Hur ska man tänka?

Ela

Trådstartare
Jag har lånat ut min ponny på foder till och med maj månad i kontraktet står det med att de har rätt att köpa henne om hon blir till salu och sedan en summa.

Nu har jag fått ett bud från ett annat ställe och de vill gärna köpa ponnyn om dom får.

Givetvis frågade jag dom som har ponnyn nu på foder om dom vill köpa henne men det vill dom inte för tillfället men vill eventuellt köpa henne i framtiden.

Jag skulle helst av allt vilja sälja henne snarast möjligt men tycker det känns taskigt mot fodervärden (även om hon har rätt att ha kvar ponnyn fodervärdstiden ut)

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Hur ska man tänka?

Vill du sälja och har köpare,så sälj. Att FV eventuellt vill köpa i framtiden betyder inget alls. Rätt som det är kanske dom ringer och säger att dom vill lämna tillbaka ponnyn,och du står utan både köpare och ny fodervärd. Du har erbjudit dom att köpa för att du vill sälja,dom tackade nej,och då får du sälja till nån annan. Är inte lätt att få sålt öht i dagens läge,så passa på när du faktist har en köpare.

Är köparen medveten om att ponnyn ev inte blir tillgänglig förens i Maj?
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag tycker att i och med att du har erbjudit FV att få köpa honom och dom sagt inte nu men eventuellt senare så behöver du inte känna dåligt samvete mot dom ifall du vill sälja honom när fodervärdstiden gått ut. Förklara för dom att du har köpare som är intresserade av honom och att du tänker sälja till dom ifall dom inte är intresserade nu. Då har du stått för det du lovat ialla fall
 
Sv: Hur ska man tänka?

Det beror på hur ni formulerat kontraktet. Det kan vara formulerat så att fodervärden har rätt att köpa fram till sista kontraktsdagen (eller eventuellt annat speifikt datum). Tackar de nej vid det tillfället så kan du göra som du vill
 
Sv: Hur ska man tänka?

Det hela hänger faktiskt på vad som står i avtalet, som Lobelia skriver. Står det t ex inte något datum när fodervärdens "köprätt" går ut så kan det bli svårt att sälja till någon annan. Står det ett datum så har fodervärden tid på sig bestämma sig fram tills dess. Då går det inte att sälja innan det datumet gått ut.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Det står i kontraktet att om hästen blir till salu under fodervärdstiden äger fodervärden rätt att köpa hästen och så en summa.
Sen står det att om hästen säljs till någon annan under fodervärdstiden äger fodervärden rätt att ha kvar hästen kontrakt tiden ut.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Hur hade ni gjort?
Finns det ingen uppsägningstid i avtalet? Måste de ha ponnyn till maj och måste du låta de ha den till maj?

Finns det en uppsägningstid hade jag sagt upp avtalet och sålt ponnyn. Annars hade jag helt enkelt väntat tills fodervärdskontraktet går ut och sålt ponnyn då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 058
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp