Hur ska jag prioritera?

cahs

Trådstartare
(Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!)

Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt problem visserligen :D Jag har nämligen fått blodad tand för western och fick träna lite trail häromdagen för en tränare :love:. Fast jag har ingen egen utrustning och är inte heller miljonär. Så frågan är hur jag ska prioritera detta:

1. Min häst behöver åka till klinik för att röntga munnen. Han har en ej frambruten tand i bettläge och detta kan kosta mellan 1-3 tusen kr. Det är inte säkert att det är en vargtand utan kan vara en bete. Inget som stör honom sålänge han slipper bett i munnen. Vi har klarat oss utan bett i 1 år utan att sakna det (min hopptränare blir galen på att jag inte prioriterar det högre.)

2. Jag hittade ett sidepull för 600kr istället för Tärnsjös sidepull som jag helst hade velat ha. Frågan är om jag ska skita i att köpa ett sidepull, köpa en bosal eller fortsätta med den utrustningen jag har tills jag kollat upp tanden. Han går bra på sidepull (dåligt märke, sitter konstigt) och på (ponny-)hackamore som vi tränat engelsk på fram tills nu. Vikt och skänklar kan han tillräckligt. Bosal rider man på enhandfattning vad jag förstår, kan man långritt-rida och lufsa på Bosal eller är det ett "redskap" mer än vardagsridning? Jag vill ju ha nått som kan ersätta hävstången på (ponny-)hackamoret när jag inte tävlar hoppning.

3. Fortsätta spara pengar för att köpa in en westernsadel (om jag inte får låna av tränaren om den passar hästen). Jag har en stark önskan om westernsadel för långritter, inte bara för westernträning.

Jag är inte inne på att tävla och komma upp i klasserna utan vill ha westernridningen för att slippa sitta och traggla dressyr som komplement till hoppningen. Fast kommer det lite klubbisar i området skulle jag nog vilja få någon bedömning ibland. Hästen är en 9årig arab och vad jag förstått så får jag starta klubbisar på bettlöst sålänge det är en öppen klass såklart.

Jag ska prata med westerntränaren om detta också men jag önskar flera olika tankar om prioriteringarna.

Sv: Hur ska jag prioritera?

Om hästen verkar lida på något sätt av munproblemen hade jag tagit det först. Inte för bettets skull, utan för hästens.

Vidare hade jag nog letat rätt på ett sidepull och börjat testa med det (går ju använda oavsett disciplin och nivå på ridningen). En bosal fungerar utmärkt att lulla runt i skogen på också, har själv gjort det under längre tid, men kan vara lite klurigt för hela ekipaget i början. Man får in tekniken snabbt så det är inga bekymmer!
Vet inte hur det är med bosal och hoppning, har själv bara hoppat typ 50 cm med min ponny..

Sadeln kan vänta! Prata med tränaren och kika runt begagnat, det finns massor ute! Men om jag ska utgå från mig själv igen, jag hade väntat med sadel.

Tack för svaret!

Anledningen till att röntgen har fått vänta är att jag inte vågat lägga ut pengar på det förren jag visste att min hoppsadel satt bra även om han musklat om sig. Den prioriteringen var lätt, han far inte illa i munnen men skulle fara illa av en ej passande sadel.

Hackamore är det enda godkända bettlösa alternativet i hoppning och "socialt accepterat" annars hade jag införskaffat ett sidepull med bättre passform för länge sen. Jag får kanske testa att rida på bosal innan jag bestämmer mig för vilket, tränaren har nog en som jag kan få provrida.

Prioritera munnen!

Då har du det klart och behöver inte tänka merpå det sedan. Då kan du senare välja bett om du vill, texom du vill tävla mer!

Sedan sparar du och köper en bra begagnad westersadel utan krusiduller, senare kan du byta upp dig efterhand.

Ja men det är ju sant! Är det en vargtand kommer han ju kunna ha bett och då kan jag välja och vraka (efter vad han gillar) och om det är en bete så kan jag prioritera ett bettlöst alternativ med högre kvalité.

Tänka sig vad lätt det blev! Ibland snurrar man ju bara in sig i för mycket tankar.

Säger också att självklart går hästens hälsa före utrustningen, oavsett om han har ont av det eller ej! Det underlättar allt annat för er. Då kan du välja själv om du vill träna med eller utan bett, så det är ingen idé att köpa ett nytt träns innan munnen är fixad. Sadeln är faktiskt inte det viktigaste... Visst är det skönt med en riktig sadel men ska du bara rida ut i den och träna lite western på hobbynivå så kan du lugnt lika gärna ha en helt vanlig engelsk sadel tills dess att du verkligen har pengar att köpa en skön begagnad sadel. :)

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 340
Senast: sthu
·
Western Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och...
2
Svar
20
· Visningar
2 380
Senast: cowgirl73
·
R
Western Efter att ha tröttnat på engelsk ridning har jag nu bestämt mig för att "sadla om" till western. Stoet jag rider (hbl sto på 19 år) är...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Alpin87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama