Hur ska man veta?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

Om tex pappan är mörkbrun/svart och mamman skimmel. Och så kommer en svart liten föl unge ut. Hur ska man veta om den kommer att fortsätta vara svart eller bli vit?

Sv: Hur ska man veta?

Man väntar tills den fällt av fölpälsen innan man färgbestämmer den. DÅ brukar de som kommer bli skimlar ha en tydlig andel vita hår i pälsen.

Sen finns det en del som börjar "skimla av" beydligt senare än så, dem är inte så mkt att göra åt eftersom fölen ska IDbesiktigas vid sidan av sina mödrar och då färgbestäms de.

Sv: Hur ska man veta?

De föl som blir skimlar föds med tydlig, klar grundfärg. De som ska bli svarta föds blyertsgrå.

Kolla bildlisten överst på min hemsida www.levad.nu/boarp (hopplöst urgammal text). Första och andra fölet från vänster blev skimlar, tredje från vänster blev svart (samma mamma till alla tre, faktiskt). Små bilder, men jag tror du kan se färgskillnaden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 218
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna