Hur skulle du ha gjort?

Blandrastik

Trådstartare
Ponera:
Du ska ha allmänlydnadskurs, inte din första, du är tämligen rutinerad som kursledare/instruktör.
Du får e-post från person som vill gå din kurs, frågar hur man blir medlem och osv.
Sen till det lilla problemet. Hon har en boskapväktare, blandis, av ovtjarka och kuvasz, två och halvt år, hane okastrerad.
Han är sååååå snäll och go hemma, men gör utfall eller "gillar inte" andra hundar. Till saken hör att matte har ledproblem och börjar få problem att hålla sin teling. Men hon vill så gärna ha hjälp. Får hon komma på din kurs?

Sv: Hur skulle du ha gjort?

Ponera:
Du ska ha allmänlydnadskurs, inte din första, du är tämligen rutinerad som kursledare/instruktör.
Du får e-post från person som vill gå din kurs, frågar hur man blir medlem och osv.
Sen till det lilla problemet. Hon har en boskapväktare, blandis, av ovtjarka och kuvasz, två och halvt år, hane okastrerad.
Han är sååååå snäll och go hemma, men gör utfall eller "gillar inte" andra hundar. Till saken hör att matte har ledproblem och börjar få problem att hålla sin teling. Men hon vill så gärna ha hjälp. Får hon komma på din kurs?

Kan ju tycka att det inte låter som att det inte räcker med allmänlydnad för hunden kanske? Du kanske kan rekommendera någon mer passande kurs?

Jag skulle nog erbjuda enskild träning till att börja med.

Skulle absolut INTE vilja gå kurs ihop med en hund som i din beskrivning.

Jag personligen har inte velat gå kurs tillsammans med en sådan hund, främst för den rätt uppenbara risken att den hunden skulle kunna flyga på och skada min hund. Och faktiskt för att det låter som att allmänlydnad inte riktigt räcker för den hunden och problemen är så pass att det finns risk att den hunden och dess specifika problem kan komma att stjäla fokus från övriga deltagare och dess träning.

Du har inte möjlighet att erbjuda privat träning om du känner att du har kunskap att hjälpa hunden och hundens ägare?

Precis ... tar du in den hunden pa allman kurs riskerar du att andra hoppar av och att du far daligt rykte ... Jag skulle atminstone kravt att fa traffa hund och matte innan jag bestamde om de fick vara med.

Kan ju tycka att det inte låter som att det inte räcker med allmänlydnad för hunden kanske? Du kanske kan rekommendera någon mer passande kurs?

Vi har ingen annan kurs som passar. Eller jag vet inte vad det skulle vara för typ av kurs. Jag har förslagit enskild träning, men då blev den lilla haken pengar. Det kostar mer.

Känner bara att jag inte vet jag ska säga, står liksom på hemsidan "alla raser välkommna!"
Sen håller jag med om att en sån hund skulle paja hela kursen och/eller vara en stor risk.

Funderar hur jag ska uttrycka mig, hur ägaren själv ska komma till insikt, skitsvårt.

Jag personligen har inte velat gå kurs tillsammans med en sådan hund, främst för den rätt uppenbara risken att den hunden skulle kunna flyga på och skada min hund. Och faktiskt för att det låter som att allmänlydnad inte riktigt räcker för den hunden och problemen är så pass att det finns risk att den hunden och dess specifika problem kan komma att stjäla fokus från övriga deltagare och dess träning.

Du har inte möjlighet att erbjuda privat träning om du känner att du har kunskap att hjälpa hunden och hundens ägare?

Håller med här! Både vad gäller den fysiska risken för andra hundar samt att andra på kursen (som betalat samma pris) inte hinns med.
Tycker förslaget att träffa dem först var bra, nog lättare att både ta beslut och förklara för personen (om du inte vill ha dem på kursen) öga mot öga.

Da hon sjalv pratar om att han gor utfall skulle jag be att fa traffa hunden innan kursen ... En kompis som har kurser hemma har ibland haft aggressiva hundar med, men de har fatt halla sig pa ett avstand som hunden klarar ... och flytta fram lite sakta i taget. Det blev manga kurser for en kille dar.:p

Känner bara att jag inte vet jag ska säga, står liksom på hemsidan "alla raser välkommna!"
Sen håller jag med om att en sån hund skulle paja hela kursen och/eller vara en stor risk.

Funderar hur jag ska uttrycka mig, hur ägaren själv ska komma till insikt, skitsvårt.

Fast du behöver ju inte lägga upp det som att det är rasen (eller snarare raserna) som är problemet, utan att den är aggresiv/gör utfall mot andra hundar. Hade ju varit problem vilken ras det än rörde sig om.

Sen gör det ju inte saken bättre att det är en stor hund liksom. Har själv varit på valpkurs där en 6-månaders valp var väldigt hundrädd och aggresiv pga tidigare händelser. Där var det en annan femma eftersom det var en king charles som ägaren inte hade några problem att hålla och vi var utomhus så att de kunde jobba med den hunden på ett avstånd från oss andra som var bekvämt för den.

Svårt situation, man vill ju ändå uppmuntra till att de tar tag i problemen, men självklart inte utsätta de andra deltagarna för en risk.

Tillägg: Jobbar man inte en del löst i vissa allmänlydnadsmoment? Eller det kanske jag fått om bakfoten... Kursen jag skulle gå blev inte av

Senast ändrad:

Jag vill normalt inte ha "problemhundar" på kurs. De tar för mycket tid från de andra kursdeltagarna. Beroende på hur stort problem hunden har så tar jag in en hjälpinstruktör som är med på kursen de första gångerna, eller så hänvisar jag till den som har hand om den enskilda träningen. Vi är ett gäng på 10 instruktörer som ska få en påbyggnadsutbildning rörande problemhundar så från och med i vår ska det finnas lite fler som kan hjälpa den här typen av ekipage :)

Nu har jag gått jakthundens grundlydnad men vi har även med icke jakt hundar som inte är välkomna på andras kurser pga hundens beteende.

Har aldrig varit några problem, inte alltid hunden i fråga kan vara lös men inget som hindrar att vara med på alla utan en övning.

Nu har jag gått jakthundens grundlydnad men vi har även med icke jakt hundar som inte är välkomna på andras kurser pga hundens beteende.

Har aldrig varit några problem, inte alltid hunden i fråga kan vara lös men inget som hindrar att vara med på alla utan en övning.

Fast det kan ju vara en jätterisk. Om denna stora hunden sliter sig kan den ju döda en annan hund utan problem, kanske inte så roligt varken för deltagare eller instruktör.

TS. Jag hade velat träffa hunden enskilt en gång innan något bestäms. Jag hade en gång en aggeressiv akita i kurs, det var skittrist för det blev alltid så att jag stod i mitten på nån vänster med hunden i kopplet (eftersom matte inte orkade hålla) så fick matte träna med hunden i den positionen.

Hundar som inte gillar hundar förekommer på var och varannan kurs så jag skulle nog vilja se ekipaget innan jag lämnade definitivt besked. Normalt sett är jag inte förtjust i halti eller gå-fint-selar men i sådana här lägen kan jag tänka mig att utrusta hunden med det om det gör att ekipaget kan vara med på kursen och komma närmare en lösning på problemet. Jag skulle även överväga möjligheten till hjälpinstruktör och huruvida munkorg kan vara ett tillfälligt verktyg.

Hundar som inte gillar hundar förekommer på var och varannan kurs så jag skulle nog vilja se ekipaget innan jag lämnade definitivt besked. Normalt sett är jag inte förtjust i halti eller gå-fint-selar men i sådana här lägen kan jag tänka mig att utrusta hunden med det om det gör att ekipaget kan vara med på kursen och komma närmare en lösning på problemet. Jag skulle även överväga möjligheten till hjälpinstruktör och huruvida munkorg kan vara ett tillfälligt verktyg.

:up:Jag maste bara fa saga att jag gillar hur du tanker.:)

Jag hade inlett med att säga att hon tänker helt rätt som i förväg meddelar att hunden har problem med andra hundar. Dels är det en trevlig öppning som underlättar det man vill säga senare, men också för att hon ska ha lite cred för sin självinsikt. Sedan hade jag sagt att på grund av att hunden gör utfall i kombination med just den hundtypen så föreslår jag andra alternativ än en allmänlydnadskurs. Därefter skulle jag föreslå alternativ och sedan hälsa att hon är välkommen på kursen när hunden känner sig lugn och trygg med andra hundar.

Senast ändrad:

Da hon sjalv pratar om att han gor utfall skulle jag be att fa traffa hunden innan kursen ... En kompis som har kurser hemma har ibland haft aggressiva hundar med, men de har fatt halla sig pa ett avstand som hunden klarar ... och flytta fram lite sakta i taget. Det blev manga kurser for en kille dar.:p

Det är ju en idé, bara lite tveksam att ekipage då hamnar på parkeringen och aldrig kommer in på själva planen. Men då har jag rätt feta förutfattade meningar om hur hunden beter sig. Jag kan ha fel.

Vad ska jag kolla efter om jag väljer att träffa den själv? Göra en hel analys känns ju sådär, har ju erbjudit privat träning, men matten tyckte det var för mycket pengar.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 620
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 146
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 157
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2