hur ska jag göra?

U

Uddatyp

min häst har gått från att vara svårfödd och ätit massor av bra hösilage och vart fin i kroppen på de till att bli väldigt lättfödd och skulle igentligen behöva knappt ens hälften av de han äter nu.

min häst äter nu mycket hö per dag.
4kg på morgonen, lunchen 5kg, middan 5kg och kvällen 7 kg..

jag måste få ner honom i vikt nu, de här funkar inte..han blir alldeles för tung för sitt eget bästa.
problemet är ju att jag inte kan rida bort de nu under igångsättningen, rider mer o mer men de tar ett bra tag till innan ja kan rida bort fettet så han går ner i vikt.

ja gillar inte att banta hästar, är väldigt emot att ta bort höt men vad ska ja göra?

tror ni de skulle funka om ja ger runt 12-15kg per dag istället? eller är de för lite hö?
jag vet inte vad som är lite och mycket längre..

har gett honom såhär mycket hö pga att han är en väldigt rastlös häst som behöver något att göra och eftersom han förut inte va tjock så har han fått så mycket som han ätit upp..men häromdan när ja stog och titta på honom så såg ja att han blivit fet.
fast inte så konstigt efter en så lång konvalicens men endå..

funkar de att sänka höt så mycket bara sådär? eller ska man sänka de lite i taget?

sen en fråga till..kan dom överhuvetaget få i sej tillräckligt med mineraler och protein osv med 12-15kg hö per dag? eller måste man lägga till annat?

Sv: hur ska jag göra?

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte har analys på ditt hö, dvs. du vet inte hur mycket energi, protein eller mineraler som det innehåller?

Riktvärden för behov av hö är minst 1,2 x kg som hästen väger, men helst 2 x kg som hästen väger. Om du har hösilage så behövs mer eftersom det är blötare. Om detta täcker behov av protein och mineraler är nästan omöjligt att veta utan analys.
21kg hö tycker jag låter mycket, men det beror naturligtvis på hur mycket energi och protein det innehåller.

Var det samma hö som han fick innan eller kan det vara så att du nu har ett bättre hö, dvs. som innehåller mer energi och protein och att han därför har blivit tjock?

Har du halm till honom i boxen så han har ngt att pilla med när höt är slut?

Skulle inte minska från 21 kg till 12-15 på en gång. Lite för stor omställning tycker jag.

Jag upplever att det är väldigt få som har analys på sitt grovfoder och uträknad foderstat som inte kommer fram till att det behövs mineraler som tillskott, dock sällan i så stora mängder som tillverkarna skriver. Så svaret är ja, troligen behöver du ge mineraler, men det är en gissning utan analys på grovfodret.

Angående protein så verkar det vara få som får tag i så bra grovfoder att de täcker proteinbehovet utan att få överskott på energi, så lite extra proteintillskott i form av t.ex lusern hackad strå skulle säkerligen vara bra om du drar ner på höt så mycket som du har tänkt. Tanken är ju att se till att det inte finns överskott på energi, men fortfarande tillgodose protein och mineralbehovet

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 423
Senast: WSLPZF
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 085
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 606
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka