Hur ska jag lägga upp träningen på mitt vbl om ja vill hålla kondition

L

lie

ja har nyss skaffat ett vbl! som vart hos en proffstränare men nu har vi köpt honom..! men eftersom ja går i skolan o kommer hem vid 5 på vardagarna så kan ja inte köra honom då! men på fredagar å söndagar hade ja tänkt..! o så att ja rider honom på tisdagar å torsdagar?? vad tycker ni om de? ja vill hålla konditionen hos honom..!hur ofta kör ni era hästar?

Det beror ju lite på vad du menar med kondition... Tävlingskondition så krävs det i allmänhet snabbjobb varann var tredje dag, men det är ju helt beroende på hästen... Och på hur hårt du rider, kör osv...

Varför kan du inte köra senare på kvällen? Jag jobbar 7-16 och kör runt 19-20 på kvällen.

jonte

Jag med ... :idea:

Hästarna ser ut som julgranar, men det är ju bara bra då vi delar väg med alla möjliga...

Och som sagt, ska man behålla tävlingskonditionen måste man köra snabbjobb, även om jag personligen tycker att de ska arbeta varannan dag. Och då blir det varannan gång mental träning och varannan gång snabbjobb...

/// Ghost

ja de hade ja nog gjort om ja hade fått..! de är nämnligen så att där ja har mina hästar,gubben som äger de har bestämt att de ska va släckt i stallet vid 6 halv sju!!! =( längtar tills det blir ljusare tider..!

Med snabbjobb amtar jag att det inte menas banjobb i tävlingsmässigt tempo, för i så fall vill jag veta hur hästen är funtad för att hålla för detta. Jag skulle vilja säga så här, i proffsträning går de flesta hästar någon form av hårdare träningspass 2-3 ggr per vecka, detta är då i form av intervaller eller längre banjobb i lägre tempo, knappast tävlingsmässigt tempo. Alltså, att motionera 4 ggr/vecka bör räcka till, under förutsättning att hästen får arbeta ordentligt ett par pass, sedan om du rider eller kör de hårdare träningspassen det spelar ju ingen roll. Går ju alldeles utmärkt att rida intervaller tex. Sedan om hästen verkligen ska hålla tävlingsform, och inte bara tävlingskondition om man säger så, så krävs det förstås tävlingsmässiga träningspass (nästintill i alla fall) ibland, men såna jobb körs ju bara för att hålla tävlingsform/sätta hästen i tävlingsform, få till det där sista liksom. Det behövs ju inte för att hålla konditionen uppe.

Är det mig du svarar? Mina körs 3-4 ggr i veckan och med "snabbjobb" menar jag allt som inte är lugn motionskörning/ridning. Alltså intervaller (antingen på rakbana eller vanlig bana) alternativt vanliga distansjobb ett antal sekunder över vad jag tror hästen kan. Jag är av den åsikten att bara jag vet att hästen kan springa i tävlingsmässigt tempo behöver den inte gå så fort längre sträckor i träning.

/// Ghost

Ja det var dig jag svarade. Jag misstänkte att det var något liknande du menade. Anledningen att jag svarade var att jag tyckte det vore lämpligt att påpeka för ursprungsinläggets författare att man inte behöver köra snabbjobb på bana alltså, eller i det tempot mm, vore ju synd om hon satte sig och körde onödigt hårt med hästen. Jag håller med dig att snabba tempon i träning inte behövs om man "vet" att hästen klarar tempot. Inget illa menat alls, ville bara förtydliga som sagt.

Och jag blev lite ivrig i mitt första svar då jag läst Snurrfians inlägg, där det står "snabbjobb varannan var tredje dag", så jag var inte speciellt tydlig heller :crazy:

/// Ghost

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 681
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama