Hur skall man klippa manen!?

Sv: Hur skall man klippa manen!?

Varför klippa? Ryck manen!!
Klipper manen gör man om man har stubbman på hästen.
Eller så klipper man i nacken, så som travare har. Ridhästar brukar ej vara klippta i macken lika mycket

Har haft en häst som var lämpligare att klippa än att rycka, och då gjorde jag som så att jag vinklade saxen uppåt när jag klippte.
Alltså håller saxbladen åt samma håll som manens hår faller(hoppas du förstår)sen "småklippte" jag topparna till önskad längd. Det ser inte så dumt ut när man blir van, nackdelen är väl att om man har en häst med mycket man så tunnas den inte av.

Man kan även använda sig av en trimkniv för att få manen att se lite mer ryckt ut. Jag brukar använda trimkniv på min pålla vid manken eftersom hon är så känslig där.
Du som undrade hur den ska vara klippt, så brukar jag ha manen en handsbredd lång ungefär.

Jag är inte jätteduktig på att rycka och pållen är lite känslig. så jag brukar klippa rakt av, och för att få den tunn brukar jag klippa bort en liten del av manen på undersidan med klippmaskinen. hoppas du fattar....Funkar för mig!!

Jag klipper min hästs man bara "rakt av", sen så fixar jag kanterna med en uttunningssax, ser ut som en sån därn sax frisörerna använder när de klipper etapper.
Blir kanonsnyggt iaf! och MKT lättare och skonsammare för hästen än att bli ryckt.

Jag klippte av min häst sin långa man i september. Han har rätt tjock och rak man. Klippte förs av den till önskad längd och sen tog jag trimkniven. Busenkelt. Lite svårt att få det snyggt ibörja men nu har jag fått i snitsen på det eftersom jag gjort det några gånger.

En ryckt man är snyggare än en klippt så använd trimkniven efter du kliptt så det inte blir sån skarp kant ;)

Jag rycker alltid min hästs man, men kompisens pålla gillar inte att bli rykt, så hon har lyckats hitta en grejj som funkar perfa som gör att det ser ut som att manen är rykt! Och nej, det är inte en vanlig trimkniv, för en sån har jag redan..så jag vet hur den ser ut..

Jag har en häst som hatar att bli ryckt. Så för några år sedan köpte jag en "grej" på hööks, som man klipper manen med, men det ser ut som den är ryckt. (Svårt att förklara). En blå sax liksom, med skär uppe och nere... Vet inte om den finns på hööks nu för tiden. Men den är kanon bra och snyggt blir det oxå! :banana:

Kanske är en sån min kompis har! Fast jag har för mig att hon köpte den på typ någon hund affär eller nått :p fast jag vet inte..

Ja, kanske det. Jag hittade den på hööks nu. Solocomb heter den. Ligger under ryktsaker på hemsidan (vet inte hur man infogar bild). Jätte bra för känsliga hästar tycker jag!

Det beror på hur hästens man är..
På dom me tjcok man brukar jag bara rycka och klicka topparna
Halvbloden har rätt tjock man men jag klipper deras rätt kort.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
452
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025