hur ska jag sätta igång en häst som inte har gått på flera år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lillan86

Trådstartare
hej! skulle gärna villja ha litte tips hur jag ska sätta igång hästen som jag nyligen fått hem, hon har inga skador det är nte därför hon har stått utan ägaren hadde bara mist intresset! jag har provat sadel och träns och det var inga problem! tänkte borja lina henne litte smått.. men jag vet inte riktigt hur fort jag ska gå fram? och hur hårt hon ska få gå?

:confused:

Sv: hur ska jag sätta igång en häst som inte har gått på flera år?

Hej! Min häst hade (innan jag köpte honom)stått i flera år när han kom till en fodervärd som sällskapshäst. Han var omusklad o avig. Hon marktränade dag 1, red på volten dag 2 o uteritt dag 3. Dag 4 var vila o sen började det om.

Efter ett halvår när kiropraktorn gjorde återbesök trodde hon knappt att det var samma häst. ÄNDRA INGENTING!!! sa hon.

Markarbetet bestod i olika saker, longering, ledarskap, löshoppning.

Antar att arbetet på volten var samma sak.

Tycker att det är ett ganska bra schema, markarbetet gör att du ser hästen o att kontakten blir bra. Voltarbetet får du ta utifrån hästens kunskaper o utbildningsnivå, kanske svårt att veta vad det kan/kommer ihåg men en bra tumregel är att inte fortsätta försöka göra övningar hästen uppenbarligen inte förstår. Det skapar bara förvirring o nervositet. Själv går jag tillbaka o övar saker han inte förstår från ryggen o övar dem från marken.

Uteritter: Skritta mycket i början så att leder m.m. kommer ikapp. Hos otrände människor kan musklerna orka en sak men inte leder, så att skaderisken blir stor om man tar i för mycket i början. Kanske är det samma med hästar. Sen ska du naturligtvis lägga in andra gångarter också för att få upp konditionen, men skynda långsamt.
Även med uteritter är variation guld för er båda så att det inte blir tråkigt. Off road, om du har skog dvs, är mer arbetssamt än stig/väg, klättra upp o ner osv.

Men som sagt, lyssna på hästen! Det är grundregeln tycker jag.

/Hej från mig

Förtydligande: Naturligtvis behöver hästen skritta fram o värma upp innan ex löshoppning, men det tar jag för givet att du vet.

Genom att posta din fråga i den nålade tråden här ovanför
moderator
mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar