Hur ska man lära sig allt??

saravi

Trådstartare
Har nu äntligen efter många år kommit på vad jag vill jobba med i framtiden! Jag vill öppna en djurbutik för häst,hund och katt (ev bara häst,får se) :) är supertaggad inför detta men har nu stannat upp lite för jag har ingen aning om vart jag ska börja! Jag hade tänkt gå en distansutbildning för egenföretagare och lära mig allt som krävs för att ha ett eget företag,men sen då? Man ska ju kunna allt om sina produkter,vart och hur lär man sig det? Hur tar man reda på vad som är bäst att beställa hem av olika märken osv osv... Är jätteförvirrad och vill gärna börja göra nåt så snart som möjligt,komma igång liksom. Men som sagt,vart börjar man???

Tacksam för lite tips,gärna från nån som kanske redan startat eget eller liknande ^^
 
Sv: Hur ska man lära sig allt??

Det bästa är väl att börja jobba som anställd i en djurbutik, då kan du lära dig en hel del om branschen, och få lite kontakter.

Var beredd på att bli avrådd, det går tretton djurbutiker på dussinet, plus all näthandel, plus allt häst- och hundfolk som säljer ex vis foder som bisyssla. (Och när det gäller hund och katt har ju varenda affär minst en hylla).
 
Sv: Hur ska man lära sig allt??

man får nog lära sig en hel del efterhand, du kommer ju få kontakt med flera foder företag som kommer att förklara varför deras produkt är bäst. sen får du överföra det till kunder och hjälpa till att hitta ngt som passar deras(djurs) behov.
ju mer du kan om dina varor, användnings områden, olika djurs behov från tex hundvalp till rehabilitering från sjukdom /skada till äldre hundars närings behov. ju mer kan du hjälpa dina kunder och inge ett förtroende vilket gör att de kommer tillbaka till din butik istället för att gå till djurbutiks kedjan där en uttråkad tonåring står bakom kassan och skickar sms. och som varken bryr sig eller vet om du ska ha kattmat med fisk smak eller kyckling, till din katt som har känslig mage(kyckling eller ox brukar känsliga magar klara av för övrigt).

det måste vara både bra läge på butiken, bra utbud(med både billigt och dyrt sortiment) och framför allt personlig service om du ska lyckas med en djur affär. det finns som sagt allt för många djur affärer, men det finns få med bra, kunnig personal som verkligen bryr sig om butiken och kunderna.
 
Sv: Hur ska man lära sig allt??

Tack för tipsen! Har funderat och tror jag bara ska satsa på häst,eftersom det är det jag är mest intresserad av. Så ska gå en kurs i sadelinpassning. har kollat med de närmaste hästbutikerna om jobb men de har fullt... Tänker om man kanske ska börja med en webbbutik och sen om det går bra öppna en butik i lokal. Kan det va nåt..?
 
Sv: Hur ska man lära sig allt??

Hästbranchen är riktigt tuff. Mitt råd är att du börjar i liten skala och känner dig fram vad kunderna saknar och vill ha i ditt område. Gör gärna någon typ av kundundersökning i stallen i närheten. Det bästa är om du kan hitta en nisch som ingen annan tänkt på.
För att hitta leverantörer finns det en branschmässa 2 ggr om året. Höstens har nyss varit men nästa blir framåt vårkanten. För att komma in där måste du ha ett registrerat företag. Många grossister har också ingångsordrar eller kräver att du har butik, men inte alla.
Du behöver mycket kunskap om dina produkter, bra kan vara om du säljer sådant du själv använt och tycker är bra. Det är lättare att prata för varan då.
Om du ska bli sadelutprovare har du då tänkt sälja sadlar också? Annars vet jag inte vad du ska ha det till, för jag antar att du inte kan stoppa om och justera dem. Tänk också på att du tar ansvaret för inprovningen vilket kan bli jobbigt för ett nystartat företag om det kommer tillbaka en massa sadlar. Har du ingen annan erfarenhet av att passa in sadlar ska du vara lite försiktig där det kan gå illa.
 
Sv: Hur ska man lära sig allt??

Om det redan finns flera ridsportbutiker i närheten, finns det kundunderlag för en till? Vad kan du ha att erbjuda som inte redan finns? Och om vad-det-nu-är inte finns i butikerna, är det för att ingen har kommit på det eller för att det inte finns någon efterfrågan?

Samma sak med web-butik. Kommer du att ha något som syns bland alla andra företag som slåss om kunderna?
 
Sv: Hur ska man lära sig allt??

Jag skulle börja med att faktiskt jobba i en sådan butik, det finns nog inget bättre sätt att lära sig. Sen efter några år (jag förstod det som att du ändå tänker att själva butiken är några år framåt i tiden) kan du börja fundera på att starta eget. Då kan du yrket och har koll på branchen. Om du har tur kanske du till och med får möjlighet att ta över en redan existerande butik.
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 230
Senast: vilde
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 730
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp