Hur "ska" man klä sig?

Problematisk

Trådstartare
Jag har, för första gången i mitt vuxna liv, blivit bjuden på en lite "vuxnare" kväll tillsammans med några bekanta. Det heter att vi ska "dricka gott och ha det trevligt", och vi blir nog inte så värst många. Vet inte riktigt då jag som sagt bara är bekant med värden, men skulle gissa på ca 10 st.

Så till frågan. Hur kan jag, ung vuxen kvinna, klä mig för att vara "lagom klädd"? Jag umgås normalt inte på det sättet och i såna sällskap, så jag känner mig lite förvirrad. Går liksom alltid runt i stall- och hundkläder annars, och det är kanske inte helt gångbart :D Men hur uppklädd "är man"?
(Obs här för att tydlighet uppskattas, jag vet knappt vad "normal vardagsklädsel" är eftersom jag så oerhört sällan gör nåt annat än hänger med djuren :o)

Jag har, för första gången i mitt vuxna liv, blivit bjuden på en lite "vuxnare" kväll tillsammans med några bekanta. Det heter att vi ska "dricka gott och ha det trevligt", och vi blir nog inte så värst många. Vet inte riktigt då jag som sagt bara är bekant med värden, men skulle gissa på ca 10 st.

Så till frågan. Hur kan jag, ung vuxen kvinna, klä mig för att vara "lagom klädd"? Jag umgås normalt inte på det sättet och i såna sällskap, så jag känner mig lite förvirrad. Går liksom alltid runt i stall- och hundkläder annars, och det är kanske inte helt gångbart :D Men hur uppklädd "är man"?
(Obs här för att tydlighet uppskattas, jag vet knappt vad "normal vardagsklädsel" är eftersom jag så oerhört sällan gör nåt annat än hänger med djuren :o)

Inte så uppklädd gissar jag, om det är en middag med vänner. Jeans/snygga byxor, en blus/skjorta, och en cardigan/tröja?

Jag lever i jeans, men en mörkare klänning med strumpbyxor och cardigan/bolero är annars ett bekvämt sätt att se lite uppklädd ut utan att direkt anstränga sig.

Det är svårt att referera till någon annan än sig själv...
Hade inbjudan kommit till mig så hade jag tolkat det som att jag förväntades komma hel och ren och inte jobbklädd.

För mig hade det inneburit ett par byxor och en blus/topp. För någon annan kanske jeans och tröja.
Jag använder örhängen och smink. Den som inte gör det, kommer utan.

Jag tror att man kan göra hela skillnaden mellan vardag och fest med något smycke (halsband, örhänge brosch) och håret fixat och lämpliga skor. Samt kanske lite lukta-gott. Dvs att skillnaden inte är så stor.

Jag hade tagit en finare blus eller skjorta och mörkare jeans. Kanske pärlörhängen också. :)

Jag hade tagit en finare blus eller skjorta och mörkare jeans. Kanske pärlörhängen också. :)
Pärlörhängen?!

Tänk så olika det är!
Jag hade kunnat tänka mig att ha något diskret som "pärlörhängen" till vardags men till festilgare tillfällen haft något mindre
diskret....
images

Jag tolkar det som "hel och ren". Mer uppklätt än så är inte nödvändigt. Jag hade gått i svarta eller mörkblå jeans, samt tröja eller skjorta. Inte hoodie, inte träningskläder. Inte arbets- eller friluftsgrejer.

Men jag är hellre underklädd än överklädd. Där är man ju olika.

Jag hade gått dit i ”finare vardagsklädsel”, dvs typ samma som jag har på jobbet. Inte så uppklätt utan snygga byxor och blus eller ngn slags tröja alt någon klänning med lång cardigan över.

Jag hade inte haft funktionskläder, mjukiskläder, hoodie eller liknande. Inte heller glittrig partyklänning.

Jag hade gått i jeans och någon snyggare tröja/kofta (inte hoodie). Typ så som jag hade kunnat tänka mig att vara klädd på jobbet också. Jag är inte bekväm i något annat än jeans, det vill säga skulle aldrig för mitt liv klä på mig en kjol och klänning har jag typ på bröllop, inte annars.

Haha - OT men....

Jag skulle aldrig kunna dra på mig ett par jeans utan att känna mig extremt utklädd. Min kropp ser absurd ut i det. Försökte i tjugoåren men det var sällan något som funkade. Eller - det var aldrig något som funkade. Sdan kom stretch och det blev ännu värre. Till och med vanlig byxor fanns i stretch. Otaliga är de gånger jag i förtvivlan vandrat i butiker och dragit i tyg och upptäckt att den absoluta majoriteten av byxorna var i stretch.

Det är bättre nu. Halleluja. :D

Så - "vardagskalas" skulel aldrig kunna innebära jeans. Maskerad kanske......

Tack alla för svar!
Tror jag har lite koll på vilken nivå av "uppklädd" som passar :) Det är inte direkt sånt jag brukar gå klädd i, skjorta/blus har jag t.ex. aldrig (tror inte ens jag äger annat än nån "grunge-ig" skjorta :p) men jag ska nog kunna gräva fram nåt okej ur garderoben.

Vad för typ av smycken har ni? Jag har bara diskreta örhängen, och enda halsbandet jag brukar använda ibland har en religiös symbol och jag vet inte om jag känner att det är rätt tid och plats för det.

Hur skulle ni ha håret?

Tack alla för svar!
Tror jag har lite koll på vilken nivå av "uppklädd" som passar :) Det är inte direkt sånt jag brukar gå klädd i, skjorta/blus har jag t.ex. aldrig (tror inte ens jag äger annat än nån "grunge-ig" skjorta :p) men jag ska nog kunna gräva fram nåt okej ur garderoben.

Vad för typ av smycken har ni? Jag har bara diskreta örhängen, och enda halsbandet jag brukar använda ibland har en religiös symbol och jag vet inte om jag känner att det är rätt tid och plats för det.

Hur skulle ni ha håret?

Jag har aldrig smycken. Inte min grej.

Håret är klippt i typ page så det behöver inte grejas med - men när jag hade långt gjorde jag en hästsvans eller inbakad fläta.

Alltså i grunden ska du ju känna dig bekväm. Gör det inte komplicerat. Har du ingen skjorta så ta en vanlig tröja. :)

Tack alla för svar!

Hur skulle ni ha håret?

Diskreta örhängen funkar jättebra! Jag brukar ha det som sagt.
Håret beror på längd. Jag som inte sällan går under smeknamnet "Rapunzel" och kan sitta på mitt hår brukar ha det i en tofs eller fläta - aldrig utsläppt.

Jag brukar alltid bara ha diskreta smycken, om det inte är någon alldeles särskild tillställning.

På jobbet har jag sällan något annat än ganska diskreta örhängen, likaså "privat". Aldrig några större, hängande saker. Halsband har jag sällan på jobbet men gärna om jag ska "klä upp mig" lite. Men inte då heller något särskilt iögonfallande utan bara något enklare.

Några religiösa symboler har jag inte, men så länge du bara känner dig bekväm så kör med det, tänker jag.

På hemmamiddag med vänner hade jag annars också kört med typ svarta jeans och någon rätt basic överdel (men inte så avslappnat som åt hoodie eller det hållet). Någon blus eller så. Hel och ren och bekväm, som sagt.

En del av mina vänner brukar klä upp sig lite mer med kjol eller klänning, men det är så inte min grej, om det inte är för något alldeles extra (säg bröllop eller midsommar- eller nyårsfirande, typ).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka