Hur ska selen sitta,hur kopplar jag vagnen?

Ridtjejen

Trådstartare
Nu har jag införskaffat bröstsele med baksele och draglinor.... har en liten flakvagn hemma som dragits av shettis, men som vi ska göra kortare och istället för allt trä så ska vi skruva dit skivor för att göra den lättare för vår minishettis.
Första körhästen hemma hos oss så vi behöver tips!!
Vagnens skaklar har öglor framtill, och där ska det ju kopplas på med skakelremmarna/öglorna... men bakselen,vad fäster man den i? draglinorna....det ska finnas öglor nertill på vagnen där skalarna börjar antar jag,men det finns inte....hur gör jag med dom? finns det nånstans där man kan kika på bilder hur allt ska vara ihopkopplat?

Sv: Hur ska selen sitta,hur kopplar jag vagnen?

som sagt...selen sitter bra och skalarna har ju fäste där jag fäster skakelremmarna i, samt bakselen. Men draglinorna finns det ju inga fästen till på vagnen,har ingen sk svängel, kan man binda dom på annat sätt så det fungerar?

Draglinorna skall fästas i en svängel. Det finns färdiga modeller att köpa till rimliga priser, jag skickar pm om var.
Att montera draglinorna direkt i vagnen är inte att rekommendera.

Senast ändrad:

Jag tycker såhär, om man får.
Ta hjälp innan ni kör, om något är det minsta fel akn det sluta i katastrof och okörbar häst..vid maximal otur.
Så kontakta någon som kan mer än du själv, förslagsvis en körklubb, innan du gör något mer.
/jenny. Jag hjälper dig gärna, men du har inte skrivit var du bor.

Jag hjälper också gärna, om det är så att du bor inom rimligt avstånd.
Lotta

datastrul... men jag har beställt en svängel,och ska få hjälp att sätta dit den ordentligt.
Har tidigare kört fjording med loksele,och där fanns det inget svängel,utan man kopplade ju den gamla vagnen direkt. samt travare med sulky.... så detta med svängel var helt nytt för mig. trodde jag skulle få med all utrustning,eftersom säljaren sa så när vi kom överens om priset på ponnyn...att all utrustning medföljer....och då tror man ju att den lilla miniselen ska medfölja,likväl vagnen då de endast hade stora hästar i övrigt.... men nu fick man börja från början och utrusta istället. tack alla för er hjälp här på forumet!!
Fick in en bild på underredet till vagnen jag ska ha.... den ligger till vänster under mitt anvnamn.... den ska kapas av därbak på längden...och sen ska en ny överdel på med bänkar,samt nya hjul som rullar lättare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 544
Senast: Egonson_
·
Körning Jag är ju van att ha med stora hästar och loksele att göra, så jag har dålig koll på småttingar och bröstselar. Skönt att man kan fråga...
Svar
7
· Visningar
2 122
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden