Hur skulle du ha gjort?

Sv: Hur skulle du ha gjort?

Njae jag skulle inte vara så himla sugen på att gå kurs med den hunden, främst på att den gör utfall och matte kanske inte orkar hålla :crazy:

Min lille dvärgschnauzer blev påflugen när vi var på kurs idag, men som tur var av en liten hund så ingen skada skedd men hade det varit den där hunden hade min kanske inte levt nu :eek: :nailbiting:

Det hade känts otryggt.
Sen blir det ju lätt så att just den hunden tar väldigt mycket tid och de övriga deltagarna får betydligt mindre uppmärksamhet.
Hur ska du försöka reglera så alla får lika mycket tid och hjälp för pengarna om det är väldigt olika behov?

Så jag hade sagt nej med anledning till att hunden måste kunna uppföra sig något sånär med andra hundar och att det inte blir rättvist om hon kommer med en hund som kräver väldigt mycket hjälp och uppmärksamhet och de andra får mycket mindre.
Då tycker jag nog allt att man får vara beredd på att ta privatlektioner tills dess att hunden kan uppföra sig tillräckligt väl för att kunna gå kurs med andra.
Den har ju specialbehov liksom.

Vad ska jag kolla efter om jag väljer att träffa den själv? Göra en hel analys känns ju sådär, har ju erbjudit privat träning, men matten tyckte det var för mycket pengar.

Kolla om det är som matte säger, kolla hur den funkar med främmande människor. Jag tänker spontant att OM hon tappar hunden lär ju du få göra en insats och då vill jag vet att den inte hugger sådär jättelätt iaf. Som akitan jag hade i kurs, den gav sig gärna på mig också, men jag var inte särskilt rädd för den så det gick bra. Men jag har haft en "bergschäfer" också i kurs, den hade jag inte rört om jag inte var absolut tvungen, däremot hade den inget emot andra hundar.

Det kan ju räcka att träffa dem på klubben en stund, se hur hunden reagerar på en ny miljö och ha gärna några som tränar på avstånd så att du kan se vad som händer. Jag hade också använt typ grimma eller gåfint-sele, den lär ju väga över 50 kg... Och kanske haft den i en extralina första tillfällena för att se till att om matte tappar hunden så har ni en reservlina.

Man ska inte glömma att det finns de som överdriver sina hundars beteenden. Fördelen är väl att de inte brukar vara sådär superkvicka de där jyckarna.

kl
Jag skulle ta in en hjälpinstruktör som kunde hjälpa till med detta ekipage.

Rent spontant: Jag skulle föreslå privat träning för att kunna garantera säkerhet för de andra deltagarna. Om jag hade kunskapen, såklart.

Tillägg: Kruxet är ju också risken att de andra hundarna springer fram, om de ska arbeta lösa. Även om det inte "ska" hända så vill man ju inte att hunden blir allvarligt skadad om oturen skulle vara framme.

Senast ändrad:

Känner bara att jag inte vet jag ska säga, står liksom på hemsidan "alla raser välkommna!"
Sen håller jag med om att en sån hund skulle paja hela kursen och/eller vara en stor risk.

Funderar hur jag ska uttrycka mig, hur ägaren själv ska komma till insikt, skitsvårt.

"Skyll" inte på ras utan aggressivitet?

Kl

Hade jag varit i samma grupp hade jag reagerat på två saker ; om hon tappar hunden, vad händer då? Och den lär stjäla mycket tid ifrån övriga i gruppen.

Så jag tycker att du utan tvekan kan råda henne till privatkurser till en början och sedan utgå ifrån det om det blir förbättring eller ej. Ni kan ju då träna med ett annat ekipage inom synhåll.

"Skyll" inte på ras utan aggressivitet?

Grejen är att jag den inte nödvändigtvis behöver vara aggressiv, men boskapsväktare har man väl ändå inte för att krama om i soffan. I mina ögon ska de inte var trevliga mot andra, det är liksom dess jobb.

Jag tycker själv jag har kunskapen, men jag tycker också att den typen av hund inte har i sociala sammanhang att göra, det är en ren vakthund.

Då tycker jag att du ska ha kuraget att säga just det, samtidigt som du hänvisar till privat träning.

Det kan ju även vara en god idé att ändra formuleringen på hemsidan.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 620
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 146
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 157
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2