Hur skapa en Html-sida??

Sv: Hur skapa en Html-sida??

Du kan göra den i program som dreamweaver eller frontpage, men du kan också koda dem själv i t.ex anteckningar.

Googla på html tags så hittar du nog de bastaggar du behöver för att göra ett bildgalleri!
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Läs på www.w3schools.com och lär dig koda html innan du ger dig på det på allvar. Det tar inte särskilt lång tid och du kommer att få en sida som funkar i mer än en webbläsare :)
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

http://www.w3schools.com/html/html_intro.asp står det ju hur man ska göra i anteckningar (antar att "notepad"= anteckningar?)
I alla fall så klistrar jag in det man ska, och sparar. Men när jag väljer "öppna" i arkiv på nätet så går det inte att hitta det sparade dokumentet, hur sjutton gör man då :confused:

*En som aldrig sysslat med sådant förut* :o :D
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Inernet kan inte öppna notepads originalfiler som heter .txt utan måste ha ett internetprotokoll.
Kan du se filändelser på din dator? Heter en bild t.ex. hästen.jpg eller bara hästen?
(Om det är det senare så ändrar du under mappalternativ så du kan se filendelser.)
Så döper du om filen från blablabla.*txt till index.html

Kanske kan du bara ta spara som och skriva in .html efter filnamnet, men jag vet inte om det fungerar. Har alltid gjort på det första sättet.
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Vill du vara lat så finns det program som hjälper dig göra ett fotoalbum på nätet.
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Jag skulle nog rekommendera någon sida som skiljer på html och sådant som hör hemma i css. css bör användas för i princip all layout. Om man liknar det vid en människa bör skelettet vara html och resten css.

Besök gärna csszengarden.com för att få lite css-inspiration. :)
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Markus html skola var bra.. men jag behöver hjälp att skapa en sida först, hur gör man??
Popeye--> Ja, jag sparar dokumentet i .htm, och jag kan se filändelser. Har provat att först spara i .txt och sedan ändra, men det funkar inte då heller :(
NeaNott--> Vad är css? :o
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

css är ett... "komplement" till html. Det är tänkt att man bara ska skriva grundkoden för sidan i html (<p>, <div>, <table> osv) och sedan definiera storlek, färg, position mm i en separat fil med ändelsen .css. Den länkar man sedan till i html-dokumentet. Anledningen till att man bör använda css är främst att det är MYCKET lättare att ändra t ex färgen på all text eftersom man bara behöver ändra i den enda css-filen istället för i kanske 5 (eller som en sida jag har skapat som har närmare 200!) html-filer.

Om du är intresserad av att lära dig mer, så hör gärna av dig så kan jag försöka förklara. Det finns även lite om css på www.w3schools.com.
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Men css behöver hon ju knappast behöva lära sig om hon bara vill lägga upp bilder på en sida?

Etoile - Vad är det som inte funderar mer exakt, kan inte webbläsaren öppna dokumentet? Eller säger den att det är felkodat?
Är du säker på att det är filändelsen du ändrat, och inte bara lagt dit ".html" i namnet?
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Jo jag har ändrat fil-ändelsen. När jag ska bläddra så går det ej att hitta dokumentet, fast jag vet vart det är sparat.. :crazy:
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Är du ni säker så den har sparat i rätt filändelse

Du kan ha fått typ

sidan.htm.txt

fast du ser inte att det står txt
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Windows, detta otyg med dolda filextensioner :smirk:
Användarvänligt, jo jag tackar. Skapar bara möjligheter för missförstånd som dessa och gör det lättare för virus/trojaner via mail.

/lingonben som gillar linux
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

okej, hur gör jag för att kolla det om jag nu inte skulle se fil-ändelsen??
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

Kör Engelsk OS så jag har svårt att hjälpa dig.

Ett tips bara
När du spara en hemsida som du har gjort i ett program så skriva exmpelvis "hemsidan.htm" alltså använd citat tecken före och efter för att tvinga den att spara som du vill ha det annars är risken stor att det blir hemsidan.htm.txt
 
Sv: Hur skapa en Html-sida??

css bör man ALLTID lära sig. Om man ska skriva en hemsida man vill att folk ska titta på vill säga... Om man skiter fullständigt i att skriva korrekt kod kommer den desutom felrenderas i de allra flesta webbläsarna.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: tanten
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Krålus
·
Kläder & Bli fin Ja, går det? Jag har ganska långt och skapligt tjockt hår. Och jag är fåfäng nog att inte vilja snagga av det, om än det nog vore...
2
Svar
27
· Visningar
1 144
Senast: Lingon
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 690
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp