hur ska jag göra?

attempt

Trådstartare
Min häst har fått ett sår på ena bakbenet, det är inte färskt utan har bildats en skorpa ovanpå det. När det var öppet tog jag jodopax en dag, sen blåspray och aloe vera gel. Nu när det är en skorpa på kommer det ut något gult varlikandet när man trycker lite på den.
Hon får ont när man trycker runt skorpan och på den, men hon haltar inte eller något sådant.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag pillar bort skorpan och rengöra det på djupet igen eller ska jag låta det vara?

:confused:

Sv: hur ska jag göra?

Man kan först prova med lite jodopax, utan att pilla bort skorpan, för att se om det hjälper.Om det inte hjälpte, skulle jag pillat bort skorpan och tvättat med desinfektionsmedel.Sen skulle jag hållit koll på om hästen fick feber eller svullnad. I sånt fall med feber o svullnad skulle jag kontakta veterinär.

Hej nu för tiden ska man inte tvätta med jodopax längre, är inte så bra som man trodde innan kommer inte på just varför men man inte skulle använda jodopax. Hade nåt liknade sår som betedde sig likadant och när jag rågfrågade vet så rekommenderade de en att inte använda jodopax utan annan decefikationsmedel och de gånger jag använt jodopax och sen nu när jag gått över till andra medel så måste jag säga att såren läker mycket bättre och snabbare. Det jag använder mest är ytdes som emin är tillverkare och sen horsewise dermosolve salva och det funkkar kanon på mina pållar

jodopax är bakteriedödande. den dödar alla bakterier även de bra. jag använder bara välutspädd jodopax första gången jag rengör sen använder jag salva eller låter det helt självläka beroende på storlek, de flesta sår klarar sig själva om de inte e djupa.. ju mer du pillar med såret desto längre tid tar det att läka. klart att hästen har ont när du pillar på såret men så länge hon inte haltar eller e svullen så ska det räcka med att du smörjer det 1 gång om dagen. börjar det svullna eller liknande skulle jag nog ringa vet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 183
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234
Hästvård Min nya häst har sparkat sig själv på insidan av ena bakbenet och är lite lite tjock i benet + typ ljummen. Hon är inte halt alls, och...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka