Hur ska man ta i tyglarna när man stannar?

Tassa

Trådstartare
Jag är inte så erfaren ryttare, men jag har lärt mig att man alltid ska ge och ta i tyglarna. Men någon sa att om man gör det när man ska stanna hästen så kanske den inte förstår att den ska stanna. Jag rider islandshäst och när dom travar i stället för töltar ska man börja om från skritt igen, men det tar lång tid innan jag får stopp på hästen. Ska jag ta i tyglarna tills hästen stannar och sedan ge efter? :crazy: Tacksam för svar.

Vad de menar är att du inte ska slita och dra för att sen ge hästen helt långa tyglar när den stannar.
"Ge och ta" - uttrycket används just p.ga detta, att man inte ska sitta och dra hela tiden om hästen är pigg etc.
Du måste vara uppmärksam på hästens reaktioner hela tiden. Om du tar i tyglarna och hästen saktar av så ska du helt enkelt mjukna i handen för att visa att hästen gjorde rätt.

Det som många gör fel är att de tar i tyglarna samtidigt som de sätter sig djupt i sadeln, lutar sig bakåt och hamnar i bakvikt. En känslig häst tar det som att man skjuter på med sitt säte. När man dessutom drar i tygeln så blir det en väldigt förvirrande situation. Jag hamnar lätt lite i bakvikt och jobbar med min stolsits, men när jag gör en avsaktning brukar jag försöka tänka på att räta upp mig och på att inte hamna i "pådrivande" läge. Jag försöker att sitta djupt, mitt i sadeln, slappna av i ljumskar, ben och knän och "bara" sitta passivt. Då brukar det inte behövas att jag tar hästen i munnen.

Det är så svårt att förklara :crazy: men hoppas du förstod hur jag tänkte? :)

Nirak

Jag drar aldrig i tygel, utan rätar upp mig och sitter lite tyngre, stänger skänklarna (dvs "klämmer" lite med benen för att hindra bogrörelsen) och höjer handen. Hästen stannar omedelbart. Pröva får du se. :) Fungerar det inte höjer jag handen lite till och petar med spöt på bogen.

Sv: Hur ska man ta i tyglarna när man stannar?

Emblis, Vad menar du med att "höja handen" ? Höja ena handen?

Tänk efter hur du gör när du stannar när du går/springer.

På samma sätt ska du göra när du saktar av/stannar hästen.
Tänk alltså "jag stannar" o stanna din kropp, då stannar hästen oxå.

Vad jag lärt mig genom åren är att alla hästar reagerar på vikthjälper (ibland får man vara övertydlig i början) och lär man sig hur ens egen kropp fungerar på fram, back, sidvärts osv så funkar samma kroppsspråk på hästen.

Det är skitsvårt att rida så men när man lyckas så känns det som om man är ett med hästen och det är en helt fantastisk känsla.

Lycka till!

Det kan ju bero på hur hästen reagerar på olika hjälper. I vanliga fall så ger man en hjälp och släpper efter när hästen gör rätt. Eftergiften är berömmen och tecknet för hästen att den gjort rätt.
Alltså blir det ju fel om du släpper efter innan hästen gjort rätt. Då vet den inte riktigt vad den ska göra, och dessutom så tar det längre tid för hästen att genomföra halten. Hästen ska ju kunna stanna så fort du ger hjälpen - med undantag att den måste placera fötterna rätt såklart.

Man ska ju ta försiktigt, och sen ev öka pressen lite om hästen inte reagerar alls på hjälpen, och när hästen provar rätt sak, kommer eftergiften.

Så ta tills hästen gör som du tänkt.

Jag höjer båda händerna. Sticker hästen okontrollerbart kan man höja ena handen och då böja hästens nacke, då måste hästen stanna, den kan nämligen inte höja och böja nacken samtidigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar