Hur sköter jag min hy?

skatten

Trådstartare
Jag är 40 plus och har absolut ingen åldersnojja och har inte det minsta problem med rynkorna som börjara komma men har nu insett att min ansikte ser ut att behöva lite ompyssling.

Jag har aldrig rökt, dricker mycket måtliga mängder av kaffe och alkohol, dricker massor av vatten och äter hälsosamt.

Men min hy ser lite vindpinad ut, jag arbetar alltid utomhus oavsett väderlek det ända jag är noga me är att ha solkräm i ansiktet och keps på huvudet för att slippa den allra värsta bonnabrännan...

Vindpinad är hur jag skulle beskriva min hy.

Hur ska jag nu sköta den då jag insett att jag aldrig någonsin har vårdat den tidigare.

Är det fett eller fukt jag bör tillföra?

Finns det hoppO_o
 
Sv: Hur sköter jag min hy?

Olivolja! Jag är förvisso 26, men lever som en sjörövare och ser därför ut därefter ;) Har mycket problem med torrhet, och den där vindpinade känslan du pratar om. Vanliga hudkrämer går inte in i huden, det känns nästan som att man kan smula av den.

Gick på behandling hos en hudterapeut som bara använde naturliga produkter. Jag nämnde att jag ibland smörjer med olivolja när torrheten är som värst, och då sa hon att det är perfekt, och att jag inte ska smörja med något annat. Nu är min hy babylen och mjuk :)

Extra virgin ska det vara, inget annat.
 
Sv: Hur sköter jag min hy?

Jag är 40 plus och har absolut ingen åldersnojja och har inte det minsta problem med rynkorna som börjara komma men har nu insett att min ansikte ser ut att behöva lite ompyssling.

Jag har aldrig rökt, dricker mycket måtliga mängder av kaffe och alkohol, dricker massor av vatten och äter hälsosamt.

Men min hy ser lite vindpinad ut, jag arbetar alltid utomhus oavsett väderlek det ända jag är noga me är att ha solkräm i ansiktet och keps på huvudet för att slippa den allra värsta bonnabrännan...

Vindpinad är hur jag skulle beskriva min hy.

Hur ska jag nu sköta den då jag insett att jag aldrig någonsin har vårdat den tidigare.

Är det fett eller fukt jag bör tillföra?

Finns det hoppO_o

Du behöver en kräm som ger dig fukt och näring. Inte ens torr hy ska ha fett... Sedan är det frågan ifall du ha torr hy, känslig hy, T-zon (fet panna+haka och torra kinder), eller fet hy. Ju äldre man är desto mer näring behövs ;) - däremot så behöver man inte köpa rena "antirynk"-krämer.

Apoteket har bra rengöring och baskrämer - rådfråga där. Eller gå till en hudterapeut som gör en test av vilken sorts hy du har...

Lycka till :)

/Lizzie
 
Sv: Hur sköter jag min hy?

Det viktigaste för hyn är rengöring. Bort med dagens smuts innan du lägger dig och gå aldrig, aldrig och lägg dig med smink!

En kräm som skyddar mot UV är bra, men hur högt SP-värde har krämen? Ju högre ju bättre. Hade jag jobbat ute varje dag hade jag smörjt in mig med 45 eller sådär. 10-20 räcker inte.

Och smörj in dig innan du lägger dig med någon bra nattkräm. Precis som hier skriver så kan olivolja funka fin fint, eller Helosan-salva, eller någon dyrare nattcreme. Bara det passar din hy. Där får du prova dig fram lite för att se vad du gillar bäst.

Men tvätten är viktigast. Använd snälla och bra produkter som inte torkar ut.
 
Sv: Hur sköter jag min hy?

Det är svårt att ge specifika tips såhär över nätet men jag som har känslig hy vill bara tipsa om Aloe Vera! Det är det enda som funkat för mig! Kanske värt att prova i alla fall? :)
 
Sv: Hur sköter jag min hy?

Jag föreslår att du går till en riktig parfymeributik, gärna där det finns välutbildad personal(inom hudvård alltså). De kan se din hudtyp och vad du behöver.

Själv hatar jag allt som är fett, oljigt o kladdigt, skulle nog aldrig komma på idén med olivolja i ansiktet! Känns verkligen som om man stänger in huden... Men jag har ju aldrig prövat -det kanske är jättebra?

Jag gillar krämer som går in i huden, dom ger massa fukt men som ganska snabbt försvinner in så huden känns slät och okladdig igen. Jag använder bara Biotherm o har väl fler ansiktsprodukter än vad som kan anses hälsosamt för en blivande 30åring. Men huden känns så bra nu! Varje kväll kör jag biopur cleansing "tvål", tvättar bort smink o smuts. Beroende på hur huden känns tar jag antingen biopur SOS normalizer dagcreme eller Skin ergetic dagcreme(lite mer fukt). Under ögonen tar jag Skin ergetic ögoncreme och på de områden där jag blir lite torrare eller har fått fina rynkor tar ag ett skin ergetic fatigue serum. Är huden riktigt torr på som på vintern tar jag ibland skin ergetic nattcreme istället för någon av dagcremerna -men den ger en fetare känsla o det gillar jag inte men är det snustorrt så är det.

Fukt fukt fukt är hemligheten till en god hy och det håller rynkorna/ålderstecken lite på avstånd....

Nya människor jag träffar tror inte på att jag är snart 30, om det har med ansiktet att göra eller min barnsliga natur vet jag inte... Men jag har använt Biotherm i 16år nu o kommer aldrig att sluta! Känslan av baby-len hy i ansiktet får kosta vad det kosta vill...
 
Sv: Hur sköter jag min hy?

Cliniderms produkter finns på de olika apoteken och är bra och prisvärda. Köp rengöringskräm, ansiktsvatten och en dag och en nattkräm. På dagen hade jag dessutom lagt på en BB-cream i rätt nyans. De ger lite färg samtliga som den ger fukt och solskydd. Jag har Lancome och är mkt nöjd med den!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sköter jag min hy?

Tack alla, jag läser och har förstått att det finns nog n del att göra!
Jag har nog ingen problem hy alls men den behöver nog bara lite kärlek och omvårdnad.
Har många gånger tänkt att jag skall knata in och rådfråga någon expert men tror att jag bara skulle gå därifrån och känna mig lurad av att ha köpt en massa dyra burkar.
Fukt verksr alla vara överens om att det är bra
 
Sv: Hur sköter jag min hy?

Jag har precis tvättat ansiktet med en egen blandning av limejuice, äppelcidervinäger och honung. Ansiktsvatten av vatten och äppelcidervinäger och sen smörjt med en klick Aloevera och någon droppe olivolja:) Hade jag haft mascara eller annat smink så hade jag först av allt tagit bort det med olivolja på bomullstuss, funkar kanon. Känns jättefräscht faktiskt:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp