Hur ska jag utfodra på bästa sätt?

T

Trasselsudden

Hejsan! :)
Jag undrar vad ni tycker om utfododring. Vad är bäst, att ge hästen mat en timma innan ridningen så att den är pigg när man rider eller att ge den allt på kvällen? Vad brukar ni göra och vad tycker ni är bäst? :laugh: Tacksam för svar / Trasselsudden ;)

Sv: Hur ska jag utfodra på bästa sätt?

Vi fodrar aldrig något speciellt före ridning. Det kan bli väldigt olika ridtider här beroende på när dottern är ledig från skolan. Alltså lika gärna på förmiddagen som på eftermiddagen/kvällen.

Vi fodrar bara hö och eventuellt kraftfoder två gånger om dagen dvs morgon och kväll, däremot har hästarna tillgång till grovfoder i princip hela dagen ute i hagen (bra halm) så de behöver inte gå "tomma".

På kvällen när de kommer in vid ca kl 19.30 så brukar vi ha ridit klart och de får sin kvälls/nattmat som räcker större delen av natten.

Detta fungerar mycket bra. Den näring och energi som just vår häst behöver får han ju kontinuerligt varje dag, spelar nog ingen roll vilka tidpunkter det sker på :)

Hästen blir inte pigg av att du ger den mat en timma innan ridning. Det tar längre tid än så för fodret att få effekt. Det bästa är ju att fördela fodret på flera tillfällen under dygnet.

Menar du kraftfoder så skulle jag ge efter ridning eller till kvällsmålet.
Egentligen är det bästa att hästen har samma foderstat varje dag, alltså inte annorlunda de dagar man rider.
En häst blir inte alltid "pigg" av kraftfoder, den kan bli fet och lat istället. :p Och den blir verkligen inte pigg på en timme!

Hästen blir inte pigg av att du ger den mat en timma innan ridning. Det tar längre tid än så för fodret att få effekt. Det bästa är ju att fördela fodret på flera tillfällen under dygnet.

Jag ger före ridning för då blir han lugnare, dvs lite hö o lite kraft. Sen resten när vi kommer tillbaka.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka