Hur ska jag prissätta?

paegas

Trådstartare
Kanske inte hör riktigt på denna sida, men jag behöver hjälp. Vad är en rymlig månadshyra inkl moms. På en gård, 15 km från en mindre stad på småländska ostkusten, med tillgång till liiiitet ridhus (8x17m) och en ridbana, en klubbstuga med kökspentry. A/ på lösdrift och B/ i box. Det som ingår är fritt med hö, alla fodringar, insläpp och utsläpp, mineraler, mockning och strö. Ett stallpass (på måndagar) i veckan delar inackorderingarna på. Tusen tack!
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Titta på vad andra har för priser inom samma område, det är jättesvårt att säga då priserna skiljer sig markant beroende på var man bor.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

A) max 1500 kr (betalar själv det för lösdrift med samma fasc. som du fast mkt mer centralt, 3 mil från sthlm)

B) 2000 kr.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Jag skulle nog betala 1500kr för lösdrift om tillsyn ingår så man inte måste åka ut varje dag, 2-2500kr för box om mockning och tillsyn ingår.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Har du räknat på vad det kostar dig?

El, slitage, hagar, foder, arbetstid(fodring, mockning mm). Tänk på att underhåll kostar, staketgrindar behöver bytas, staketstolp...
Vad kostar halmen/spånet/torvet? hur mycket går det åt per månad ca?


Sen kan man kolla runtomkring och se var de andra stallen tar.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Sen kan ju en fråga bli också om du kommer vara villig att kompromissa på vad som ingår. Jag skulle räkna ut vad varje del skulle kosta mig och lägga ihop det, plus lite extra. Om den som ev. kommer hyra exempelvis vill köpa eget spån om du erbjuder halm, eller hösilage istället för hö, tänker jag.

Annars låter det som de ovan skriver rimligt.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

1500 kr inklusive foder och tillsyn i en lösdrift, då blir det inte mycket pengar kvar att köpa foder, strö till ligghallen, avsättning för underhåll, el, mm. Om vi börjar med att räkna av momsen på 300 kr.;)
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Tyvärr låter det svårt att ta vad du egentligen *borde* ta för din egen skull. Man kan försöka göra det så attraktivt som möjligt såklart för att överväga! :p
Skulle det vara omkring där jag bor t ex som låter hyfsat likt ditt scenario, så skulle nog ca 1200kr vara max någon är villig att betala för lösdrift, ca 1500kr för stallplats.
Om man delar upp det och har en grundhyra som man sen har möjlighet att plussa på med service/foder/strö, då kanske det iallafall låter billigare även om det blir samma pengar. Ju mer man delar upp desto bättre skulle jag tro det blir, även om det blir krångligt att hålla reda på, för att då kanske de flesta har något eller några saker de kan välja bort för att spara pengar och det blir ett aktivt val vad man kommer betala för.

Tycker att ca 2000kr är rimligt för en välskött lösdrift. Sen kanske anläggningsavgift på det.
Minst 3000kr för boxplats, alt. minst 1200kr i kallhyra inklusive service som in- och utsläpp och fodringar (resten valfritt och kostar extra). Men så ska folk vara villiga att betala för det såklart.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Kanske inte hör riktigt på denna sida, men jag behöver hjälp. Vad är en rymlig månadshyra inkl moms. På en gård, 15 km från en mindre stad på småländska ostkusten, med tillgång till liiiitet ridhus (8x17m) och en ridbana, en klubbstuga med kökspentry. A/ på lösdrift och B/ i box. Det som ingår är fritt med hö, alla fodringar, insläpp och utsläpp, mineraler, mockning och strö. Ett stallpass (på måndagar) i veckan delar inackorderingarna på. Tusen tack!

På västsidan av Sverige så betalar jag 1700kr för In/Ut, alla fodringar (4st), tillgång till privatridhus.
Vi har alltså inga pass utan detta sköts 7 dagar i veckan.
Ägarna köper även in hö och vi betalar för den mängden vi tar.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Och längre upp på östkusten betalar jag 1800:- i kallhyra för en box i ett kollektivstall (ca 2 pass i veckan med utsläpp, lunch, intag eller kvällsfodring av 16 hästar). Betalar hösilaget efter antal kilo, havre lika så. Spån ingår och det finns en obelyst ridbana.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Nu tänkte jag ju exkl moms, men också utifrån hur det ser ut där jag bor, vet ju inte hur prissättningen är i normalfallet i TS område. Man kan nog inte alltid räkna med att gå med stor vinst för uthyrning av plats. I stallet jag står kostar boxhyran 1700, då ingår hösilage, halm, havre och morgonfodring vardagar. Så det beror ju helt på hur mycket vinst man vill ha och vad som ingår. Om TS tycker att de föreslagna priserna känns låga så har TS en vägledning att utgå ifrån i alla fall.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

2000-2500 för box
1500-1700 för lösdrift med tillgång till att ha stallet vid skötsel? Och möjlighet att stalla upp vid sjukdom och skador.
Eftersom att ALLT ingår och ridhus finns så tycker jag det låter väldigt bra och bekvämt :) att ta ett pass i veckan uppdelat på säg 5-10 inackorderade (vet inte hur stor gård ni har) är inte så mkt :) skulle säkert kunna ta mer om det hade varit lite mer centralt.
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

2000-2500 för box
1500-1700 för lösdrift med tillgång till att ha stallet vid skötsel? Och möjlighet att stalla upp vid sjukdom och skador.
Eftersom att ALLT ingår och ridhus finns så tycker jag det låter väldigt bra och bekvämt :) att ta ett pass i veckan uppdelat på säg 5-10 inackorderade (vet inte hur stor gård ni har) är inte så mkt :) skulle säkert kunna ta mer om det hade varit lite mer centralt.

Kan du verkligen kalla en hall som är 8x17m för ett ridhus?
När standardmått är 20x40m eller 20x60m?¨

I det lilla "ridhuset" klarar ju inte ens alla hästar av att galoppera i då det är så trångt, långsidan är ju kortare än en normal kortsida i ett standard ridhus..
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Kan du verkligen kalla en hall som är 8x17m för ett ridhus?
När standardmått är 20x40m eller 20x60m?¨

I det lilla "ridhuset" klarar ju inte ens alla hästar av att galoppera i då det är så trångt, långsidan är ju kortare än en normal kortsida i ett standard ridhus..

En longervolt bör vara minst 16m i diamter som jämförelse.. :)
Jag skulle hellre använt det som ligghall förlösdrift.. :)
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Kan du verkligen kalla en hall som är 8x17m för ett ridhus?
När standardmått är 20x40m eller 20x60m?¨

I det lilla "ridhuset" klarar ju inte ens alla hästar av att galoppera i då det är så trångt, långsidan är ju kortare än en normal kortsida i ett standard ridhus..

Nej iof har du rätt :) tänkte inte riktigt på ridhusets mått! Rider aldrig o ridhus eller bana så det intresserar mig inte så mkt :)
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Tack alla för era tips. Jag har räknat på vad det kostar och tycker att en rimlig kallhyra på 400,-/500,- kan jag ta. Sedan äter hästarna mellan 16-20kg hösilage om dan, plus halm som strö, mineraler och arbete (50,- per dag, 26 dagar i månaden) hamnade nånstans på 2.200,- för lösdrift och 2.700,- för box. När det gäller "ridhuset" så använder vi det mest till markarbete och enklare skritt och travövningar uppsuttet. Vi har ju bara små hästar, så det funkar. Det är ju iaf bättre än ingenting om det är mörkt och pissväder :-) Men nu har vi löst det med mina inackorderingar, då jag egentligen ville hellre få mer tid över än pengar. Så nu tar vi var sin stalldag istället och skippar ersättning för arbetet.:-)
 
Sv: Hur ska jag prissätta?

Tack alla för era tips. Jag har räknat på vad det kostar och tycker att en rimlig kallhyra på 400,-/500,- kan jag ta. Sedan äter hästarna mellan 16-20kg hösilage om dan, plus halm som strö, mineraler och arbete (50,- per dag, 26 dagar i månaden) hamnade nånstans på 2.200,- för lösdrift och 2.700,- för box. När det gäller "ridhuset" så använder vi det mest till markarbete och enklare skritt och travövningar uppsuttet. Vi har ju bara små hästar, så det funkar. Det är ju iaf bättre än ingenting om det är mörkt och pissväder :-) Men nu har vi löst det med mina inackorderingar, då jag egentligen ville hellre få mer tid över än pengar. Så nu tar vi var sin stalldag istället och skippar ersättning för arbetet.:-)

Precis, det är nog så det oftast är, du får igen vad det kostar att ha dom där, men det du tjänar, är kanske att du slipper något pass här och där!!
För i ditt fall hade du ändå haft stallet, haft värme i sadelkammaren, haft hagarna stängslade osv osv. Är målet då att tjäna tid, så kan du ligga lågt i hyra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 923
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 123
Senast: fio
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 924
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp