Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är väl inte fel att skriva alternativ två, men ettan är korrekt.Anna, Lisa och Stinas moster eller Annas, Lisas och Stinas moster?
Eller är båda rätt?
Tack!Är väl inte fel att skriva alternativ två, men ettan är korrekt.
Är väl inte fel att skriva alternativ två, men ettan är korrekt.
Man kan ju också skriva om meningen, så den blir som i ditt exempel #1. Moster till Anna, Lisa och Stina kom och hälsade på. Fast det låter inte lika bra, kanske....Är det det?
Den här meningen kan i så fall ha två olika betydelser:
Anna, Lisa och Stinas moster kom och hälsade på.
Vem hälsade på?
1) En person: Moster till Anna, Lisa och Stina.
2)Tre personer: Anna, Lisa och en person till som är moster till Stina.
Anna, Lisa och Stinas moster eller Annas, Lisas och Stinas moster?
Eller är båda rätt?
I fall man verkligen menar 2 så hade jag i minst 19 fall av 20 formulerat det på annat sätt, exempelvis satt mostern först i uppräkningen.Anna, Lisa och Stinas moster kom och hälsade på.
Vem hälsade på?
Det som gör det skumt är också att man blandar de uppenbart välkända personerna Lisa och Stina med någon som behöver beskrivas till sin funktion och som man inte ens vet namnet på.Man kan ju också skriva om meningen, så den blir som i ditt exempel #1. Moster till Anna, Lisa och Stina kom och hälsade på. Fast det låter inte lika bra, kanske....
Just ja, det tänkte jag inte påÄr det det?
Den här meningen kan i så fall ha två olika betydelser:
Anna, Lisa och Stinas moster kom och hälsade på.
Vem hälsade på?
I det fallet hade jag nog hellre skrivit "Katarina, som var moster till Anna, Lisa och Stina...".I meningen som jag tänkte på från början så lyder den - "Katarina som var Anna, Lisa och Stinas moster" så är det väl tydligare vilka det handlar om.
Då ska det väl inte stå - Katarina som var Annas, Lisas och Stinas moster? Eller det går väl bra det med men utan "s" känns mer korrekt för mig.
Ja det alternativet finns ju förstås ocksåI det fallet hade jag nog hellre skrivit "Katarina, som var moster till Anna, Lisa och Stina...".
I det fallet hade jag nog hellre skrivit "Katarina, som var moster till Anna, Lisa och Stina...".