Modig_Korn
Trådstartare
Min katt är en av alla katter som fått lämna sin mamma allt för tidigt så han fick aldrig lära sig hur man leker på ett bra sätt. Han gillar att jaga typ boll i snöre och sådana saker, runda bollar som han kastar runt på golvet på egen hand, godissök inklusive petflaska med hål för godis och att ligga och prassla på bubbelplast. Han går lätt upp i varv och det tar flera timmar innan han har sansat sig och är sig själv igen, ibland uppemot 12-15 timmar, då han till och med kan göra utfall. Det går att avvärja sig när man lärt känna kroppsspråket föranleder till attacken. Men det är ju helst något man undviker totalt sett. Om man inte leker med honom alls eller att han får leka på egen hand så blir det inga attacker. Det har skett kanske totalt 5 attacker sen han började med det i december förra året, så det är inget som händer sådär jätteofta.
Till saken hör att han är lite för fet och behöver röra på sig mer, han väger 7.5 kg och jag uppskattar att han borde gå ner minst 1-2kg, alt omsätta fettet till muskler. Finns det någon sorts lek man kan ha med en sådan här katt som inte triggar oönskade beteenden, men som får igång honom rent fysiskt?
Till saken hör att han är lite för fet och behöver röra på sig mer, han väger 7.5 kg och jag uppskattar att han borde gå ner minst 1-2kg, alt omsätta fettet till muskler. Finns det någon sorts lek man kan ha med en sådan här katt som inte triggar oönskade beteenden, men som får igång honom rent fysiskt?