Hur ska man göra med körningen i helgen?

T

Thuja

Har ju min store starke Jydske häst som jag kört en hel del med i sommar (tunga 8-10 pers körningar ca 3 dgr/ vecka samt 1-2 ridpass) men nu har han fått vila några (2-3) veckor mycket pga mitt jobb.
Jag driver ju ett litet körföretag och har nu fått förfrågan om att köra först på fredag med 6 -8 pers (ca 45 min körning) och sedan på lördag (8 pers) i ca 2x4 km. Alltså inga långa körningar och bara skritt. Jag tvekar att tacka ja till lördagen (jag tvekade om fredagen också men bestämde mig för att ta den trots allt).
Vad tycker ni?
Han var ju i mkt god form fram till början av augusti men har nu lagt av sig muskler mm. Jag är lite orolig för, att trots det inte är så "tunga" körningar, han ska överanstränga sig eller att det helt enkelt blir för mycket.
Säg vad ni tycker!

Sv: Hur ska man göra med körningen i helgen?

Varför skulle det kunna bli för mycket? Han ska ju bara skritta - inte ut och tävla galopp! :confused:
Det hade jag inte ens funderat över. Ursäkta mej, men ibland känns det som folk klemar lite väl mycket med sina hästar. :smirk:
Kör på och var glad att du har en så duktig häst att köra med! :)

*L* Nej..jag BRUKAR inte klema och det var just därför jag frågade. Tänkte att det alltid är bra att höra vad andra tycker. Ibland kan man ju tycka att man INTE klemar så mycket med sina hästar och det kan ju också vara konstigt...*L*

Ibland tänker jag på att antingen a) är mina hästar OVANLIGT friska och sunda varelser (det får man ju ändå hoppas) eller b) jag är totalt blind för skador de har och som de går och har ont av (och SÅ mycket kunnande har jag att jag kan se om häst är frisk eller sjuk!) Men hur kommer det sig då att vissa hästägares hästar ALLTID är skadade/ sjuka? ÄR de verkligen det då?

Nu får jag väl en enorm debatt i en tråd som jag egentligen inte frågade om men det är något jag funderar på ganska ofta... Inte bara då det gäller hästar utan även barn.. *L*

Håller med dej om att vissa hästägares hästar är sjuka/skadade jämt och jag tror iallafall att det till viss del kan bero på att dom blir just klemade med. Stackars hästar som bara får gå ut i yttepytterasthagar av grus på dagen med tre täcken och benskydd på alla fyra benen. Aldrig tillsammans med andra hästar och bara ute några timmar om dagen. Det kan aldrig vara bra för en häst. Sen förstår jag ju om de är rädda om sina dyra tävlingshästar, men det kan ändå inte vara ett lyckligt hästliv.

Dessutom så tror jag att vi som har kallblod oftast har friskare hästar. Dom tål helt enkelt mer. :)

Ja det tror jag också! men samtidigt stämmer det inte riktigt eller ja både och... Jag har ju kallblod men även hbl och de får samma "behandling" (=ute så mycket det bara går , vår-höst alltid vinter kl 7-23) och hbl har endast 1 täcke om det är eländes väder(kallare än -10 och snö).

Så jag tror definitivt att våra kallblod tål det bättre av naturen men hbl kan också vara tåliga (hallå--det är ju djur och inte något annat) Men jag förstår också folk med dyra tävlingshästar som verkar vara så måna om sina pållar att de får ett tråkigt liv istället MED skador dessutom...

:bump: Jepps! Nu ska det bli åka av !! ;)

Hej igen "Åke" och tack för PM:et!
Vad är det för häst du har på din bild? Ser MKT trevlig ut tycker jag!!

Det är Åke som är på bild. Vårat lilla allt.Ardenner -99 efter Armon.Hade en skit snygg kompis till han som vi var tvungna att ta bort tyvärr. Försöker köpa loss hans halvsyster som är kopia av han men det går trögt.

Ja tänkte att det var en ardenner (som faktiskt var lik en lätt jydsk på bilden)! Jag är ju såld på jydska pållarna men har faktiskt titta lite efter en ardenner också... Behöver ju en bra körhäst som kompletterar min klippa Hauke...och ardenner är ju lättare att få tag i!

Visste du föresten (det var en sommargäst som sa) att Hauke betyder "Åke" på tyska?? Lite roligt!!

Thuja skrev:
Ja tänkte att det var en ardenner (som faktiskt var lik en lätt jydsk på bilden)! Jag är ju såld på jydska pållarna men har faktiskt titta lite efter en ardenner också... Behöver ju en bra körhäst som kompletterar min klippa Hauke...och ardenner är ju lättare att få tag i!

Visst finns det ardenner att få tag på......... Antingen så är jag kräsen eller så finns det bara skit jusst nu till salu.Vi har letat och letat men inte hittat vad vi söker. Hittade en kanon i norra norrland men den blev såld. Hittade en annan toppen fin. Men då ångrade sig säljaren och ville bara låna ut ett år medans hon studerade.Hon kom på hur gla hon var i hästen. Nu tittar vi ju nästan bara på hingstar,vallacker mellan 0-2år. som är så lite hanterade som möjligt. Det är skitsvårt att hitta någe bra.

Kul att du bestämde dig för att köra, dels är det ju jobb = pengar för dig, och reklam, men jag tror som dig och flera ovan att det inte är något problem för honom!
Ibland tror jag att vi tror att de tappar kondis och muskler fortare än de gör, och det är ju som sagt inget konditionspass du ska ut på!
Minns jag helt fel eller är det på Öland du bor?
Lotta

Ja det är verkligen svårt att hitta någon BRA och trevlig! Många som jag tittat på har fått göra lite som de vill de senaste åren och det är ju inte alltid jätteroligt att ha att göra med en valack på 700-800 kg som gör som han vill...
Men jydska hästar går nästan inte att få tag i Sverige alls utan man måste nästan importera dem från Danmark!

Lycka till med letandet! Hör av dig om du hittar någon!

Senast ändrad av en moderator:

Tack! ja jag är helt övertygad om att vi tar båda körningarna! Han grejar nog det tror jag! Kan ju gå ner till sjön och svalka hans ben efteråt dessutom ;)
Jodå vi bor på norraste norra Öland! :)

Håll i hatten o kör, kompis.

pufffan skrev:
Håll i hatten o kör, kompis.

Jasså "kompis" du är här igen.
Handen på hjärtat nu. Är det bara jag som i bland har saknat piff*puff alias pufffans galna svar? Jag kan nog erkänna att ibland så var man tvungen att le lite. Jag kan väl inte vara :banana: ensam om det?

Hehehe nej jag har också saknat dem...fast just det här svaret var ju inte så galet! :smirk:

Antar allt Pufffan livar upp körforumet lite, men det finns väl andra sätt att göra det på? Starta lite intressanta trådar kanske? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 596
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30