Hur "ska" man klä sig?

Jag håller med om att det är viktigt att känna sig bekväm. Personligen skulle jag inte gå på den typen av tillställning i blekta/trasiga jeans, mjukiskläder/sweatshirt, gympaskor, flanellskjorta eller liknande. Är man bekväm i jeans och t-shirt kan man t ex ha mörka/svarta jeans, en lite festligare t-shirt/top med någon fin detalj på, och kanske en cardigan som känns lite uppklädd - en halvlång/lång cardigan kan vara fin och gör att outfiten upplevs lite mjukare och kvinnligare om man vill det. Ofta kan små detaljer göra att en outfit plötsligt känns mer uppklädd - t ex ett fint hårspänne.

Jag ska på något liknande ikväll, äta ost och kex med vänner i åldern 25 - 50

Jag ska ha rosa jeans, en svart skjorta med loose fit, massa söta enhörningskatter (:love:), rullar upp ärmarna en bit. Har stora tatueringar med mycket färg och brukar inte ha så mycket färg.
Har långt och tjockt hår, tänkte nog locka till det och sätta i en låg hästsvans ner över axeln.
Mitt vanliga smink med fokus på ögon.

Pärlörhängen?!

Tänk så olika det är!
Jag hade kunnat tänka mig att ha något diskret som "pärlörhängen" till vardags men till festilgare tillfällen haft något mindre
diskret....
images

Det där är jag till vardags ;)

De två ord jag har mest svårt för i svenska språket är nog ändå:

1. Neutralt
2. Stilrent
3. Klassiskt

Dessa ord verkar ofta ha samma betydelse/hänga ihop när folk ska beskriva vad de är ute efter men jag har ändå svårt att förstå vad vi pratar om.
Jag tycker tex att ”stilrent” är ett omöjligt begrepp när man inte ens kan urskilja stilen. Vad för stil är det som är stilren liksom? Samma med klassiskt. Vad är det som är klassiskt? De svarta jeansen, den lilla toppen i cremefärgat? Jag tycker det är jättesvårt! Och sen när man försöker förstå och frågar mer specifikt vad personen gillar för ngt så kommer det där ”neutralt” in i bilden.

Så förvirrande!

För att återgå till TS fråga så tycker jag att man ska fokusera på vad man trivs i och mindre vad andra tycker. Finns det en klädkod så håller man sig naturligtvis till den men väljer plagg man gillar och känner sig fin i. Det brukar finnas ganska mycket utrymme för personlig stil även om det är klädkod.
Ska man bara hem och dricka lite vin hos en bekant lär det ju gå utmärkt med både kjol, byxor och klänning.

Jag har, för första gången i mitt vuxna liv, blivit bjuden på en lite "vuxnare" kväll tillsammans med några bekanta. Det heter att vi ska "dricka gott och ha det trevligt", och vi blir nog inte så värst många. Vet inte riktigt då jag som sagt bara är bekant med värden, men skulle gissa på ca 10 st.

Så till frågan. Hur kan jag, ung vuxen kvinna, klä mig för att vara "lagom klädd"? Jag umgås normalt inte på det sättet och i såna sällskap, så jag känner mig lite förvirrad. Går liksom alltid runt i stall- och hundkläder annars, och det är kanske inte helt gångbart :D Men hur uppklädd "är man"?
(Obs här för att tydlighet uppskattas, jag vet knappt vad "normal vardagsklädsel" är eftersom jag så oerhört sällan gör nåt annat än hänger med djuren :o)

I mitt kompisgäng klär vi upp oss om vi ska bort, så typ en klänning med snygga nylonstrumpor alt svarta byxor och blus samt ett par snygga skor att ha inomhus.

Brukar lägga en neutral make med fokus på sotade ögon och antingen sätta upp håret i en festlig knut/svinrygg eller locka. Använder ofta ett effektfullt diadem med fjädrar eller liknande.

Passande smycken till, ett par länkar på handlederna, mitt halssmycke och ett par tex pärlor eller något festligare i öronen :)

Om det bara är trevligt häng hos någon jag känner hyfsat hade jag förmodligen valt ett par hela och rena byxor av något slag och en t-shirt jag gillar. Hade inte varit främmande för en städad, öppen hoodie heller. Alternativt ett linne eller lätt top med en skjorta över.
Smycken använder jag inte, men lite smink hade nog åkt på. :)
Tvättat och kammat håret. :D
Samma om vi går ned på puben.

Vore det sommar och jag kände för det kunde det nog bli en enkel klänning, men generellt tycker jag att bekvämt är viktigast! Är också mycket hellre underklädd.

Hade det bara varit närmsta kompisarna hade jag kunnat dyka upp i mjukisdress, men i ditt fall hade jag nog tagit jeans och en blus. Örhängen är ett måste, (för mig) känner mig naken utan :nailbiting::angel:. Lättare sminkning, mest så att jag känner mig snygg och fräsch.

Jag ska på något liknande ikväll, äta ost och kex med vänner i åldern 25 - 50

Jag ska ha rosa jeans, en svart skjorta med loose fit, massa söta enhörningskatter (:love:), rullar upp ärmarna en bit. Har stora tatueringar med mycket färg och brukar inte ha så mycket färg.
Har långt och tjockt hår, tänkte nog locka till det och sätta i en låg hästsvans ner över axeln.
Mitt vanliga smink med fokus på ögon.

Du måste ju visa bild på enhörningskatterna! :D

Uppklätt för mig innebär jeans och en blus. Har sällan smycken (mer än förlovningsringen och ibland ett halsband), äger inte smink. På sommaren kan det bli kjol eller klänning och tights. På fötterna brukar det bli sandaler på sommaren, eller gympaskor. Klackskor kan jag inte gå i överhuvudtaget.

Till vardags knatar jag runt i jeggings, fritidsbyxor/hundbyxor eller mjukisbyxor. På jobbet bär vi pyjamas, typ :p.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka