Hur ska man bada honom?

doglover

Trådstartare
Loke är en stor pojke på 11 kg och 76 cm.
Han börjar bli aningen för stor för babyinsatsen till badet. Baljan tycker vi är lite liten för honom.

Räcker det med en halkmatta att ha i badkaret?

Sv: Hur ska man bada honom?

åhå, jag har inget svar :o
Kan man inte bada honom direkt i badkaret? Halkmatta borde väl räcka som du själv föreslår?

Men jag vill också passa på att haka på din fråga lite. Om det går för sig? :)
Vår parvel kommer snart också att växa ur sin balja. Eller har nästan gjort det redan. Är 6 månader nu. Hur gör man om man INTE har badkar? Vi har dusch och det är ganska trångt eftersom det också står en tvättmaskin bredvid. Hur har andra gjort?

Jo direkt i badkaret kan man bada honom, bör inte vara några problem. Men vill skona ryggen...

Men en halkmatta och en väldigt extremt uppmärksam förälder bör funka?

Maxvikt 13 kg?
Loke har väldigt kraftiga lår...

Vi har tänkt på en sådan, men vi vet inte om han får så bra plats i den.

Stora baljor - jo, det finns nog. Men får de plats i duschutrymmet? Vi har iofs ingen kabin utan det är dusch direkt på golvet så att säga. Men... hmm. Undrar sa flundran.

Maxvikt 13 kg?
Loke har väldigt kraftiga lår...

Vi har tänkt på en sådan, men vi vet inte om han får så bra plats i den.

Ja, 13 kg räcker ju inte långt... Jag har också fundrat på en såndär tidigare, men tyckte den verkade lite väl tight. (vi har också en knubbis ;) )

Vi slutade bada balja när Elis blev så stor att han kunde ta sig ur baljan. Då satte vi dschstrålen på ganska lite stril, och sedan satt han i duschen med sina leksaker istället. Nu är han så stor att han får bestämma själv hur han vill göra, vill han bada i baljan får han det, eftersom han numer klarar att tasig i och ur utan problem.

Vi har aldrig haft någon badbalja, utan har badat tösen direkt i badkaret från början. Det har fungerat utmärkt. Oftast har jag badat med henne.

Men vi måste skaffa en halkmatta, för nu har hon börjat ställa sig i badkaret. Det gick bra så länge hon bara satt.

Bägge mina barn har badat i badkaret från sex månaders ålder. Ibland själva, men oftast tillsammans med mig eller pappan. Jättemysigt!

Jason har badat med oss (oftast pappa då jag inte är någon badkarsperson) direkt i badkaret. Baljan har vait oanvänd tills nu i sommar då vi använder den ute. Super praktiskt då han lätt kan gå i och ur utan att halka då den har skydd i botten (IKEA).

Det problemet har jag haft med Sam sen han var 3 månader gammal. Vi bor i ett mobile home och kan därför inte ha något riktigt badkar och vasken blev snabbt för liten. Men duschen har höga kanter, nästan som ett sittbadkar (fast bara 60 cm långt) och där fyller jag i vatten nu. Inte hela såklart, bara 15 cm kanske, sen hänger jag över kanten och har ena handen i botten och andra handen under honom medan han sprattlar på.

Så visst kan du ha Loke i badkaret. Kan han sitta än? Kan ni inte bada med honom? Det är mycket enklare att hålla dem då. Duscha har jag provat också haha ingen jättehit. Testa håll en bebis hal som en ål med en hand och tvätta med den andra. Inte en chans! Tur mamma stod precis utanför. :D

Mobile home?

Jo, vi brukar bada med honom. Men tänkte mest på de gångerna man inte vill/kan bada med honom.

Hal bebis har vi erfarenhet av!

Han får en snabbtvätt i vasken när det behövs. Typ när han har sölat ner hela sig när han fått sin gröt till frukost.

Ja, det är typ mellanting mellan husvagn och sommarstuga, den har hjul men man flyttar den inte långt (och isf med lastbil). Inredningen är som en husvagn, allting sitter fast och är inbyggt. Vi håller på att bygga ett riktigt hus och hade inte råd med både lån och hyra, men snart är tack och lov huset klart.

Tycker du ska testa med en halkmatta i badkaret.

Duscha eller bada med honom :)

Vi har inte haft någon balja eller babyinsats till något av våra barn.

hihi, beror på vilken sorts bebis man har. Hanna vägde inte 13 kg förrens hon var 2,5-3 år ;)

Har aldrig haft någon balja och bada det går, men vår VV-beredare är värdelös så det blir inte speciellt mkt vatten i badkaret.

Ibland badar vi, men oftast så får Rasmus ligga näck på golvet medans jag duschar och sen får han komma upp till mig och bli avtvättad.

När han blir större så jag inte orkar bära och tvätta samtidigt så tänker jag bara lyfta in matstolen i duschen så kan han sitta i den.

Självklart kan man låta de små bada i badkaret. Man behöver inte balja, det är lättare för föräldrarna bara. Kom ihåg halkskyddet eller lägg åtminsone en hannduk i botten under honom. Fyll inte på för mycket vatten heller och lämna honom aldrig! Du kan räkna med att kroppen tar stryk om han måste hållas upp och inte sitter själv. Men vad gör man inte för sina änglar? :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar