Hur ska jag göra?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mimmi81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 949
M

Mimmi81

Hej!
Från att ha bott mitt inne i stan på tredje våningen vilket har inneburit innekatter (dom har aldrig varit ute, förutom resan hit och till vet., i kattbur och bil) ska jag o sambon nu flytta till ett lugnare villaområde med mycket natur ikring. Hade nu tänkt att katterna ska få vara ute också men hur börjar jag? :confused:

Jag har börjat vänja dom vid att ha halsband (vilda protester :smirk: )

När vi har flyttat tänkte jag ha dom inne första vecka så dom får lära känna sitt nya hem invändigt.
Funderar på att första dagen ute ha dom i sele och "visa vår tomt" (hdom har aldrig gått i sele förut :confused: )
dag 2: Sele igen, belöna med god mat inne för att befästa "hemkänslan".
dag 3: släppa ut på egen hand men ganska fort locka tillbaks med röst, kel och god mat.
dag 4: -"-
dag 5: släppa en längre stund och sen försöka locka tillbaka på samma vis som ovan.

Många dagbeskrivningar blev det såg jag, men ungefär så.

Verkar det vettigt?
Nån som har erfarenhet?

Jag har tidigare haft utekatt men hon var liksom ute från födseln så det var aldrig ngt konstigt med det..
Katterna är för övrigt 11månader och kastrerade.

Tacksam för svar!!!

Sv: Hur ska jag göra?

Det låter bra. Släpp dom inte ur sikte första tiden utan var med ute i trädgården iaf.

En varning dock. Det är fortfarande snudd på olagligt att släppa katter lösa utan tillsyn i tätbebyggt område. Så börjar grannarna klaga måste ni vara beredda på att ta in dom igen, vilket kan vara mycket svårt om dom fått smak på friheten.

Prata med grannarna är kanske inte så dumt så de blir förberedda på att det kommer lite katter här & var :D
Bra sätt att lära känna grannarna på så kanske de inte blir sååå arga när dom väl dyker upp i deras rabatter :angel:

Lycka till mimmi med katternas nya liv :D
och det är lättare att vänja dom att vara ute än att ta in dom efter att ha varit utekatter

Staket på bägge sidor av huset så dom måste in i ett litet parti skog innan dom tar sig till grannarna så¨förhoppningsvis struntar dom i det men jag ska ändå prata med dom.

MissFideli: vet du vart man kan kolla lagar/regler för kommunen man bor i, ringa till kommunkontoret?

Mysko: Jo jag vet, fullt inställd på att aldrig flytta mitt in i stan igen :) och det är inte enbart för deras skull, min med :)

Tack för tipsen!

Vill inte vara någon pessimist nu men ...jag har en väninna som flyttade till ett villaområde, vande kissen vid att vara ute och allt var frid och fröjd i början (kan tillägga att detta var ett nybyggt omr. och hon flyttade in tidigt) men sedan kom det fler människor som släppte ut sina kissar och då började främst småbarnsföräldrar att klaga på att katterna sprang i sandlådorna, även de inne på tomterna,
det slutade med att hon fick ge bort katten för fastän hon försökte hålla honom inne var det omöjligt med småbarn som sprang in och ut och han smet hela tiden.
Jag hoppas verkligen du har bättre lycka och trevligare grannar!!!

Lycka till med ditt och kissarnas nya hem!

Ang. Sandlåda som blir kattlåda:
Många i området som jag bor i har byggt lock med hönsnät till barnens sandlådor. Det verkar funka jättebra! Fast här har ju alla katt iofs. Hamnar man hos kattlösa människor så är de nog inte så pigga på att sätt lock på sina grejor.

Jag hoppas det går bra! :bump:

Om du bara visste vad katterna gör när dom är ute *S* och inga staket hjälper jag lovar *L*

Jo då, jag har haft utekatter förut och vet att dom tar sig överallt, däremot misstänker jag att det är mer spännande för dom att gå uppåt in i skogen än klättra över staketet in till grannen, fast det vet man ju aldrig :smirk: F
rågan handlade mer om hur jag gör för att fatta att "här bor vi" så att dom inte springer bort..
På tal om sandlådor så är det ingen lekplats direkt nära, ingen garanti men förhoppningsvis hittar dom roligare saker att göra.

Tack för hjälpen!!

Att ha dom inne ett par dagar och sedan vara ute med dom kopplade och visa gränser.
Ge endast mat inne, när du vet att dom är hungriga ta ut dom en stund och sedan in och ge dom mat.
Mat & värme är vad dom går efter :angel:

Än en gång lycka till det kommer att gå bra :D

Ingen aning. Inte ens kommun verkar veta vad som egentligen gäller. Det har varit fall uppe i domstol (eller vad det nu var) där ägare till lös katt utan tillsyn blivit friad. Men testa att ringa kommun.

Du skulle träffa min ! Jag bodde mitt inne i centrala Örebro i 2 mån, varav Fia som utekatt 1 månad och då och då ringde den närliggande pizzerian och ville att jag skulle hämta min katt som var inne och hälsade på matgästerna :o.
Nu fanns det ingen skog iofs, men hon är så himla social att det ställer till problem för mig.

MissFideli skrev:
Du skulle träffa min ! Jag bodde mitt inne i centrala Örebro i 2 mån, varav Fia som utekatt 1 månad och då och då ringde den närliggande pizzerian och ville att jag skulle hämta min katt som var inne och hälsade på matgästerna :o.
Nu fanns det ingen skog iofs, men hon är så himla social att det ställer till problem för mig.

:) underbart, som råttan i pizzan ;)

Ja hon är underbar. Faktiskt så är jag lite fundersam till att flytta ut på landet med denna katt, hon trivs nog bäst med massa människor runt sig. Här i området har hon fullt upp med att leka med alla barn, hjälpa till i tvättstugan (hon kan avsluta sin skönhetssömn för att följa med mig till tvättstugan och sen när jag är färdig går hon med in igen och somnar om) och förr höll hon ägaren till en liten affär i området sällskap. Vintertid jobbar hon stenhårt på att få ut mig och leka i snödrivor. Jag ska springa och jaga henne i upp-plogade snödrivor *pust*.
På förra stället jag bodde på kom hon då och då hem och luktade herrparfym.

MissFideli skrev:
Ja hon är underbar. Faktiskt så är jag lite fundersam till att flytta ut på landet med denna katt, hon trivs nog bäst med massa människor runt sig. Här i området har hon fullt upp med att leka med alla barn, hjälpa till i tvättstugan (hon kan avsluta sin skönhetssömn för att följa med mig till tvättstugan och sen när jag är färdig går hon med in igen och somnar om) och förr höll hon ägaren till en liten affär i området sällskap. Vintertid jobbar hon stenhårt på att få ut mig och leka i snödrivor. Jag ska springa och jaga henne i upp-plogade snödrivor *pust*.
På förra stället jag bodde på kom hon då och då hem och luktade herrparfym.

Säker på att det inte är en hund du har, låter som svärmors (hur faan stavas) schitzu ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 366
Senast: ameo
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 205
Senast: Edla
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Enögd häst
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka