Hur sköter man sina orkidéer egentligen?

ylba

Trådstartare
Ja, hur gör man? När jag köpte/fick mina fantastiska orkidéer förra året blommade de som galna hela vintern. Nu har de legat i dvala hur länge som helst och har äntligen börjar skjuta blomstänglar igen. Min skötsel går generellt ut på att ignorera dem, vattna ordentligt när jag kommer ihåg det (nån gång i månaden/var sjätte vecka) och när stänglarna vissnade senast klippte jag av dem med vanlig sax.

En av orkidéerna är dock allmänt hängig, delvis gula och slokiga blad. En väldigt liten blomstängel och luftrötterna ser skrumpna ut, inte alls lika "köttiga" som på de andra. Vad jag har förstått ska de inte ha jättemycket näring, men vore en dos orkidénäring på sin plats?

Alla orkidéerna står i norrfönster (det enda som finns), men den slokiga orkidén står nära ett element, kan det ha betydelse?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större...
Svar
0
· Visningar
2 209
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Har ett antal växter här hemma som har mått alldeles prima hur länge som helst.. Hade dock en Orkidée som var lite hängig i bladen så...
Svar
4
· Visningar
1 636
Senast: Nethril
·
Trädgård & Växter Har alltid tyckt de är jättefina blommor, men inte vågat skaffa mig någon då jag verkar döda allt som har någon form av blomma... Men...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: marielen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka