Hur ska jag göra med mitt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Don Marco
  • Startdatum Startdatum
D

Don Marco

Jag har ett arabsto (14 år) som nu är på stuteri för betäckning med hingst. Hon fick sprutas igång efter att inte ha brunstat på en vecka på stuteriet. Detta hjälpte inte starkt nog, så stuteriet vill spruta henne en gång. Hon är ultraljudad och allt var okej. Har ni varit med om något sådant här sto? Nej, hon har inte haft föl förut men visat tydliga brunster alla år utom detta.

Sv: Hur ska jag göra med mitt sto?

Ja vi har fått sprutat något enstaka ston 2 ggr på raken med en vecka i mellan. Första sprutan gavs troligen för nära inpå brunsten. Med spruta nr 2 så kom stona i brunst. Det är lite besvärligt med de ston som ägarna inte vet brunsten på. I år har vi hitills haft 2 ston som inte visat brunst innan de kom till oss. Den ena började med falsk brunst i transporten innan urlastning när hon hörde hingsten, den riktiga brunsten kom en vecka senare. Det andra stoet kom i gång efter några dagar, placerad mellan 2 hingsthagar.

Ditt sto kan haft en tyst brunst dagarna innan du körde över henne till hingsten, därav att hon inte kom igång på första sprutan.

CK vet säkert mer om igångsprutning. Vi har även fått sprutat igång ston som tidigare kastat och haft gulkropp ivägen

Ett sto fick vi spruta 3 ggr innan hon visade brunst. Så helt ovanligt är det inte.

Veterinären sade vid ultraljudet att det var en gulkropp ivägen. Vi provar att spruta henne en gång till då! Jag vill inte ge upp så lätt med det här stoet även om det kostar skjortan. :crazy:

Jag pratade med en som sa att om stoet inte trivs på stuteriet, så faller hon inte i brunst, kan detta stämma? Jag tror faktiskt inte mitt sto trivs. Hon står i en pytteliten hage med FLIS! Hagen är nog inte större än vad en box är. Hon har dessutom börjat VÄVA - något som hon ALDRIG gjort förut! De är snälla mot henne annars, men jag mår dåligt över att veta att hon inte trivs där.

Jösses.
Som jag alltid sagt, det är nästan viktigare att välja hingsthållare, än att välja hingst.
PM'a gärna vilken hingst det gäller.

Nu förstår jag inte vad du menar...

ska man inte spruta 2 ggr?

då får gärna förklara för en vetgirig som inte kan så mkt om sånt där! :D

Så gjorde också mitt sto på hästkliniken men det var ju bara att ta, men på seminstation hade jag aldrig tillåtit det! På "min" seminstation möblerade de tom. om i hagarna så mitt sto fick sällskap på båda sidorna när hon kom då hon aldrig gått ensam förut. Hon fick även stanna ute på natten då jag var rädd att vävningen skulle komma tillbaka på box i ny miljö. Stora hagar med gräs.

Nu förstår jag inte vad du menar...

ska man inte spruta 2 ggr?

då får gärna förklara för en vetgirig som inte kan så mkt om sånt där! :D

Jag menade inte om sprutorna, utan om att hästen förväntas komma i brunst när hon står i en boxhage med flis.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 428
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 628
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka