Hur sköta lång man???

Jag behöver tips och råd hur jag ska sköta min hästs långa man. Ska den flätas? Hårt eller löst?
Ska man tvätta me schampoo?
Balsam?
Min paint har ganska så lång man men den börjar bli lite sliten. Har ¨toppat¨ den lite å vill nu veta hur jag ska sköta den så den blir ¨fin¨. Manen är ganska så tjock.

Sv: Hur sköta lång man???

hoppar in på en hörna :angel: har en morgan med enorm man tjock som tusan, behöver också lite tips :)

Jag brukar fläta lite halvlösa flätor när jag rider, för tygeln fastnar lätt under.
Annars är det bara pälsglans ett par gånger i månaden. Borstar med gles borste om det är lite knutar i. Annars låter jag manen bara vara.

32022084.jpg

31918775.jpg

Fisknät, bara för skojs skull :)

29473201.jpg

Kallblodsägare som jag är så blir det mycket man;) Jag kör med ponnyfläta (inbakad fläta) när jag tränar. Pälsglans varje/varannan dag innan jag borstar ut den. Då slits den inte så hårt av täckena heller.

resize-of-cimg6675_134564805.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
2 126
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar