Hur ska jag tänka när jag räknar ut underhållsbehovet?

jany

Trådstartare
Tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska tänka. En travhäst som har tränats igång med skritt och jogg och går nu intervaller med tre dagars vila. Blir ju två jobb i veckan, inte snabbjobb. Räkas det som hårt arbete? Ska man slå ut behovet för veckan? Jag tänker att man kan fodra på lite extra kraftfoder efter träningspassen för att fylla på glykogennivåerna i musklerna och minska kraftfodret/ta bort det helt under vilodagar, blir det fel?
 
Tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska tänka. En travhäst som har tränats igång med skritt och jogg och går nu intervaller med tre dagars vila. Blir ju två jobb i veckan, inte snabbjobb. Räkas det som hårt arbete? Ska man slå ut behovet för veckan? Jag tänker att man kan fodra på lite extra kraftfoder efter träningspassen för att fylla på glykogennivåerna i musklerna och minska kraftfodret/ta bort det helt under vilodagar, blir det fel?

Skulle räkna på hårt arbete, de där tabellerna tycker jag brukar vara snålt tilltagna. Sen varauppmärksam och justera efterhand när du ser hur din häst ser ut på den foderstaten så hittar du vad just den behöver. Det är ju bara medelvärden och det kan variera mycket från individ till individ och påverkas också av annat, tex om den vandrar mkt i hagen eller bara är en mer svårfödd individ.

Om det blir mkt kraft kan man ju ge extra efter träningen men tycker det är lite svårare att hitta rätt nivå då. Om den går ute hela dagarna i stor hage när den ej jobbar kanske jämn fördelning är ok. Smaksak kanske men skulle inte hatta runt för mycket. Musklerna byggs ju under vilodagar (protein behövs)

Har inga travhästar hemma så behöver inte tänka på det men vår häst som är borta på träning äter fritt med hö och kraften tror jag ändras mer säsong/ träningsperiodvis om den går lätt/ hårt änattväxla från dag till dag har jag fått intryck av.
 
Senast ändrad:
En travhäst som har tränats igång med skritt och jogg och går nu intervaller med tre dagars vila. Blir ju två jobb i veckan, inte snabbjobb. Räkas det som hårt arbete? Ska man slå ut behovet för veckan?

Denna fråga är lite för komplicerad för att svara på här. Om du vill ha hjälp kan du gå till foderstatsgruppen. Du hittar den om du googlar “yahoo+foderstat”.
 

Liknande trådar

B
Foder & Strö Jag funderar på om hästar behöver fylla på deras muskler med energi efter träning precis som vi människor? :confused: Vi människor...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp