Hur ska mitt hackamore sitta?

Ponylove

Trådstartare
Har lite problem med mitt hackamore. Är lite osäker på hur långt ned det ska sitta på nosen. Dessutom har jag det problemet att när jag "bromsar" lite med det så viks sidostyckena på tränset och lägger sig väldigt nära ögonen på hästen, känns lite obehagligt, hade jag varit häst hade jag inte velat ha två läderremmar som kommer farande i ögonhöjd...:crazy:

Finns nog många bukare med goderfarenhet som kan ge mig lite tips!:love:

Sv: Hur ska mitt hackamore sitta?

När jag red på hackamore så la jag käkremmen ett halvt varv om sidostyckena så de inte skulle lägga sig nära ögonen, såg inte snyggt ut, men funkade :D

Alla sätt är bra utom dom dåliga, som man säger....Värt att testa om ingen kommer med ett snyggare förslag. :P

Min erfarenhet är att om hacket sitter på rätt ställe och tillräckligt hårt så åker inte sidostyckena upp i ögonen lika mycket. Tycker man alltför ofta ser att hacket sitter alldeles för löst... Man ska ju förstås inte dra för kung och fosterland, men jag har många gånger sett att folk har så löst att remmen under nästan hänger :crazy:

Så, rätt ställe och tillräckligt spänd rem funkar bra för mig iaf, fick experimentera lite innan det blev bra :) tyvärr har jag inga bilder... Jag vet dock att när jag skulle passa in mitt så sökte jag här på Buke och hittade flera trådar med bilder på hack som satt bra, så prova sök! ^^

Om sidostyckena kommer för nära ögonen så läng nosdelen, så kommer ju hela hacket "längre bakåt", så att säga.

Jag tänkte oxå på det. bytte därför den nosdelen som tillhörde hacket och satte istället på en vanlig aachen rem, med ordentlig fårskinnstunnel på, så att den skulle bli lite längre. Då blev det bättre, men inte helt bra.

Hur hårt ska det sitt kring nosen då? Trodde inte att de skulle vara så hårt... Jag har så att jag utan problem kan få in ett par fingrar vid nosryggen, alltså ungefär som jag brukar ha en vanlig eng. nosgrimma.

Tänkte oxå på ung. hur långt ned på huvudet, mot nosen, ska det sitta? jag har nu ett par hål kortare sidostycken än vad jag har med ett vanligt bett.

Om du känner på hästens nosrygg, längst ner, så kan du känna som en avsmalnande spets. Där ska hacket absolut inte vara. Ha en säkerhetsmarginal på en 5-10 centimeter beroende på hur stort huvud din häst har, för nosdelen har en tendens att tippa nedåt lite när man rider. Tänk också på att överskänklarna inte ska ta i eller kunna vara obehagliga på käkbenet (eller vad det nu heter på häst, du vet, benet som ligger "ovanpå" ganaschen). Hitta mellanläget och försök ha hacket där.
Det här tycker jag sitter bra:

Moonnn033.jpg

Angående hur hårt det ska spännas spelar det faktiskt ingen större roll. När man rider på stångbett är 45 grader det man brukar gå efter, men eftersom hacket är bettlöst så är det inte så petnoga, men 45 grader är en bra tumregel även här. Ett par fingrar mellan hack och nosrygg tycker jag låter helt ok! Har du fortfarande problem med att sidostycket åker nära ögat så kan du, som någon skrev, spänna hacket lite hårdare, för då kan inte skänklarna röra sig lika mycket av naturliga skäl.

Jag har satt en extra rem på mina sidstycken som håller dem borta från ögonen. Det är en sporrem som jag satt fast på ena sidan genom att dra remmen genom spännet och sen knäpper jag den på andra sidan i ett annat spänne där jag tagit bort remmen på.
Svårt att föklara men så här ser det ut

AsboRF_0910010_8.jpg

Tigertofflan och fluffig:
Tack båda förbra tips! :) får fiffla lite med det imorgon och se vad som blir bra. Det där med en sporrrem såg ju både praktiskt och inte fult ut! :D

Jag köpte ett S-hackamore, just för det där med att sidostyckena kommer in i ögonen. Googla på S-hackamore, finns nog bara en ÅF i sverige, men är ju enkelt att beställa utomlands ifrån också.

Men har inte s-hack ofta längre skänklar och är "skarpare"? naturligtvis beror skarpheten i ett bett på vem som rider med det, men pållen min är så försiktig och känslig så egentligen skulle jag nog lika gärna kunna rida i en grimma. Därför så vill jag inte att andra ska rida henne med ett skarpt bett, bara för säkerhets skull...

Hackamore är i regeln snällare om man drar åt det hårt (om det nu inte är kedja under hakan) eftersom då blir det inte så stor vridning när man tar i tygeln och sidostyckena hamnar inte heller i ögonen på hästen :)

Jag brukade ha det såhär innan, det är en snokrem som jag fäst lite fint.. nu behövs remmen dock ej längre, tror hackamoret format sig bättre och hamnar närmare hästen så det sitter på plats ändå.

puffis_3_161474290.jpg

Men har inte s-hack ofta längre skänklar och är "skarpare"? .

Jag tror du förväxlar s-hack med ett annat hackamore :)
S-hack har inte så långa skänklar, men det finns en annan typ av hackamore som har lååånga skänklar, och oftast sitter dessa ihop längst ner, och nosdelen är rundad (ofta flätad eller med gummi) är det detta du tänker på?

*kl*

Dehär sidostyckena finns ju till för detta:

mont_hackamore1.jpg

eller så lämnar man in sidostyckena på sitt träns till en sadelmakare så kan denne sy på en lika dan rem för en billig slant. Det är bara ta en smal aachenrem och kapa av så blir det ju en lika dan rem som sadelmakarn bara behöver sy fast på baksidan av sidostycket. Måste vara den bästa lösningen. :p

Detta tycker jag är absolut snyggast till hack. :)

Senast ändrad:

ang att sidostyckena inte ska åka fram kan man även använda en gammal pullarnosgrimma. klipp bort remmen från ringarna som går till nosplattan. sätt på nackstycket som vanligt och trä sidostyckena genom pullarringen, justera ringarna så dom sitter ok och spänn remmen under ganaschen! funkar precis som dyons sidostycken men mycket billigare!

Den sitter fastknäppt med spännet i den lösa flärpen på sidostycket :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 233
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
684
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka