Sv: Hur skrämma bort räven? Utan att skada den!
Jag har en ganska tuff hund men han är liten, 14 kg och 38 cm hög (korsning jackrussel-dansk-svenskgårdshund) och jag är rädd att räven skadar honom
Annars hade han nog gärna dragit efter en räv om jag hade bett honom men då bryter jag väl mot jaktlagen? Jag har ju verkligen fått jobba med att han inte ska jaga katterna i stallet så skulle jag tillåta att han jagar räven så skulle han säkert göra det. Men som sagt, vågar jag det? Han är helt viltren som det är nu. Han visar inget intresse alls för harar eller råddjur så frågan är om jag inte biter mej själv i svansen om jag låter honom jaga räven? Då kanske han ger sig iväg på äventyr själv sedan så att det inte går att ha honom lös sen.
Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag inte är särskilt förtjust i rävar. Men...
Under drygt tio års tid så har vi haft en stor grann rävhona med lya strax intill gården. Hon har bara kommit ner och norpat åt sig nån enstaka höna om året så hon gjorde egentligen ingen större skada. Henne satte vi 'jaktförbud' på häromkring. När hon bodde här så var det sällan vi råkade ut för andra rävar.
Hon ingick liksom i inventarierna.
När hon kom ner skickade jag hundarna efter henne. Oftast min Jack Russel (25,5cm hög). Du behöver nog inte oroa dig för att räven ska skada din hund.
Räven var det enda viltet hon jagade under sina 13 år. Älg, rådjur, harar etc tittade hon bara på. I början tittade hon bara på räven men efter att jag sprang som en galning efter Tant Röd och vrålade så kom hon på att det var ganska kul.
Tyvärr har nog gamla Tant Röd strukit med i vinter. Senast vi såg henne var i höstas. Hon var nästan helt vit i ansiktet så det syntes att hon hade några år på nacken. Sällan man kan följa en räv i så många år.
Vill du inte släppa hunden på räven så finns det några andra grejer du kan pröva som väsnas bra. (Gillade idén med gastutan
)
Fyll en drickburk med lite skruv och annat skrammel. Kasta efter räven när den 'hälsar på'. Funkar fint med plåtburk också.
Ut på trappen och slamra med kastrull & lock samtidigt som du vrålar.
Vet de som har kastat smällare efter också för att skrämmas och det har funkat. (gillar det inte men men
) Ha saker i beredskap som du kan kasta efter Röding. Har du tur så träffar du men den skadas inte.
Lycka till och hoppas du hittar nåt sett som funkar.