död i hagen. Det är en sådan sjukdom som man inte märker förräns man tar blodprov på djuren.

Men! Aldrig någonsin har hästar, katter, får, grisar, höns eller kalkoner haft några problem. Mer än hältor och sådant
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 351
Senast: Nixehen
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 733
Senast: Görel
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp