Hur skulle ni fördela fodret över dagen?

G

GoddessOfLove

Tycker hon får lite väl mycke kväll om man jämnför me de andra målen.
Börjar med höet då....
Hon står på 10 kg.... Det är tre mål per dag... Eftersom det ingår 8 kg hö/hösilage i stallhyran, så ger jag 2 kg av mitt eget hö varje dag. Vi gör inga höpåsar utan personalen fodrar (jobbar själv tre dagar i veckan så jag är ofta där o fodrar) o på helgerna har vi rullande schema. Morgon och lunch pass får hästarna hösilage och på kvällen hö. Jag gör en påse på kvällen (jag har bara möjlighet att göra EN påse per dag) där hon får 4 kg hö från stallet o 2 kg av mitt eget hö, sen får hon 2 kg hösilage morgon, o 2 kg lunch....
Morgonmaten får dom vid halv åtta, kraften ca 40 min senare... Hästarna kvällsfodras redan vid halv åtta på kvällen o har då 12 timmar innan de får mat igen... lunchen får dom vid halv tre när dom tas in från hagen.

frågan är om jag ska ge ett kg mindre kväll o mer morgon/lunch? mellan insläpp o kväll brukar jag iofs rida, så där är de inte så mycke tid hon bara står still o gör ingenting...

o kraften då... hon går på (anger i liter nu)
1 liter hackad lucern
1 liter pasture mix
0,5-1 liter racing balance
1 liter fibergi elit
0,5 liter fibergi låg (bara för att ta slut på den ist för o slänga bort)
2 liter havre
1,5 liter korn

nått förslag?

tycker ni tråden är helt sjuk, så skit i den ;)
 
Eftersom det är så lång tid mellan kvällsfodring och morgonfodring tycker jag att det är rätt som du gör osm ger hästen mest mat på kvällen. Jag skulle ge störst del kraftfoder på kvällen också, allt för att låta den äta så länge som möjligt.
 
Jag håller med Majola.... på kvällen kan då hästen stå å äta sitt hö/silage i lugn å ro.. det är ju oftast ca. 10 timmar mellan kväll och morgonfodringen så det skadar ju absolut inte att ge lite mer man på kvällen...
 
Jag skulle fördelat grovfodret jämnare...varför inte tex 3/3/4 ? Låter väldigt futtigt med enbart 2 kg ensilage...Ger du allt detta kraftfoder i ett och samma mål ??? :confused:...Kanske du skulle dra ned på kraftfodret och istället ÖKA grovfodermängden ? Vad är det för häst och vad gör den ??
 
majola 0 cockney --> hon får ca 50-60% av kraften på kvällen, har dragit ner ett kg på kvällen o ökat på ett på morgonen nu, så hon får 3,2,5
 
det är ett sto på 158, inte särskilt krallig men har ganska mycket muskler o går ganska hårt
den foderstaten jag har nu fungerar bra, jag var mest intresserad av ett bättre sätt o fördela fodret (främst höet) :)

3,3,4 tycker jag låter lite lite på kvällen... att klara sej på 4 kg på 12h..
 
Tycker som Mynta. Mindre kraftfoder och mer hö kanske. Vad har du för värden i höet?
 
Tja futtigt och futtigt...men om du ransakar vad du stoppar i hästen i kraftfoderväg så kanske hälften av detta skulle lika gärna tillgodoses med grovfoder...eller hur ? De flesta fodermedel är ju fullfoder...Även om nu hästen funkar bra på allt detta så är det ju inget som säger den skulle funka minst lika bra med högre grovfodergiva samt mindre kraftfoder...A och O är ju trots allt grovfodret...Och jag ser det svårt i att du ska få i hop någon vettig fördelning i och med att den får så pass lite grovfoder. Så du kanske ska överväga fördelarna istället...dvs sänka ned allt detta fullfoder och öka grovfodermängden istället.
 
jag tänker inte försöka få tag i nån o köpa hö av nu, jag har lite hö själv som jag ger av, som räcker några månader till (ger 2 kg) o vi får inte ge mer än 8 kg av stallets hö
 
Jag har gjort så att jag delar upp min hästs grovfoder efter hur många tillar hon ska äta det. Din häst får ju 10 kg hö, och det är 24h på ett dygn.10/24=0.4kg/h
då blir det ungefär såhär:
morgon: 3kg
lunch: 2kg
kväll: 5kg
 
tycker att du kan ha kvar det på den nivån på kvällen, eftersom att det är 12 timmar mellan kvällsfodringen och morgon fodringen och om hon får så mycket hå på kvällen så har hon ju att stå å tugga i ett bra tag, om hon äter lika fort som våra så hinner hon stå å tugga i 2 timmar och 15 minuter på den hö mängden på ett ungefär och då är det ju bara 10 timmar kvar tills morronfodringen så då håller sig bakterierna i bättre form och börjar 100 % inte att brytas ner :)
 
Det är säkert ok. Jag vet ju inte vad dina litermått innehåller i vikt, men du får väl kolla så att det inte blir för mycket kraftfoder per mål bara (motsvarade ca 2 kg havre per mål är väl ungefär max för din häst).

Lycka till!
 
tja mer än 2 kg äter hon på kvällen... men å andra sidan kastar hon sej inte direkt över maten o äter upp på en gång, ibland finns de nån näve kvar på morronen.. hon brukar fördela de ganska bra över natten :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
462
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp