Hur skulle jag gjort annorlunda?

JustInCase

Trådstartare
Fram till mitten på januari hade vi ett hö med de här värdena(nedan) och alla mina hästar fick knölar av maten och en av hästarna fick liknande eksem, mest över magen. Hästarna fick förutom höet även havre och mineraler. Det är 3 st hästar , 20 år ca 700kg, 13 år ca 650kg och 4 år ca 650kg.

SmPr 56
Energi 8,1 MJ
Kalcium 2,1
Fosfor 1,3
Mg 0,6 eller 0,8(bilden är skannad och jag ser inte riktigt vad det står)

Vi har alltså slutat med höet och börjat med ett annat nu så jag vill inte ha någon foderstat utan undrar helt enkelt varför dessa bulor/eksem uppstått så att jag kan göra rätt nästa gång. Med det nya höet är allt borta.
Blev nu tvungen att sänka höet till 7kg för den största hästen och 6kg för de andra två, de fick istället fri tillgång på halm för att tugga på.
En av hästarna har haft bulor förut på senhösten och jag trodde att dessa berodde på knott, men så var det inte i år. Det är inga elithästar utan tränas kanske lätt-medelhårt upp till msv hoppning.

Sv: Hur skulle jag gjort annorlunda?

Har svårt att tro att problemen har ngt med värdena att göra. Det låter snarare som det skulle kunna vara inblandning av ngn giftig växt eller substans i fodret. Hur var den hygieniska kvaliteten på höet? HH

Fanns ingen hygienisk analys på höet, men det kanske borde ha varit det också då.

Kommer inte ihåg hur bytet gick till. Vi brukar ha en övergång, men den brukar bli väldigt kort pga lagringsutrymmet. Nu när jag bytte till höet jag har idag blev det en månad, men längsta annars brukar vara ca 1-2 veckor max.

Säger som Helena, det verkar troligt att fodret innehåller något specifikt de reagerat på. Det är inte sannolikt att foderstatens innehåll av MJ och protein framkallat symptomen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610
G
Foder & Strö Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite tips på vad man kan ge för foder till en häst som är mycket het samtidigt som hon har...
2
Svar
24
· Visningar
2 254
Senast: Genesis
·
Foder & Strö Min häst, varmblodssto, 146 cm inne på sitt 8:e år är lite rund och go om magen. Hennes foderstat idag ser ut så här: 750 g Eggersmanns...
2
Svar
29
· Visningar
1 995
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023